با امضای نامه ای؛

هنرمندان خواهان رسیدگی به طاق كسری شدند

هنرمندان خواهان رسیدگی به طاق كسری شدند آثارنیوز: برخی از هنرمندان عرصه های مختلف همچون بازیگران و موسیقی دانان به دنبال انتشار خبر خبرگزاری مهر در خصوص تخریب قسمتی از طاق کسری در کشور عراق، خواهان رسیدگی به این ایوان شدند.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ ۱۴ دی ماه خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: تعدادی از شبکه های اجتماعی در کشور عراق، آگاهی داده اند که قسمتی از سقف بنای معروف و باستانی، طاق کسری، در منطقه المدائن بغداد فرو ریخته است. فعالان شبکه های اجتماعی و دوستداران میراث این کشور نیز در نقد عملکرد دولت عراق در نگهداری از آن، به بی توجهی دولت نسبت به این بنای مهم اعتراض کرده اند.
پس از آن افراد مختلفی همچون جامعه دیرینه شناسی ایران خواهان رسیدگی به این بنای تاریخی و ایرانی شدند. واکنش ها به این خبر بسیار زیاد بود چونکه از سال ها قبل هر بار قسمتی از این طاق فرو ریخته و دولت عراق و ایران اقدامی برای حفاظت از آن نمی کنند. این در حالیست که همیشه هنگام امضای تفاهمنامه های مختلف میان وزرای فرهنگ و گردشگری عراق و ایران، آمادگی برای رسیدگی به این بنا وعده داده شده است. این دفعه یکی از واکنش ها از طرف تعدادی از هنرمندان بوده است که از دو دولت ایران و عراق خواسته اند اقداماتی جهت حفاظت از این بنای باارزش صورت گیرد. در نامه ای که به امضای هنرمندانی همچون همایون شجریان، رضا کیانیان، تهمورث پورناظری، سعید ملکان، سهراب پورناظری، امیر جدیدی، هدیه تهرانی، سحر دولتشاهی، حبیب رضایی، عبدالرضا کاهانی، فاطمه معتمد آریا، کیکاووس امینی، مهرداد بهمنی، فرهاد توحیدی و… تعدادی از معماران و کارشناسان مرمت همچون اسکندر مختاری، محمد کریم متقی، سید حسام محتشم، محمد رضا حائری مازندرانی و… رسیده است نوشته شده: «بنای تاریخی ایوان طاق کسری در خطر جدی است. یادگار بسیار باارزش تمدن ساسانی با ارزش های مشترک جهانی که برای نسل های حال و آینده بجای مانده، تنها اثر باقی مانده از شهر باستانی تیسفون «بزرگ ترین شهر تمدن میان رودان» و نماد پیوستگی میان فرهنگ و تمدن امروز دو ملت ایران و عراق در معرض لطمه فوری قرار دارد. ایوان طاق کسری، بزرگ ترین طاق آجری جهان، میراث فرهنگی هر دو کشور ایران و عراق محسوب شده و به سبب جایگاه منحصربفرد در تاریخ ساخته های معمارانه، شایسته قدردانی و توجه و تلاش جدید مردم و دولت های دو کشور برای صیانت و معرفی ارزش های آن به مردم منطقه و جهان است. با این مقدمه و با توجه به اینکه اثر باارزش طاق کسری به سبب عوامل مخرب طبیعی و کارهای زیانبار انسانی به ویژه مخاطرات و تهدیدهای گوناگون جنگ، در معرض لطمه های جدی و خطر تخریب و نابودی قرار گرفته است.؛ ما امضا کنندگان حاضر، از دو دولت ایران و عراق درخواست می نماییم با بازاندیشی در مورد ارزش های این میراث مشترک جهانی، کلیه اقدامات لازم و فوری را برای: ۱) اتخاذ اقدامات لازم برای احیا، حفاظت، مرمت طاق کسری و نگهداری دائمی آن؛
۲) ایجاد پایگاه حفاظت و پژوهش طاق کسری؛
۳) ثبت منظر فرهنگی طاق کسری در لیست میراث جهانی یونسکو؛
۴) برنامه ریزی و تمهید اقدامات اجرائی مناسب برای بسط گردشگری پایدار با هدف معرفی این اثر باارزش به جهانیان؛ به کار بندند. ما، از همه سازمان های مردم نهاد دو کشور، نهادهای بین المللی در رابطه با موضوع خصوصاً سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، ایکروم و ایکوموس درخواست می نماییم در قالب ماموریت ها و اختیارات خود، اهتمام لازم را برای ترغیب و کمک به دولت های عراق و ایران در نجات بخشی و حفاظت از بنای طاق کسری به نفع نسل های حاضر و آینده بشریت به کار بندند. ما، امضا کنندگان این نامه، در امتداد تحقق هدف مهم نجات بخشی و حفاظت از طاق کسری، آمادگی کامل خودرا برای هر گونه مشارکت و همکاری لازم و همین طور جلب حمایت و کمک های فنی و مالی دوستداران میراث فرهنگی ایران و عراق در سراسر نقاط جهان اعلام می داریم.»


منبع:

1399/10/23
23:22:14
0.0 / 5
1243
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری