قول های جدید از چشمه علی شهر ری تا آب انبار ورامین

قول های جدید از چشمه علی شهر ری تا آب انبار ورامین به گزارش آثارنیوز معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران اظهار داشت: با اعتبارات پیشبینی شده طرح مرمت تپه تاریخی و نقش برجسته قاجاری چشمه علی انجام می شود.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، مرتضی ادیب زاده - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران - اظهار داشت: تپه چشمه علی، در امتداد دامنه و دیواره شرقی و جنوبی تپه تاریخی چشمه علی در بعضی نقاط خالی شده و خاک تپه ریزش کرده است که می خواهیم قسمت های صدمه دیده را با مصالح مناسب استقامت بخشی نماییم و در انتها با کاهگل پوشش دهیم.
او ضمن اشاره به روند افزایشیِ فرسایش و صدمه هایی که به نقش برجسته چشمه علی وارد شده، افزود: برای حفاظت نقش برجسته چشمه علی بودجه ای مناسب اختصاص داده شده تا پیش از آخر سالجاری روند مرمت آن آغاز شود.
در سالهای ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ هجری شمسی، تپه کنار چشمه علی توسط تیم کاوش اریک اشمیت کاوش شد و آثاری در ارتباط با آغاز هزاره چهارم، دوره های اسلامی و اشکانی به دست آمد که حالا بخشی از این آثار در موزه های آمریکا و بخش دیگر در موزه ایران باستان نگهداری می شود. با درگذشت اریک اشمیت، پژوهش ها بار دیگر در سال ۱۳۷۷ شمسی توسط گروهی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه تهران و دانشگاه برادفورد از سر گرفته شد و نشانه های فرهنگی از هزاره های ششم، پنجم و آغازین چهارم به دست آمد.

مرمتِ آب انبار قلعه بلند ورامین
همینطور به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران، ژیلا خدادی - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ورامین – درباره وضعیت ساماندهی آب انبار قلعه بلند ورامین اظهار داشت: در جلسه مشترک با بخشدار جوادآباد و دهیار روستای قلعه بلند و مالک آب انبار و خانه اربابی ظفر قرار شد تا دیوار آب انبار قلعه بلند توسط دهیاری روستا مرمت شود.
او ضمن اشاره به این که آب انبار قدیمی روستای قلعه بلند از توابع بخش جوادآباد ‎ ورامین، یکی از مهم ترین آثار به جامانده از اواخر دوره قاجار است که در تأمین آب اهالی این روستا که در آن زمان از رونق بسیاری برخوردار بود، نقش بسزایی ایفا می کرد، بیان نمود: حفظ این بنای پرارزش از اولویت های اداره میراث فرهنگی و بخشداری جوادآباد ورامین است که امیدواریم با انجام یک همدلی بعد از مرمت دیوارهای این آب انبار با تخصیص اعتبارات استانی این اثر به صورت کامل مرمت و احیا شود.




منبع:

1399/09/25
22:37:32
5.0 / 5
1172
تگهای خبر: بنا , تاریخ , روستا , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری