داستان اشتباهی كه در هدیه ی تاریخی بهبهانی ها به المپیك توكیو رخ داد

داستان اشتباهی كه در هدیه ی تاریخی بهبهانی ها به المپیك توكیو رخ داد به گزارش آثارنیوز ۳۸ سال از زمانی که گور ارجان دو هدیه برای بهبهانی ها به تاریخ هدیه کرد، می گذرد. یکی ظرف و دیگری بازوبندی نشان قدرت که همراهِ اسکلتِ باقی مانده درون تابوتی برنزی کشف شد و همان شد که یکی را نمادِ شهر بهبهان انتخاب کردند و دیگری را نماد کاروان ورزشی ایران در مسابقات بین المللی المپیک توکیو.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، ارجان در زمان حکومت ایلامیان از مراکز قدرت بود؛ شهر قدیم فارس، در حاشیه رود مارون نزدیک شهر بهبهان که در زمان ساسانیان استان پارس به پنج کوره یا خره ( ناحیه ) تقسیم می شد. کوره استخر، اردشیر خوره، دارابگرد، بیشاپور و ارّجان، کوره ارگان یا ارّجان سمت مغرب فارس یعنی بهبهان تا گناوه. جغرافیدانان اسلامی ارّجان را مرکز ایالتی به همین نام در غربی ترین ایالات پنجگانه فارس دانسته اند؛ البته تا آخر قرن هفتم قمری. شهری وسیع و آباد که در قرن هفتم، اسماعیلیان به آن حمله کردند و سرانجام دست آنها افتاد و دیگر رونق نگرفت، حتی مردم آن به شهر مجاور یعنی بهبهان کوچ کردند.
و شهر پنهان بود تا سال ۱۳۶۱ شمسی که در زمان خاکبرداری از این محل و در ده کیلومتری شمال بهبهان دخمه هایی پیدا شد در ارتباط با آرامگاهی از تمدن ایلام، یافته های تازه و اشیایی نفیس و گرانبها از داخل آن به دست آمد. باستان شناسان در این آرامگاه به تابوت برنزی U شکلی برخوردند، که درون و بیرون آن علاوه بر اسکلت درون تابوت اشیای مختلفی قرار داشت؛ یک حلقه طلایی، نود و هشت دکمه طلایی، یک خنجر، تکه های پارچه و میله ای نقره ای. یافته های بیرون تابوت هم یک پایه برنزی، یک چراغ برنزی، یک تنگ نقره ای، یک تنگ برنزی، ساغری برنزی و ده ظرف استوانه ای شکل برنزی بود، یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی، حلقه قدرت زرینی است که در دست چپ متوفی قرار داشت.
بازوبند قدرت ارجان که بعنوان نماد شهر بهبهان در ورودی این شهر نصب شده است


منبع:

1399/09/23
14:04:10
5.0 / 5
1256
تگهای خبر: تاریخ , تمدن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری