دیگر فقط اتاق خالی موجود است!

دیگر فقط اتاق خالی موجود است! «شیوع ویروس كرونا عرصه را برای فعالان گردشگری هم تنگ كرده است و این روزها خیلی از فعالان گردشگری، به سختی روزگار می گذرانند. وحشتناك ترین اتفاق برای هتل ها، راهنمایان تور، بوم گردی ها و آژانس های مسافرتی افتاده است. ای كاش مسؤلان مربوطه هر كمكی كه از دستشان برمی آید برای فعالان این حوزه انجام دهند.»



این صحبت های مهتاب ثقة الاسلامی فعال گردشگری می باشد که چند سالی می شود همراه همسرش احسان گلشن یک اقامتگاه بوم گردی راه اندازی کرده اند؛ زوج جوانی که سال ها راهنمای تورهای گردشگری بخصوص طبیعت گردی بوده اند و تصمیم می گیرند یک دهکده توریستی راه بیندازند اما همه چیز باب میل آنان پیش نمی رود و در نهایت مجبور می شوند کارشان را با یک فضای کوچک شروع کنند و حالا چهار سالی می شود که در شهرستان رامیان در استان گلستان ماندگار شده اند.

به گفته ثقة الاسلامی، با عشق به این کار ورود کرده اند و سختی زیادی کشیده اند ولی اکنون کرونا معادلات کسب و کارشان را بر هم زده است. نه تنها آنها بلکه همه فعالان گردشگری مثل این زوج جوان از سکون و سکوت کسب و کار این روزهایشان گلایه می کنند. سیلی که سال ۹۸ راه افتاد جلوی مسافران نوروزی را به استان گلستان گرفت و با این که همه جای استان درگیر سیل نبود اما کسب و کار آنها هم تحت تأثیر قرار گرفت. سال جاری هم که شیوع کرونا همه چیز را به هم ریخت: «از ۲۵ اسفند سال قبل تا آخر فروردین سال جاری کلی رزروی داشتیم که شیوع کرونا همه برنامه ریزی ها را به هم ریخت. مسافرت ها لغو شد و پیش پرداخت هایی که برای رزرو گرفته بودیم، خرج شده بود و مجبور شدیم برای برگرداندن پول های مردم از دوستانمان کمک بگیریم. در تعطیلات نوروز حدود ۲۵۰ میلیون تومان ضرر اقتصادی کردیم و تا حالا فقط توانستیم یک ماه کار نماییم. هنوز هم از وامی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قولش را داده بود، خبری نیست. خیلی از بوم گردی هایی که وام گرفته بودند ورشکسته شدند. بوم گردی های فعال هم تحت فشار هستند. طبق اعلام وزارت میراث، باید بوم گردی ها با ۵۰ درصد ظرفیت به کارشان ادامه دهند و اگر صاحبان این اقامتگاه ها شانس داشته باشند و به آنها ۵۰ درصد مسافر بخورد باز هم درآمدشان به نصف آنچه که قبلا کار می کردند کاهش پیدا کرده است و باید مبلغی از همان درآمد را صرف ضدعفونی کنند. این روزها اگر کسی هم سفر برود ترجیح می دهد جایی را انتخاب نماید که اطراف شهر محل سکونتش باشد بنابراین اقامتگاه های دور از پایتخت ضربه زیادی متحمل شدند. از طرفی بیشترین سود کاری ما برای سِرو غذا بوده که این روزها حذف گردیده است و فقط امیدواریم کارمان را تا سال آینده حفظ نماییم. بعضی از افراد محلی با فروش طلاهای زن و بچه یا فرش خانه شان توانسته بودند یکی از اتاق های خانه شان را اقامتگاه و از این طریق درآمدزایی کنند. بعضی از آنها وام ۵۰ میلیونی هم گرفته اند و باید قسطش را هر ماه بپردازند که هم اکنون هم مسافری ندارند. این افراد چطور می توانند به کارشان ادامه دهند؟»
پس از شیوع کرونا اقامتگاه های بوم گردی خالی از مسافر شده اند


منبع:

1399/09/04
15:10:03
5.0 / 5
1325
تگهای خبر: اقامت , بنا , توریست , راه اندازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری