مدارس ماندگار تهران احیا و بهره برداری می شود

مدارس ماندگار تهران احیا و بهره برداری می شود به گزارش آثارنیوز تفاهم نامه همكاری سه جانبه بین وزارت آموزش و پرورش، میراث فرهنگی شهرداری تهران، با مبحث احیا و بهره برداری از مدارس ماندگار در دبیرستان ماندگار البرز به امضا رسید.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، این تفاهم نامه در جهت احیا و بهره برداری مدارس ماندگار تهران، به امضای وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزیر آموزش و پرورش و شهردار تهران رسید.
علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم طی سخنانی، اظهار داشت: آموزش و پرورش مدارسی را در اختیار دارد که جزو بناهای تاریخی پرارزش محسوب می شوند و علاوه بر اینکه میراث ملموس هستند به واسطه بعضی از موضوعات میراث ناملموس را هم در بر می گیرند، ازاین رو به نظر می آید میراث ملموس و میراث ناملموس هر دو از موضوعاتی است که در آموزش و پرورش وجود دارد.
مونسان بیان نمود: این تفاهم نامه می تواند سبب اجرایی شدن ایده مدرسه موزه شود تا مدارس هم در کنار موزه هایی که در کشور فعالیت می نمایند به معرفی مفاهیم در رابطه با میراث فرهنگی و توسعه گردشگری کمک کنند.
صیانت از بناهای تاریخی با کمک دستگاههای مختلف
وی خاطرنشان کرد: سال قبل مجلس قانونی را مصوب کرد که بر مبنای آن دستگاههای مختلف که دارای بناهای تاریخی هستند باید به حفظ و صیانت از این آثار کمک کنند. این مصوبه خوبی است و می تواند به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بودجه اندکی که در اختیار دارد در مورد صیانت بهتر از آثار تاریخی کمک نماید.
وی تصریح کرد: ایده موزه مدرسه نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت، با عنایت به این که تعداد موزه های خصوصی ما پارسال رشد چشم گیری داشته، مدرسه موزه هم می تواند در جهت شناخت و معرفی هرچه بهتر مفاهیم میراثی به ما بیشتر از پیش کمک نماید.
مدرسه تنها یک ساختمان نیست
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش هم در این جلسه اظهار داشت: ما مأموریت داریم مدرسه را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهیم. مدرسه تنها یک ساختمان نیست بلکه کانون زندگی است، هویت ساز، شخصیت ساز و آینده ساز است و جزو شاخص ترین عناصر جامعه بشمار می رود.
حاجی میرزایی افزود: مدارس ماندگار، خصوصیت منحصر به فردی دارند، این مدارس جزو تاریخ ما به حساب می آیند خاطرات و خطرات گسترده ای پیرامون این مدارس وجود داشته است ازاین رو می توانند بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرند.
وی در ادامه اظهار داشت: بهترین شکل صیانت از مدرسه حفظ کارکرد قبلی آن است، مدرسه باید مدرسه بماند ازاین رو نباید انقطاعی بین کارکردهای مدرسه با کارکردهای ثانوی آن ایجاد شود. این مدارس متعلق به مردم و نسل های آینده است که ایده موزه مدرسه بر همین مبنا شکل گرفته است.
حفظ ارزش های شهر
پیروز حناچی شهردار تهران هم در مراسم امضای این تفاهم نامه، اظهار نمود: یکی از مهمترین هدف هایی که باید دنبال نماییم، حفظ و نگهداری ارزش های شهر است. ثروت های شهر همان ارزش هایی هستند که فرصت ظهور و بروز پیدا می کنند.
وی اضافه کرد: در این دوره سعی کردیم نگاه به مدیریت شهری را تغییر دهیم و بر ارزش های آن بیفزاییم که در این خصوص برنامه هایی هم از جانب شورای اسلامی شهر و شهرداری تبیین و اجرایی شده است.
حناچی اضافه کرد: تهران شهری زیبا و مملو از اماکنی است که محل وقوع اتفاقات تاریخی است. آثار زیادی در این شهر وجود دارد که سابقه تاریخی دارند.
بر اساس این تفاهم نامه، آن دسته از مدارسی که از قدمت و سوابق درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی برخوردار بوده و در سطح ملی یا استانی دارای حسن شهرت باشند، برابر ضوابط و مقررات شورایعالی آموزش و پرورش، در زمره مدارس ماندگار مورد بررسی قرار می گیرند.
بر اساس مفاد این تفاهم نامه، وزارت آموزش و پرورش نسبت به معرفی مدارس ماندگار و سایر بناهای پرارزش اقدام نموده و زمینه های همکاری برای حفظ، مرمت، احیا، استمرار فعالیت آموزشی و بهره برداری فرهنگی ابنیه معرفی شده را فراهم می آورد.
شهرداری تهران برای اجرای این تفاهم نامه در مورد مدارس ماندگار و سایر بناهای پرارزش بعنوان بخشی از فضای شهری قابل دسترس شهروندان، اهتمام داشته و در تهیه و اجرای طرح مرمت، احیا و بهره برداری و هم تأمین اعتبارات مورد نیاز اقدام خواهد نمود.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم نسبت به صدور مجوزهای لازم برای پیشبرد تفاهم نامه و تأمین اعتبارات مورد نیاز، اقدام لازم را به عمل می آورد.


منبع:

1399/09/01
12:41:09
5.0 / 5
1297
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری