رئیس موزه ملی علوم و فناوری پاسخ داد

چرا بخش خصوصی در موزه های علوم و فناوری كشور سرمایه گذاری نمی كند؟

چرا بخش خصوصی در موزه های علوم و فناوری كشور سرمایه گذاری نمی كند؟ رئیس موزه ملی علوم و فناوری درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی در موزه های علوم و فناوری اظهار داشت: بخش خصوصی به دنبال سوددهی است؛ ازاین رو در گام اول دولت ها باید از موزه ها حمایت كنند كه این موزه ها در شهرهای بزرگ راه اندازی شوند و بعد وسایل موردنیاز این موزه ها به شركت هایی كه این پتانسیل را دارند كه این وسایل را تولید كنند، سفارش داده شود. باید برای شركت های خصوصی انگیزه ایجاد شود.


دکتر سیف الله جلیلی در گفتگو با ایسنا و در پاسخ به پرسشی درباره ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در موزه های علم و فناوری، اظهار نمود: بخش خصوصی خیلی وارد این حوزه نشده است، دلیل آن هم این است که موزه های علوم و فناوری هزینه بر هستند. توسعه موزه های علوم و فناوری در ابتدا احتیاج به حمایت های حاکمیتی دارد. دولت باید کمک نماید که این مراکز رشد پیدا کنند تا به بخش خصوصی به سوددهی این حوزه پی ببرد.
وی افزود: منظور از سرمایه گذاری بخش خصوصی این نیست که این بخش، یک موزه علم و فناوری راه اندازی کند؛ بلکه این است که بخش خصوصی در زمینه ساخت وسایل در رابطه با موزه های علوم و فناوری سرمایه گذاری کند. موزه های علوم و فناوری موزه هایی هستند که وسایل و امکانات آنها ساخته می شود؛ یعنی وسایل میراثی ای نیستند که از قبل ساخته شده باشند و مردم به تماشای آن بیایند، بلکه این وسایل معمولا ساخته می شوند و جنبه آموزشی دارند و بازدیدکنندگان با آنها کار می کنند؛ ازاین رو می توان گفت اگر بخش خصوصی بخواهد وارد سرمایه گذاری در زمینه شرکت های دانش بنیان شود، باید در این عرصه اقدام نماید.
به قول دبیر شورایعالی موزه های دانشگاهی، هم اکنون در دنیا شرکت هایی وجود دارند که کار آنها طراحی موزه های علوم و فناوری است؛ به این صورت که طراحی و ساخت وسایل موزه را برعهده می گیرند و تیم های مرتبط را آموزش می دهند که بعدا بتوانند پشتیبانی کنند. موزه های علوم و فناوری هم از نظر نیروی انسانی و هم ساخت وسایل، موزه هایی هزینه بر هستند. در ایران تابحال سرمایه گذاری مناسبی در این حوزه انجام نشده است.
رئیس موزه ملی علوم و فناوری درباره راهکارهای ورود بخش خصوصی به موزه های علوم و فناوری، اظهار داشت: بخش خصوصی به دنبال سوددهی است؛ ازاین رو در گام اول دولت ها باید از موزه ها حمایت کنند که این موزه ها در شهرهای بزرگ راه اندازی شوند و بعد وسایل موردنیاز این موزه ها به شرکت هایی که پتانسیل تولید آنها را دارند، سفارش داده شود. باید برای شرکت های خصوصی انگیزه ایجاد شود.
جلیلی اضافه کرد: اگر برای یک شرکت سوددهی ایجاد شود، بطور قطع شرکت های دیگر هم ترغیب می شوند که در این عرصه سرمایه گذاری کنند. با گسترش موزه های علوم و فناوری در سطح کشور شرکت هایی که خواستار سرمایه گذاری باشند، امیدوار خواهند بود که آینده ای روشن دارند. با توسعه موزه ها در سطح کشور می توان به فعالیت بین المللی آنها هم خوش بین بود.



1399/07/26
00:15:02
5.0 / 5
1599
تگهای خبر: آموزش , بنا , راه اندازی , زمینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری