در راستای احیای هنرهای فراموش شده؛

یك كارمند بازنشسته قطاعی را احیا كرد

یك كارمند بازنشسته قطاعی را احیا كرد آثارنیوز: یكی از كارمندان بازنشسته ادارات دولتی در سرای هنر به آموزش و احیای هنر قطاعی یا همان كاغذبری می پردازد چون معتقد می باشد این هنر فراموش شده، ارزان و زیبا را كه در خدمت قرآن درآمده باید احیا كرد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، هنر قطاعی یا همان کاغذبری از زمانی که کاغذ ابداع شد وجود داشت اما هر چه گذشت هنرمندانی بودند که با بریدن کاغذهای ظریف، از آن هنری زیبا خلق کردند. بریدن ظریف کاغذ و درآوردن آن از یک تکه کاغذ بزرگ تر و چسباندن آن به روی کاغذی غیرهمرنگ را هنر قطاعی می گویند.
این هنر سال های سال فراموش شده بود تا اینکه عده ای از هنرمندان آنرا احیا کردند. از سه سال پیش هم یدالله احمر رضایی کارمندی که بطور اتفاقی از نمایشگاه قرآن دیدن کرده بود به فکر احیای آن برآمد. او به خبرنگار مهر می گوید: یک روز به نمایشگاه قرآن رفتم و دیدم که غرفه داری مشغول کار با کاغذ است درباره هنرش از او پرسیدم و کم کم با کاغذ روش بریدن آنرا یاد گرفتم و کارهای دیگر ابداع کردم تا الان که دلم می خواهد آنرا به دیگران هم آموزش بدهم.

این هنر نسبت به هنرهای دیگر بسیار ارزان است. من از چسب معمولی مایع و کاغذ فابریانو و یک کاتر استفاده می کنم. منتها ظرافت در این کار بسیار مهمست چون کمی اشتباه و یا خطا در برش کاغذ کل زحمتی که کشیده شده را از بین می برد.
آثار قطاعی احمر رضایی بااینکه بیشتر با آیات قرآنی جلوه می یابد اما او اهتمام کرده با بهره گیری از خطوط خوشنویسی تنوعی به فعالیت هایش بدهد. او توضیح می دهد: هنر قطاعی را برای خوشنویسی و آیات قرآنی بیشتر به کار می برند چون ظریف کاری در خوشنویسی بیشتر است و زیباتر نشان میدهد.
متقاضی این هنر کشورهای عربی هستند و موزه ملک نیز به احمررضایی پیشنهاد کرده تا نمایشگاهی از این آثار در موزه برپا کند. رضایی که دوره های آموزشی رایگان در شهرری برگزار کرده است حالا در سرای هنر فردوسی غرفه ای دارد و از رهگذران این سرا می خواهد تا با کارهای او و هنر قطاعی بیشتر آشنا گردند. او قبل از این نیز در حوزه تذهیب و نگارگری فعالیت می کرده است.


منبع:

1399/07/24
11:45:44
5.0 / 5
1933
تگهای خبر: آموزش , ملك , موزه , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری