گزارش آثارنیوز؛

توسعه گردشگری سلامت در گرو افزایش تعداد پزشكان

توسعه گردشگری سلامت در گرو افزایش تعداد پزشكان به گزارش آثارنیوز یكی از اصلی ترین مشكلات كشور در گردشگری سلامت كمبود پزشك و به دنبال آن عدم امكان عرضه مناسب خدمت است درحالی كه مزیت ها و امتیازات در این راه در گرو افزایش تعداد پزشكان است.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، گردشگری سلامت در ایران به دلیل مناسب بودن هزینه های درمان و همینطور موقعیت مناسب جغرافیایی از پتانسیل های بالایی برای ارزآوری برخوردار می باشد. با این وجود به دلیل کمبود پزشک در کشور روند گسترش گردشگری سلامت با کندی روبرو شده است.
پس از صنعت نفت و خودروسازی، گردشگری سومین صنعت بزرگ جهان بشمار می رود. این صنعت تاثیر به سزایی بر درآمدهای ارزی کشورها دارد. رفته رفته با پیشرفت این صنعت، گردشگری از حالت معمول خارج شده و امروزه شاخه هایی همچون گردشگری ورزشی، گردشگری مذهبی و حتی گردشگری سلامت را شامل می شود. آن چه میان این شاخه ها تفاوت بوجود آورده انگیزه افراد از گردشگری و چرایی سفر آنها است.
طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری، توریسم پزشکی با عبارت «سفر به منظور درمان بیماری های جسمی یا انجام نوعی از عمل های جراحی زیر نظر پزشکان در بیمارستان ها یا مراکز درمان» عنوان می شود. واضح است که انجام فرآیندهای درمانی در کشوری دیگر، ارتباط مستقیم با سایرفعالیت های گردشگری دارد، چونکه بیمار و همراهان او به فضای فرهنگی و اجتماعی جدیدی وارد شده اند و تمایل به بازدید از شهر و جاذبه های گردشگری، تفریح و خرید سوغاتی دارند.
گردشگری سلامت به هزاران سال قبل و به زمان یونان قدیم برمی گردد. خیلی پیش از آن که مردم برای عمل قلب، جراحی های پلاستیک یا زیباسازی دندان مسافرت کنند. در واقع می توان گفت سفر درمانی قدمتی به اندازه عمر علم پزشکی دارد.
بررسی تاریخی گردشگری سلامت نشان دهنده تغییرات کمی و کیفی زیادی در این سفرهاست. در گذشته سفر برای دریافت خدمات درمانی صرفا از کشورهای کمتر توسعه یافته به کشورهای پیشرفته بود، اما امروزه بعضاً مردم جهت دسترسی به خدمات درمانی از کشورهای توسعه یافته به کشورهای کمتر توسعه یافته سفر می کنند.
ایران مقصد مطلوب گردشگران سلامت
در دنیا بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر با هدف گردشگری مبادرت به سفر بین المللی می کنند که از این تعداد در حدود ۱۰ میلیون نفر با هدف درمان به سفر می روند. همینطور گردش مالی حاصل از گردشگری سلامت سالیانه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
در ایران طبق آمارها در ۴ ماهه نخست سال ۹۸، بیشتر از ۶۰۰ هزار توریست وارد کشور شده است. اگر به صورت میانگین هزینه ای که یک توریست سلامت در کشور خرج می کند ۲ هزار دلار در نظر گرفته شود، گردشگری سلامت در کمتر از ۴ ماه در حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.
یکی از اصلی ترین مزیت های گردشگری سلامت در ایران در مقایسه با سایر کشورها کیفیت بالای خدمات درمانی است. حضور پزشکان و جراحان خوشنام در کشور سبب شده تا در مجامع بین المللی ایران بعنوان یک قطب درمانی با کیفیت محسوب شود. این مورد در کنار موقعیت جغرافیایی خاص و در دسترس ایران مزیتی است که کمتر کشوری دارد. در مجموع با عنایت به خصوصیت های مورد اشاره و همینطور ارزآوری بالای گردشگری سلامت، برنامه ریزی مناسب برای این صنعت لزوم دارد.
کمبود پزشک، مهمترین سد گسترش گردشگری سلامت
البته با وجود مزیت های فراوان، اگر در راه گسترش گردشگری سلامت ملاحظات و پیش نیازها رعایت نشود، گسترش گردشگری سلامت آثار منفی و مضرات فراوانی به دنبال خواهد داشت و نظام سلامت کشور را با مشکل مواجه خواهد نمود. یکی از مهمترین و نخستین ملاحظات، تأمین نیروی انسانی و تعداد مناسب پزشک است.
در همین راستا داریوش چیوایی، پژوهشگر حوزه اقتصاد سلامت درباره اهمیت گردشگری سلامت اظهار داشت: مقدار ارزی که یک توریست سلامت وارد کشور می کند به صورت میانگین بیشتر از سه برابر مقدار ارزی است که گردشگران معمولی هزینه می کنند. با این وجود علاوه بر ارزآوری بالا، رونق گردشگری سلامت به توسعه مراکز درمانی کشور کمک می نماید. یکی از الزامات گسترش گردشگری سلامت توسعه زیرساخت های لازم همچون تقویت شرکت های بازاریابی، توسعه هتلینگ بیمارستانی، ایجاد حمل و نقل مناسب و ایمن و از همه مهم تر تربیت نیروی انسانی متخصص است. متأسفانه یکی از اصلی ترین مشکلات در این راه کمبود شدید پزشک در کشور و به دنبال آن عدم امکان عرضه مناسب خدمت است.
این پژوهشگر حوزه سلامت با اشاره به اینکه افزایش تعداد پزشک پیش نیاز توسعه گردشگری سلامت است، اظهار داشت: درحال حاضر وضعیت سرانه پزشک به بیمار در ایران نسبت به استانداردهای جهانی نامطلوب است. به صورتی که در تأمین نیازهای داخلی کشور هم ناتوان هستیم. در همین راستا باید در راه افزایش تعداد پزشک خصوصاً در مناطقی که پتانسیل جذب توریسم دارند، حرکت کرد.
در همین رابطه بررسی کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری سلامت نشان داده است که این کشورها همگی از سرانه پزشک مناسبی برخوردار می باشند. به صورت مثال کشور سوئد که بعنوان قطب گردشگری سلامت در اروپا شناخته می شود به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت ۵۲ پزشک دارد این در حالیست که در ایران سرانه تعداد پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر در حدود ۱۶ پزشک است. در واقع تعداد فعلی پزشکان در کشور حتی نیاز داخلی را هم تأمین نمی کند چه برسد به اینکه بخواهد باعث رونق گردشگری سلامت شود.
به نظر می رسد تمامی مزیت ها و امتیازات گردشگری سلامت در گرو افزایش تعداد پزشکان است. با این وجود ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی طی سالیان گذشته نه تنها افزایش نداشته بلکه کمتر هم شده است. در واقع تعارض بین منافع صنفی و مصالح عمومی کشور و پیشگیری از افزایش ظرفیت، بزرگترین مساله در راه گسترش گردشگری سلامت و تبدیل شدن به قطب سلامت منطقه است.

1399/07/14
22:47:41
5.0 / 5
1705
تگهای خبر: استاندارد , تاریخ , توریست , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری