با اجرای طرح گردشگری جزیره لارك؛

آبادانی و میزبانی از گردشگران به جزیره لارك رسید

آبادانی و میزبانی از گردشگران به جزیره لارك رسید آثارنیوز: بااینكه تا چندوقت پیش امكان سفر همه گردشگران به جزیره لارك استان هرمزگان وجود نداشت، اما حالا با اجرای طرح گردشگری این امكان فراهم گشته است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، طرح گردشگری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی (بنیاد علوی) برای جزیره لارک در استان هرمزگان یکی از طرح های محرومیت زدایی توسعه و آبادانی است که از حدود یک سال و نیم پیش در این جزیره بکر گردشگری اجرا شد. در این طرح توانمند کردن مردم و مشارکت آنها در بحث گردشگری و میهمان نوازی مدنظر قرار گرفت اینکه مردم با فرهنگ گردشگرپذیری و دانش آن آشنا گردند و بتوانند در کنار مهارت های دیگر برای امرار معاش تلاش کنند و از پتانسیل جزیره لارک برای میزبانی مسافران بهره بگیرند همچون اهداف این طرح بوده است. حالا مردم جزیره لارک با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان و شرکت های هلدینگ مجموعه سیاحتی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خویش را برای میزبانی از گردشگران آماده کرده اند. برنامه های مختلفی همچون آموزش در حوزه خانه های بوم گردی، بلد محلی، آشپزی و پذیرایی از گردشگران در این جزیره برای مردم برگزار گردید در کنار آن هم دوره های تخصصی برای دیزاین خانه های بومگردی اجرا شده است.
مشاوره در جهت ایجاد خانه های بومگردی همچون دریافت مجوز و تجهیز این خانه ها و عرضه تسهیلات قرض الحسنه ازجمله امکاناتی بود که در اختیار مردم جزیره قرار گرفت تا آنها از این تسهیلات در جهت عرضه خدمات مناسب به گردشگران استفاده کنند.
مسعود حیدروند مجری سابق طرح ملی آبادانی و پیشرفت بنیاد مستضعفان در اینباره، به خبرنگار مهر اظهار داشت: مردم جزیره با این بسترسازی ها توانسته اند در راه شغل خودشان که همان ماهیگیری بود به حوزه گردشگری هم بپردازند. این مورد سبب تردد بیشتر به جزیره می شود، وقتی این ترددها افزایش یابد معاشرت فرهنگی به وجود خواهد آمد و جزیره از حالت بن بست خارج می شود. از طرفی تبادل فرهنگی هم سبب تعالی خواهد شد.
وی درباره ایجاد امکانات زیربنایی در جزیره اظهار داشت: تردد در جزیره یکی از مسائلی بود که بنیاد مستضعفان با یارانه ای که در اختیار تعاونی شناوران قرار داد مسیر تردد را برای عموم مردم به صورت روزانه مهیا کرد. همینطور برای پهلو گیری قایق ها و میزبانی از مسافران اسکله و سالن انتظار مسافر هم به وجود آمد. فعالیت در بخش زیربنایی آب آشامیدنی، ایجاد نیروگاه، ایجاد بوستان، بهسازی بافت جزیره با مشارکت بنیاد مسکن، ایجاد رینگ ۷ کیلومتری با پیست دوچرخه سواری و قدم زنی همچون اقدامات دیگر انجام شده در جزیره لارک بوده است.
تاکنون از جزیره قشم به جزیره لارک به صورت مستقیم هیچ شناوری وجود نداشت و مردم برای تردد به جزیره باید از شناورهای دیگر استفاده می کردند. این شناورها در راه خود به جزایر هنگام و هرمز هم می رفت اما حالا برای مسیر لارک شناور مستقیم در نظر گرفته شده است همینطور در این جزیره از طراحی کپر برای خانه های بومگردی استفاده شده است رستوران های خانگی حالا غذای محلی عرضه می کنند فعالان گردشگری در رستوران و بومگردی ها توانسته اند دوره های آموزشی را بگذرانند تا به گردشگران خدمات استاندارد ارائه نمایند حالا مردم جزیره لارک ۲۰ واحد بومگردی را برای میزبانی از گردشگران آماده کرده اند در حالیکه پیش از این یک بومگردی هم در جزیره نبود، گردشگران این جزیره بیشتر طبیعت گردانانی هستند که می خواهند از بکر بودن جزیره استفاده کنند. حالا با ایجاد این زیرساخت ها میزان ماندگاری آنها هم از چند ساعت به یکی، دو روز افزایش می یابد. پروژه طرح گردشگری جزیره لارک تا آخر سال ادامه خواهد داشت.
حیدروند در اینباره هم اظهار داشت: توسعه لارک تمام نشده است این جزیره یکی از ۳۰ منطقه ای است که بنیاد مستضعفان طرح آبادانی و پیشرفت را در آن اجرا کرده است.


منبع:

1399/07/08
13:15:10
5.0 / 5
1803
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , بنا , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری