همزمان با روز جهانی گردشگری؛

شعار بی ربط سازمان جهانی گردشگری با وضعیت فعلی سفر در جهان

شعار بی ربط سازمان جهانی گردشگری با وضعیت فعلی سفر در جهان آثارنیوز: سازمان جهانی گردشگری هر سال یك شعار را برای روز جهانی جهانگردی اعلام می كند اما سال جاری اعلام شعار گردشگری و توسعه روستایی بی ربط با وضعیت فعلی جهان در ارتباط با سفر با كرونا بود.



گروه فرهنگ؛ محمد جهانشاهی کارشناس گردشگری در یادداشتی که آنرا در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است نوشت: سازمان جهانی جهانگردی از ۱۹۸۰ هر ساله ۲۷ سپتامبر به پاسداشت روز جهانی جهانگردی برمبنای شرایط و چشم انداز، شعاری را پیش روی فعالان و دست اندرکاران این صنعت قرار می دهد. در واقع شروع سال گردشگری در ماه های پایانی سال میلادی قرار می گیرد یعنی با شعار سال ۲۰۲۰ وارد سال ۲۰۲۱ می شویم. امسال، چهلمین شعار این سازمان «گردشگری و توسعه روستایی» اعلام گردید. این شعار اشاره به نقش و تأثیر گذاری زیادی که این صنعت می تواند در بهبود کیفیت زندگی در روستاها با بهره بردن از مؤلفه های توسعه پایدار داشته باشد می کند، این شعار یکی از مهمترین کارکردهای گردشگری در روزگار ماست. اما بنظر می رسد باتوجه به شرایط حاکم بر سال ۲۰۲۰ و زمین گیر شدن بخش عمده ای از صنعت گردشگری در سراسر جهان تحت تأثیر کرونا ویروس، بهتر و منطقی تر بود شعاری مناسب این وضعیت فوق قرمز طراحی می شد. گردشگری، صنعت خدماتی است که رفته رفته از فعالیتی فراغتی به سمت جریانی راهبردی می رود تا به یکی از اصلی ترین کارهای اثر گذار بر کیفیت زندگی امروز ما و یکی از شاخصهای مهم در مباحث آینده پژوهی تبدیل گردد.
ماهیت گسترده، انعطاف پذیر و فراگیر این صنعت به شکلی بود که به نظر می رسید زمین گیر شدنش به این سادگی نباشد چونکه پیوند این فعالیت با زندگی میلیاردها میهمان و میزبان در گوشه و کنار دنیا گره خورده و تا جریان معمول زندگی این انسان ها برقرار باشد گردشگری هم جریان خواهد داشت. قبل از این هم صنعت توریسم، در بدترین سال های تاریخ به نسبت نوپا تحت تأثیر اپیدمی ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ و رکود شدید اقتصادی ۲۰۰۹ و حتی حملات ۱۱ سپتامبر به برج های دوقلو قرار گرفته بود اما توان خودرا برای عبور از این بحران ها نشان داد. چونکه هر چالش و مانعی در گوشه ای از دنیا پیش پای آن قرار گیرد در گوشه ای دیگر از دنیا این صنعت راه خودرا می پیماید. در سال ۲۰۱۹ تعداد گردشگران با رشد ۴ درصدی نسبت به ۲۰۱۸ به عددی بیش از یک ونیم میلیارد نفر رسید و پیش بینی نهادهای بین المللی ادامه این رشد در سال ۲۰۲۰ و تحقق تعداد یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون توریست بود سازمان جهانی جهانگردی نیز در برنامه ای میان مدت و تا اختتام ۲۰۲۱ در جهت پشتیبانی از مسیر توسعه موجود چهار هدف و ۵ اولویت را محور قرار داده بود و می خواست سهم خود در فاکتورهای مهمی چون اشتغال و تولید ناخالص و… را افزایش دهد و در تثبیت جایگاه خود بعنوان یکی از مهمترین شاخصهای پیشرفت و توسعه جهان امروز، موفق عمل کند غافل از اینکه از دل بزرگترین مبدا گردشگران دنیا یعنی سرزمین اژدها، ویروسی پا می گیرد و گردشگری را از پا می اندازد تا رکورد خوب و بد هر دو به نام چین رقم بخورد.
چین به تنهایی حدود ۱۰ درصد گردشگران بین المللی را تولید می کرد، عددی بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در سال. حالا تمام معادلات و پیش بینی ها به هم خورده است. سال گردشگری ۲۰۱۹ با شعار "اشتغال و آینده بهتر " شروع شد. گردشگری که با هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد پس از سوخت با ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار و صنایع شیمیایی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیاردی سومین صنعت به لحاظ اقتصادی محسوب می شد، حالا سخت ترین روزهای تاریخش را تجربه می کند. در ۸ ماه گذشته بیش از ۸۴۰ میلیارد دلار خسارت به این صنعت وارد آمد و با ادامه این روند طی ۳ ماه آینده رکودی غیرقابل تحمل را تجربه خواهد کرد، یعنی بیش از ۸۰ درصد.
اکنون بیکاری بیش از ۱۰۰ میلیون شاغل گردشگری اتفاقی عجیب نیست. تاب آوری اقتصادی و برنامه های حمایتی دولت ها توانسته بخش هایی از این صنعت را حفظ کند اما واقعیت این است که شاهد حذف قسمتی از بدنه گردشگری جهان هستیم چون رکوردی تاریخی به ثبت رسیده است. باتوجه به شرایط، بنظر می رسد ۵ سال، زمان حداقلی برای بازگشت باردیگر گردشگری به حالت اول باشد از دیگر سو شاهد تغییر رفتار و نگرش هایی در سیاست ها و استراتژی ها، نوزایی گردشگری و تقسیم گردشگری به پیش و پس از کرونا خواهیم بود. در این شرایط، همگرایی و ایجاد بستری برای هم افزایی فکری یک نیاز اساسی بشمار می رود که توجه به این مهم وظیفه سازمان جهانی جهانگردی بعنوان نهاد مادر است. شعار امسال این سازمان می توانست چراغی پیش روی همه دست اندرکاران این صنعت لطمه دیده باشد. شعاری که می توانست در همسو کردن دولت ها و اعضا این سازمان برای برون رفت از این شرایط و تدوین سیاست های جدید در تکرار چنین شرایطی، مؤثر واقع شود. شعار «جهانگردی و توسعه روستایی» شعاری مناسبی برای این روزهای گردشگری دنیا نیست.
در ۴۰ سال قبل نخستین مرتبه ای است که هیچ کشوری بواسطه کووید ۱۹ بعنوان میزبان این رویداد در نظر گرفته نشده و این نشان دهنده شرایط سختی است که گردشگری درگیر آن شده است لازم بود سازمان جهانی جهانگردی، روند معمول خود را تغییر می داد. در بیانیه سازمان جهانی به مناسبت گرامیداشت این روز، اشاره ای به نقش گردشگری برای ایجاد فرصت های فراوان در خارج از شهرها خصوصاً مناطق روستایی و حاشیه ای شده است و اشاره ای هم به رویکرد سازمان ملل خصوصاً صحبت آقای " آنتونیو گوترش " بعنوان دبیرکل در خصوص نقش این صنعت در توانمند سازی و درآمد زایی این بخش از جمعیت کشورها دارد. در این بیانیه هیچ اشاره ای به شرایط فعلی گردشگری نشده است مگر در بند آخر که آمادگی مناطق روستایی را بواسطه عواملی همچون پیرشدن جمعیت، پایین آمدن سطح درآمد و "شکاف دیجیتالی "، برای مقابله با کووید ۱۹ ضعیف اعلام نموده است.
شعار امسال، هیچ علامت و نشانی از شرایط ویروسی ندارد درحالی که می توانست یک شعار خوب در شرایط معمول قلمداد شود، شعاری در ادامه ۳۹ شعار قبل از اینکه از ابتدا تا پیش از تجربه کویید ۱۹ اعلام نموده و قابل پذیرش و اثربخش بوده است.
اکنون بیش از ۵۰ درصد مقاصد سفر ر حال کاهش محدویت های سفر خود هستند و در جریان این شروع باردیگر، منطقی تر آن بود سازمان جهانی، شعار امسال را با هدف عزم جهانی و همبستگی جوامع در راه مبارزه با این شرایط متمرکز می کرد تا حرکت باردیگر این جریان در راه اهداف بلند پیش روی این صنعت قرار گیرد. اهدافی که مبتنی بر صلح و دوستی، تعاملات، فقر زدایی، ایجاد اشتغال، ارتقا سطح آموزش و حفظ محیط زیست و میراث فرهنگی و … شکل گرفته است.


منبع:

1399/07/05
23:48:24
5.0 / 5
1672
تگهای خبر: آموزش , بنا , تاریخ , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری