معروف ترین مرثیه شهیدان كربلا در گنجینه نسخ خطی

معروف ترین مرثیه شهیدان كربلا در گنجینه نسخ خطی معاون اداره كل كتاب های خطی و نادر به نگهداری از 377 نسخه خطی باارزش با موضوع حماسه عاشورا همچون تركیب بند محتشم كاشانی در كتابخانه ملی اشاره نمود.


به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، زهرا مدرسی، معاون اداره کل کتاب های خطی و نادر با بیان این خبر اظهار داشت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ۳۷۷ نسخه خطی با موضوع حماسه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یاران بزرگوار ایشان را در گنجینه کتاب های خطی نگهداری می کند و میراث دار فرهنگ عاشورایی با گردآوری آثار مربوط به این حماسه است.
‎او اضافه کرد: یکی از معروف ترین این آثار، ترکیب بند محتشم کاشانی است. محتشم کاشانی یکی از شاعران در آغاز سده دهم هجری و هم دوره با پادشاهی شاه طهماسب صفوی است.
‎مدرسی بیان کرد: او مرثیه ای در ۱۲ بند سروده که هر بند آن حاوی هفت بیت شعر درباره حماسه عاشورا است و از بهترین آثار ادبی دوران صفوی به شمار می آید. شروع یکی از معروف ترین بندها و شروع شعر این تک بیت است: «باز این چه شورش است که در خلق عالم است/باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است».
‎او اضافه کرد: این ۱۲ بند به درجه مقبولیتی دست یافت که شعرای دیگری همچون وصال شیرازی پس از محتشم از این گونه مرثیه سرایی پیروی کردند، حتی سیدمحمدمهدی بحرالعلوم این ۱۲ بند را به عربی برگرداند.
معاون اداره کل کتاب های خطی و نادر اشاره کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عهده دار فراهم آوری و حفاظت از ۱۲ نسخه خطی موجود از ترکیب بند معروف محتشم است و این اثر باارزش را در گنجینه نسخه های خطی خود نگهداری می کند.
‎مدرسی اشاره کرد: می توان از دیگر آثار بازگوکننده تاریخ حماسه کربلا که در مخزن نسخه های خطی محافظت می شود از تاریخ طبری و الارشاد شیخ مفید نیز نام برد.



1399/06/09
12:15:23
5.0 / 5
2132
تگهای خبر: تاریخ , فرهنگ , كتاب , گنج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری