بیروت چرا عروس خاورمیانه شد؟

بیروت چرا عروس خاورمیانه شد؟ داستان عروس خاورمیانه به سال های پس از جنگ جهانی اول بر می گردد، وقتی كه لبنان مستعمره فرانسه شد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، اسنادی وجود داد که قدمت لبنان را به حدود ۵۰۰۰ سال پیش می رساند. این سرزمین خاستگاه فینیقی های سوداگر پیشه بود، مردمانی آرام و با فرهنگ. بعدها زیرسلطه امپراتوری رُم رفت و یکی از مراکز مسیحیت شد. در دوران اسلام، این سرزمین به دست اعراب فتح شد، مذهب دیگری به این سرزمین افزوده شد. بعدها به سلطه امپراتوری عثمانی درآمد تا زمانی که جنگ جهانی اول شروع شد. فرانسه این سرزمین را به استعمار گرفت و در سال ۱۹۲۰ میلادی آنرا به شش دولت تقسیم کرد که «جبل لبنان» یکی از آنها بود؛ سرزمینی در غرب آسیا که مدیترانه را تنگ در آغوش گرفته است.
لبنان در سال ۱۹۴۳ بعد از یک مبارزه زیرپوستی طولانی، اعلام استقلال کرد و پس از ۲۳ سال از قیومیت فرانسه خارج شد. در سفرنامه ها آمده است که آن زمان، لبنان کشوری بود بسیار آرام و مرفه که اقتصاد آن بر گردشگری، کشاورزی، تجارت و بانکداری پایه گذاشته شده بود. ساختمان های تجاری، خیابان ها، گالری ها، رستوران ها و کافه ها با معماری فرانسوی در شهرهای آن به ویژه بیروت بسیار دیده می شد، جمعیت مسلمان، مسیحی ارتدوکس و یهودی درهم آمیخته بود. لبنان مرکز گفتمان سیاسی و کوشش های فکری شده بود. هیچ شهری در خاورمیانه به اندازه بیروت در مُد سرآمد نبود. نمایش های هنری و شب های شعرِ زنده در آن برپا بود و طراحان مشهور آنرا جهت زندگی انتخاب نموده بودند، جایی که می شد فرهنگ مدیرانه ای را تجربه نمود. از همان دوران بود که لبنان را عروس خاورمیانه نامیدند و به بیروت لقب پاریس خاورمیانه دادند.
سال ۱۹۷۵ فرا رسید و جنگ داخلی سر گرفته شد. جنگ ۱۵ سال طول کشید. در میانه آن، رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۲ به لبنان حمله کرد و این کشور به ویرانه تبدیل شد. صهیونیست ها ۱۸ سال در لبنان حضور داشتند.
نمایی از شهر بیروت در سال ۱۹۶۵ میلادی، زمانی که محبوب گردشگران بود

1399/05/18
15:42:46
5.0 / 5
2241
تگهای خبر: بنا , زندگی , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری