پوشاندن آثار مسیحیت در ایاصوفیه

پوشاندن آثار مسیحیت در ایاصوفیه بعد از صدور فرمان تغییر كاربری موزه «ایاصوفیه» به مسجد، دولت تركیه اعلام نمود موزاییك هایی كه چهره مریم مقدس و جبرئیل را به تصویر می كشند هنگام گشایش این مكان به روی نمازگزاران پوشانده خواهند شد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از آرت نیوزپیپر، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اوایل ماه جاری فرمان تغییر کاربری موزه «ایاصوفیه» به مسجد را صادر کرد و طبق اعلام قبلی، مسلمانان در روز جمعه در «ایاصوفیه» نماز اقامه خواهند کرد.
بعد از بازدید «رجب طیب اردوغان» از «ایاصوفیه»، سخنگوی دولت اعلام نمود موزاییک های «بیزانسی» که مریم مقدس و جبرئیل را به تصویر می کشند و در مقابل قبله قرار دارند با پرده هایی پوشانده خواهند شد و زمانی که نمازگزاران برای اقامه نماز در «ایاصوفیه» حضور نداشته باشند این موزاییک ها برای تمامی بازدیدکننگان و گردشگران به معرض نمایش گذاشته خواهند شد.
موزاییکی که مریم مقدس را با پس زمینه ای طلایی به تصویر می کشد یکی از مشهورترین آثار هنری «بیزانسی» واقع در «ایاصوفیه» است. این موزاییک در قرن نهم میلادی خلق شد و بعد از وقوع زمین لرزه ای شدید، در قرن چهاردهم بازسازی شد. تصاویری از دو فرشته جبرئیل و میکائیل که در کنار مریم مقدس قرار دارند نیز در کنار تصویر مریم مقدس خلق شد.
«ایاصوفیه» در ابتدا بعنوان یک کلیسا در قرن ششم میلادی ساخته شده بود.
بلافاصله بعد از آن که استانبول کنونی توسط سلطان محمد دوم در سال ۱۴۵۳ فتح شد، «ایاصوفیه» به مسجد تبدیل شد. در طول فرمانروایی سلطان سلیمان اول نیز موزاییک ها و فرسکوهایی که مضامین مسیحیت را دربر داشتند، پوشانده شدند و بعدها در نتیجه یک پروژه عظیم برای بازسازی مسجد توسط معماران ایتالیایی-سوئیسی که در طول سال های ۱۸۴۷ تا ۱۸۴۹ صورت گرفت، یک محراب آراسته در پایین موزاییک مریم مقدس ساخته شد.
«توماس ویترمور» عتیقه شناس آمریکایی این موزاییک های پوشانده شده را در فاصله سال های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۹ بازیابی و مرمت کرد. این عتیقه شناس بواسطه روابط دوستانه اش با «آتاتورک» اولین رئیس جمهور ترکیه که «ایاصوفیه» را به موزه تبدیل کرد توانست به «ایاصوفیه» راه یابد.
«ایاصوفیه» بعنوان قسمتی از منطقه تاریخی استانبول در سال ۱۹۸۵ و در نهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در لیست آثار جهانی قرار گرفت.



1399/04/31
13:43:07
5.0 / 5
2535
تگهای خبر: تاریخ , تصویر , زمینه , گردشگران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری