پروتكل های مقابله با كرونا در موزه ها به روز می شوند

پروتكل های مقابله با كرونا در موزه ها به روز می شوند رئیس پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاریخی اظهار داشت: بازبینی مداوم تمامی دستورالعمل ها و پروتكل های تهیه شده و ابلاغی در زمینه مقابله با ویروس در موزه ها انجام می شود.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، غلامرضا رحمانی رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی اظهار داشت: از نخستین اطلاعیه های رسمی درباب شرایط ویژه، این پژوهشکده بمنظور پاسخگویی به نیازهای تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری، وارد عمل شد و با تشکیل تیمی متشکل از تخصص های مختلف و مرتبط، نخستین پروتکل مقابله با کرونا ویروس در محیط های موزه ای را منتشر نمود.
وی با اعلان اینکه به سبب ماهیت این ویروس، هنوز ناشناخته های زیادی در ارتباط با آن وجود دارد و هر روز ابعاد تازه ای از رفتار و خاصیت های آن شناسایی می شود اشاره کرد: بنا بر این بازبینی مداوم تمامی دستورالعمل ها و پروتکل های تهیه شده و ابلاغی دراین زمینه و به روز نگهداشتن آنها از اهمیت بالایی برخوردارست.
رحمانی اظهار داشت: بنا بر این پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی، علاوه بر آنکه با تهیه ویدئوهای آموزشی در رابطه با راهنمای انتشار یافته اهتمام در فهم بهتر و تشریح ساده تر مطالب دارد، بطور مداوم نیز رویکردهای مقابله ای را برمبنای آخرین اطلاعات به روز خواهدنمود.
به اعتقاد وی، برخورد علمی در طراحی و ارائه راهبردهای حفاظتی و پیشگیری در این مورد بسیار مهم بوده و پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی بعنوان نخستین مرجع ارائه کننده راهنما دراین زمینه نسبت به انتشار اطلاعات برمبنای منابع موثق و قابل اتکاء حاصل از آخرین اطلاعات و دستاوردها حساسیت ویژه ای دارد.
نسرین نوحی باباجان عضو هیئت علمی و سرپرست تیم تهیه پروتکل راهنمای مقابله با کرونا ویروس در محیط های موزه ای نیز با ارائه توضیحاتی درباب خاصیت های ذاتی ویروس کرونا، اشاره کرد که وجود پوسته لیپیدی در این ویروس باوجود آنکه موجب می شود تا ویروس بر روی سطوح ماندگاری بیشتری پیدا کند، باعث شده تا حساسیت ویروس نسبت به حلال های چربی بالا رفته و راه های مبارزه با آن ساده تر و کم هزینه تر از سایر انواع ویروس باشد.
او اضافه کرد: فراگیری و پاندمی سریع و گسترده این ویروس از دو جهت در حوزه میراث فرهنگی مؤثر و تأثیر گذار است، هم از جهت تأثیرات مستقیم و هم بواسطه تأثیرات غیر مستقیمی که می تواند داشته باشد.
نوحی باباجان اظهار داشت: تأثیرات مستقیم این فراگیری، به صورت تهدیدی برای سلامت کارکنان، بازدید کنندگان و مخاطبان حوزه میراث فرهنگی و سایر عوامل وابسته به این حوزه خودرا نشان میدهد اما تهدیدات غیر مستقیمی که در چنین شرایطی بواسطه این فراگیری به میراث فرهنگی تحمیل می شوند می تواند به صورت رشد روند لطمه دیدگی در اثر فعالیت سایر عوامل بیولوژیک (طغیان حشرات، حمله قارچ ها و کپک ها و یا هجوم جوندگان در مدت تعطیلی و قرنطینه فضاهای موزه ای) و تأثیرات مخرب ناشی از استفاده نادرست از مواد (انتخاب ماده لطمه رسان و یا به کار بستن روش نامناسب) بر روی آثار موزه ای و سطوح دیده شوند.
به گفته این عضو هیأت علمی در پروتکل تهیه شده از طرف پژوهشکده تلاش شده است تا به هر دو دسته این تهدیدات پرداخته شود و برمبنای مبنای زمانی، کارهایی که در هر مرحله باید انجام گیرد مشخص شده است.

1399/04/20
13:30:44
5.0 / 5
2441
تگهای خبر: آثار تاریخی , آموزش , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری