توسط پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاریخی؛

نقش برجسته ثلاث باباجانی خواناسازی و مرمت شد

نقش برجسته ثلاث باباجانی خواناسازی و مرمت شد آثارنیوز: نقش برجسته ثلاث باباجانی كه 4 هزار سال پیش مرز سیاسی ایران و بین النهرین را مشخص كرده توسط پژوهشگران پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مرمت شد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، فتح الله نیازی مسئول بخش تزئینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی _ تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: نقش برجسته تاریخی ثلاث باباجانی در دامنه کوه بمو و در کنار رودخانه هواسان این شهرستان قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: علاوه بر لطمه های ناشی از زلزله سال ۱۳۹۶ منطقه ازگله سرپل ذهاب، نزولات جوی و همین طور قرارگیری اثر در بستر، بخش هایی از بالا و پایین نقش برجسته نیز مورد حملات وندالیسمی و تخریب های عمدی قرار گرفته بود.
نیازی با اشاره به این لطمه ها، عملیات اجرایی انجام گرفته برای مرمت قسمت های لطمه دیده اثر را چنین تشریح کرد: پروژه مرمت نقش برجسته ثلاث باباجانی در ابتدا با انجام عملیات نجات بخشی اضطراری شروع شد و سپس وصالی و پرکردن بخش های تخریب شده با بهره گیری از ترکیب رزین های اپوکسی و مواد معدنی انجام گرفت.
وی با اعلان اینکه برای مقاوم سازی شکستگی های عمیق اثر از مفتول های استیلی استفاده و سپس این مناطق با ترکیب رزین اپوکسی و مواد معدنی پُر و سطح مقطع اثر پوشانده شدند، اظهار داشت: در ادامه بخش های از بین رفته و فرم کلی اثر خواناسازی و پرداخت گردید تا به فرم و رنگ اصلی نزدیک شود.
مسئول بخش تزئینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی - تاریخی بیان کرد: برای احترام به فرم کوهستان و ساختار طبیعی بستر صخره ای اثر از تعبیه کردن حفاظی برای نقش برجسته ثلاث باباجانی صرف نظر کردیم.
این پژوهشگر اضافه کرد: با مشاوره پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی- تاریخی امسال توسط پیمانکار منتخب میراث فرهنگی استان کرمانشاه، سطح اثر پاکسازی و یک آبچکان برای منحرف کردن مسیر آب روی نقش برجسته ساخته شد تا آب باران کمتر به اثر لطمه زد که در این پروژه شادی مرادی بعنوان پیمانکار برای پاکسازی سطح اثر و اجرای آبچکان اقدامات لازم را انجام داده است.
نیازی اظهار داشت: مطالعات دیرینه شناسی و مستندنگاری این اثر در سال قبل انجام و الان این اثر در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی در ادامه بابیان اینکه این نقش برجسته شامل دو بخش است اظهار داشت: این نقش برجسته صحنه پیروزی یک شاه بر دشمنانش را نشان میدهد که در آن پیکر شاه بزرگ تر از سایر پیکرها نقش شده که یکی از پاهایش را روی شکم اسیری قرار داده است.
مسئول بخش تزئینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی _ تاریخی در ادامه اضافه کرد: باتوجه به مطالعات صورت گرفته، این نقش برجسته مربوط به "ایدین سین" شاه سلسله سیموروم است که در منطقه دیاله عراق امروزی حکومت و برای کسب منابع و تسلط بر راه هایی تجاری به منطقه زاگرس حمله می کرده و در این نقش برجسته، صحنه یکی از پیروزی های خودرا نشان داده است.
نیازی خواهان حفاظت میراث فرهنگی از طرف مردم و دوستداران میراث ماندگار شد و اشاره کرد: این میراث گرانبها که از نیاکانمان به ما رسیده اصالت و هویت هر ایرانی است که باید تلاش نماییم این امانت گذشتگان را به درستی به آیندگان تحویل دهیم.


منبع:

1399/02/24
15:51:32
5.0 / 5
2923
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری