اینجا بیت مشحوت است نه جیرفت!

اینجا بیت مشحوت است نه جیرفت! آثارنیوز: داستان، حكایتِ جیرفت نیست. می گفتند جیرفت را آب برداشته و اشیای تاریخی در سطح زمین بالا آمده اند؛ اما این جا یعنی چند محوطه ی تاریخی در شوشِ باستان كه هنوز داستانِ ثبت جهانی اش از ذهن ها پاك نشده، را نه باران زده و نه سیلی آمده، بلكه حفاران غیرقانونی با كلنگ هایشان قالبِ پنیرهای سوئیسی را بزرگ تر از حد معمول اش در دل این محوطه ی تاریخی درست كرده اند!


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، خبرها و هشدارها کم نیستند از چند سال قبل تا امروز که همه دل نگرانی هایشان را از وضعیت «بیتِ مشحوت»، «مَگَرنات» و «تپه سیاه» در شوشِ باستان مطرح می کنند، تا سرانجام پیش پایِ آخرین قاچاقچیان عتیقه در چند هفته ی گذشته، میراث فرهنگی هم فرصتی کرد تا سری به این محوطه های تاریخی بزند و تازه با عمق فاجعه در محوطه های باستانیِ شوش آشنا شود.
آن طور که مردم محلی می گویند سال هاست که حفاران آثار تاریخی کلنگ به دست، حتی در روز روشن به این روستاهای قدیمی رفت وآمد دارند، اما حتما از ترسِ جان جرات اعتراض به این رفتار با تاریخِ منطقه شان را نداشته و ندارند. هر چند فعالان میراثی استان خوزستان بارها و بارها این وضعیت را رسانه ای کرده اند، ولی بنظر می رسد صدایشان تازه به گوش میراثی ها رسیده است.
محوطه بیت مشحوت در آذر ۱۳۹۸


منبع:

1399/02/23
23:26:50
5.0 / 5
2976
تگهای خبر: آثار تاریخی , تاریخ , روستا , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری