چرا بازار تبریز در فهرست مجموعه های ملی قرار نگرفت؟

چرا بازار تبریز در فهرست مجموعه های ملی قرار نگرفت؟ به گزارش آثارنیوز مدیر اداره كل موزه ها و اموال منقول تاریخی می گوید: انتخاب 21 مجموعه ملی در اولین تجربه ایجاد هیات امنا برای موزه ها و محوطه های تاریخی انجام شده و این روند به مرور برای همه موزه ها و بناهای تاریخی و جهانی سطح كشور ادامه دارد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، بیستم فروردین امسال، علی اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - از اصلاح بخشنامه هیات امنایی شدن ۲۱ مجموعه ملی موزه ای كه در سال ۱۳۸۳ تصویب شده بود، آگاهی داد. بخشنامه ای كه اجازه می داد تا نگهداری و اداره اماكن و محوطه های تاریخی و موزه ها به هیات های امنا واگذار شود و بر این اساس، اعلام گردید تا در كنار هیات امنای جداگانه و مشخصی كه برای موزه ملی ایران ایجاد می شود، در اولین قدم برای ۲۰ مجموعه ملی دیگر یك هیات امنای مشترك تشكیل گردد.
البته در میان انتخاب ۲۱ مجموعه ملی اعلام شده، علاوه بر تركیب محوطه ها، موزه ها و بناهای تاریخی، هر دو گروه آثار ملی و جهانی شده به چشم می خورند.
در اولین واكنش ها نسبت به انتشار این خبر، انجمن های میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در نامه ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به بی توجهی هیات وزیران در قرار دادن نام بزرگترین بازار تاریخی جهان - بازار بزرگ تبریز - در فهرست هیات امنایی شدن ۲۱ مجموعه ملی میراث كشور اعتراض كردند.
اعتراضی كه محمدرضا كارگر - مدیر اداره كل موزه ها و اموال منقول تاریخی - آنرا بی مورد می داند چون تاكید دارد كه «به مرور همه آثار، محوطه ها و موزه های تاریخی برای مدیریت تحت پوشش این قانون قرار می گیرند.»
وی در گفت و گو با ایسنا اظهار می كند: ۲۱ مجموعه ملی جهت بررسی و تصویب بخشنامه اجرایی ماده پنج قانون تشكیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اولین قدم و بعنوان نخستین تجربه در جلسه ای در وزارتخانه میراث فرهنگی و با حضور متولیان این حوزه انتخاب شدند. قرار شد نخست موزه های بزرگ و محوطه های مهم تاریخی مانند سعدآباد، نیاوران، حافظیه و در ادامه محوطه هایی مانند میدان نقش جهان در فهرست قرار بگیرند.
او با تاكید بر این كه حدودِ ۱۰۰ بنا و موزه جزء پرمخاطب ترین محوطه های تاریخی و موزه ها در كشور می باشند كه اساسا به مرور همه آنها در این لیست قرار می گیرند، ادامه می دهد: در هر صورت برای آغاز اصلاح بخشنامه و اجرایی كردن آن باید برخی از موزه ها و بناهای تاریخی انتخاب می شدند، كه محوطه ها و موزه های انتخاب شده جزء پرفروش ترین و پرمخاطب ترین ها بودند. در واقع مدت ها پیش از برگزاری جلسه هیات وزیران، این موزه ها انتخاب شده بودند.
كارگر با بیان این كه در انتخاب این معیارها همین طور بناهایی كه می توانند به شكلی موضوعات مالی متفاوت داشته باشند و در جهت ایجاد درآمد برای خود حركت كنند نیز مدنظر بودند، اظهار می كند: این برای ما اولین تجربه بود. در این شرایط و در ادامه راه، موزه ها با منع قانونی مواجه نمی باشند. در واقع یك تجربه جدید است.
هر چند بگفته او، هنوز زمان اجرایی شدن این بخشنامه معین نمی باشد.
بر طبق این مصوبه، در قدم نخست ۲۱ مجموعه ملی موردنظر در ۱۶ آذر سال قبل در نشست شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری طبقه بندی شدند: «مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد»، «مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران»، «مجموعه میراث جهانی كاخ گلستان»، «موزه ملی فرش ایران»، «موزه ملی ایران»، «مجموعه توس و آرامگاه فردوسی مشهد»، «مجموعه میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد»، «مجموعه میراث جهانی منظر دیرینه شناسی ساسانی فارس»، «مجموعه حافظیه و سعدیه شیراز»، «مجموعه میراث جهانی میدان امام اصفهان»، «مجموعه میراث باغ فین كاشان»، «مجموعه میراث جهانی پایگاه بیستون در كرمانشاه»، «مجموعه میراث سازه های آبی شوشتر»، «مجموعه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه»، «مجموعه میراث جهانی شوش»، «موزه میراث روستایی گیلان»، «مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تكاب»، «مجموعه میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی»، «مجموعه میراث جهانی ارگ بم و منظر فرهنگی آن»، «مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه» و «مجموعه میراث جهانی شهر تاریخی یزد».




منبع:

1399/01/29
22:32:12
5.0 / 5
3245
تگهای خبر: بنا , تاریخ , تخت جمشید , دیرینه شناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری