معاون گردشگری خبر داد؛

رویكرد آموزش گردشگری در سال جدید تغییر می كند

رویكرد آموزش گردشگری در سال جدید تغییر می كند به گزارش آثارنیوز ولی تیموری اظهار داشت: تغییر رویكرد حوزه آموزش گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، برمبنای نیازسنجی به روز و بازنگری كیفیت در نحوه برگزاری دوره ها در دستور كار سال جاری قرار دارد.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نشستی كه اخیرا با اعضای انجمن حرفه ای مؤسسات آموزش گردشگری كه در محل معاونت گردشگری برگزار شده گفته است:
یكی از اصلی ترین نیازهای حوزه آموزش صنعت گردشگری كشور، تغییر رویكرد و حركت آن به سمت بازنگری و تعریف دوره های تخصصی به شمار می آید كه این امر منطبق با نیاز صنعت گردشگری كشور، پایش و نیازسنجی انجام خواهد گرفت تا برمبنای آن ضمن پوست اندازی و گذر از تكرار در برگزاری دوره های آموزشی بدون در نظر گرفتن عرضه و تقاضا با انعطافی بیشتر پاسخ مناسبی به آموزش در بخش های متنوع صنعت خصوصاً حوزه های در رابطه با كسب و كارهای جدید، نیروی انسانی و ارتقای كیفیت آموزش ها داشته باشیم.
تعریف عناوین و محتوای دوره های آموزشی جدید با در نظر گرفتن شرایط خاص سال جاری در برنامه معاونت گردشگری قرار گرفته است. ایجاد تغییرات در محتوای آموزشی رشته های گردشگری با همكاری وزارت علوم كه قبل از این شروع شده بود؛ با تمركز بیشتر پیش خواهد رفت تا با به روزرسانی و مهارت محوری، دو بعد نظریه و عملی همزمان منطبق با نیاز صنعت گردشگری كشور محقق شود.
تشریح وضعیت آموزش در شرایط جدید به وجود آمده بواسطه انتشار ویروس كرونا در كشور یكی دیگر از محورهای سخنان تیموری بود كه در آن اظهار داشت:
آموزش مجازی گردشگری نه فقط یك انتخاب، بلكه یك لزوم به شمار می آید؛ بدین جهت ناگزیر هستیم خودرا با شرایط به روز نماییم و ضمن گردآوری محتوای متناسب و تعریف سازوكارهای مناسب، بخش های غیر مهارتی دوره های آموزشی گردشگری را وارد فضای مجازی نماییم.
این اقدام منطبق با فناوری های روز و هماهنگ با فضای آموزش های مجازی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم پیش خواهد رفت و علاوه بر امكان رابطه بیشتر با اساتید آموزش های مجازی یا e-learning ارتباطات بین المللی بیشتری را نیز فراهم می آورد. كارهای آموزشی وزارت گردشگری به هیچ عنوان حتی در شرایط خاص امروز متوقف نخواهد شد و مطابق برنامه ریزی و تقویم آموزشی موجود، دوره های آموزشی گردشگری فعلاً در بستر فضای مجازی و به تدریج با گذر از بحران كرونا به شكل حضور فیزیكی استمرار خواهد یافت.
طبق برگزاری نشست ها و كوشش های گوناگون صورت گرفته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت، مؤسسات آموزشی نیز جزو ۱۰ رسته شغلی متضرر شده قرار گرفته است و مشمول دریافت تسهیلات مورد نظر خواهند شد.
اعضای انجمن مؤسسات آموزشی گردشگری در نظر داشته باشند كه گرچه نظارت بر ساختار و نحوه برگزاری دوره ها از وظایف دفتر مطالعات و آموزش گردشگری معاونت گردشگری به شمار می آید اما همكاری انجمن و حضور همه جانبه در دستیابی به نتایج دلخواه تأثیرگذار خواهد بود و سبب می شود تا نظارت و نظرسنجی های مورد نظر در تحقق راهبردهای این حوزه مؤثر واقع شود.
برنامه های معاونت گردشگری امسال در سه بخش اصلی جای می گیرد كه شامل عبور از بحران كرونا، اقدامات پساكرونا و نیز پیشبرد پروژه های كلان از قبل تعریف شده همانند برنامه ملی گردشگری، نظام جامع آموزش، حساب های اقماری و غیره است و تغییر در رویكرد حوزه آموزش گردشگری نیز یكی از مهم ترین اركان برنامه ریزی های صورت گرفته خواهد بود.
بهره مندی بیشتر از ظرفیت های انجمن مؤسسات آموزش گردشگری نیز با تداوم در برگزاری جلسات منظم و پیشبرد برنامه های مشترك در دستور كار قرار دارد. با توجه به این كه ارتقای دانش منابع انسانی از دغدغه های این حوزه به شمار می آید؛ بدین جهت تعریف طرح های مشترك با محوریت آگاهی بخشی و فرهنگ سازی و همكاری گروهی بخش هایی همچون بازاریابی و تبلیغات گردشگری و صدا و سیما می تواند گامی ماندگار در این عرصه به شمار آید.
از اعضای انجمن می خواهم با تشكیل كمیته های تخصصی در ساختار موجود، موضوعات مختلف همچون بازنگری كیفیت آموزش، بررسی محتوای دوره های نظارت و نیز ارزیابی دقیق عملكرد مؤسسات آموزشی را در دستور كار قرار دهند. همین طور خواهان حضور مستمر و ورود جدی به ابعاد مختلف در تغییر رویكرد این حوزه در سال جدید هستم.


منبع:

1399/01/27
23:07:08
5.0 / 5
3466
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری