درهای موزه هنرهای معاصر سال جاری باز نمی گردد

درهای موزه هنرهای معاصر سال جاری باز نمی گردد به گزارش آثارنیوز با گذشت بیشتر از یك سال از آغاز فرایند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، الان بخش گنجینه موزه در حال ترمیم است و به قول رئیس این موزه، فرایند بازسازی همچنان ادامه دارد و درهای موزه سال آینده به روی مخاطبان باز می شود.


احسان آقایی ـ رئیس موزه هنرهای معاصر تهران ـ در گفت وگویی با ایسنا درباره فرایند بازسازی این موزه اظهار نمود: با عنایت به این كه آثار كاملا از گنجینه خارج شده اند، الان در حال بازسازی بخش گنجینه هستیم.
او درباره زمان آخر این پروژه هم بیان نمود: ما برای خودمان زمان بندی مشخصی را در نظر گرفته ایم، اما از آنجائیكه می خواهیم بدقول نشویم این زمان بندی را اعلام نمی كنیم؛ اما به صورت كلی فرایند بازسازی موزه سال جاری تمام نمی گردد و امیدواریم در ماه های نخست سال ۹۹، درهای موزه باز شود.
موزه هنرهای معاصر تهران یكی از مهم ترین گنجینه های هنر مدرن به حساب می آید كه دارای آثار هنری زیادی از دوره تاریخی آخر جنگ جهانی دوم تا دهه ۱۹۸۰ است. گفته می شود این مجموعه یكی از كامل ترین مجموعه های هنر اكسپرسیونیسم انتزاعی در جهان است كه همه جنبش های هنری قرن ۱۹ و ۲۰ را پوشش می دهد.
در این مجموعه، آثار مختلفی از دوره های متفاوت كاری پابلو پیكاسو وجود دارد. همینطور «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر جكسون پولاك دیگر اثر شاخص موزه است كه مشهورترین كار موزه و به لحاظ قیمتی، گران ترین اثر این مجموعه است. مجموعه بسیار معروف «مائو» و اثر «خودكشی» از اندی وارهول هم از دیگر آثار شاخص موزه است. همینطور آثاری از بهمن محصص، پرویز كلانتری، حسین زنده رودی، محمود فرشچیان و ماركو گریگوریان در بخش نقاشی هنرمندان ایرانی وجود دارد.
اهمیت وجود این آثار سبب شد كه نهم اردیبهشت سال ۹۷ اعلام گردد، موزه هنرهای معاصر تهران احتیاج به بازسازی دارد و به علت تعمیرات گسترده تا آخر تابستان تعطیل خواهد بود؛ البته فرایند بازسازی كه قرار بود حدود شش ماه به طول بیانجامد، با وجود گذشت بیشتر از یك سال هنوز به پایان نرسیده است.
سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدیدی كه تیر ماه ۹۷ از روند بازسازی موزه داشت، تصریح كرد كه با عنایت به نقش موزه هنرهای معاصر تهران در فضای هنر و برای فعالیت آن، لزوم دارد سرعت انجام بهسازی هم مورد توجه قرار گیرد تا باردیگر فعالیت موزه آغاز شود.
با این وجود ۲۴ مهر سال ۹۷، هادی مظفری ـ مدیر كل مركز هنرهای تجسمی ـ اعلام نمود كه تا این تاریخ پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. او درباره چرایی طولانی شدن روند بازسازی این مكان فرهنگی هم توضیح داد كه در ابتدا مدیران وقت مركز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر پیشبینی كرده بودند كه این پروژه ظرف چهار پنج ماه تمام می شود. ولی در زمان بندی دو نكته محاسبه نشده بود؛ نخست اینكه برنامه زمان بندی حدسی بوده و مدیریت پروژه و جبهه های كاری در آن لحاظ نشده بود و دوم پیشبینی مالی پروژه بود كه در این مدت گرفتار نوسانات شد.
در نهایت ۳۱ تیرماه سال ۹۸، هادی مظفری (مدیركل دفتر هنرهای تجسمی) و احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران) با برگزاری یك نشست خبری درباره فرایند بازسازی موزه توضیحات مشخصی را اعلام نمودند.
مظفری با اشاره به اینكه تابحال ۶۰ درصد از پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران انجام شده است، شرایط خاص این موزه و ارزش تاریخی كه دارد را از علل طولانی شدن فرایند مرمت و بازسازی عنوان نمود. نوسانات زیاد قیمت ها در بازار و همینطور نداشتن سرعت لازم از جانب پیمان كار اول، علل دیگر این امر عنوان شد.
حالا نزدیك به شش ماه از این اعلام نظر گذشته، اما همچنان فرایند بازسازی موزه به سرانجام نرسیده است. باآنكه بر مبنای گفته های اخیر رئیس این موزه، به نظر می آید با اتمام بازسازی بخش گنجینه، فعالیتهای موزه هنرهای معاصر تهران در ماه های نخست سال ۹۸ بار دیگر از سر گرفته می شود.



1398/11/23
20:16:13
5.0 / 5
3777
تگهای خبر: بنا , تاریخ , زمینه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری