چند نكته درباره مقاوم سازی صنعت گردشگری و خروج از بحران

نترسید و به توریست داخلی فكر كنید!

نترسید و به توریست داخلی فكر كنید! به گزارش آثارنیوز در دنیای گردشگری لغو تورهای ورودی باآنكه یك اتفاق تلخ برای جوامع میزبان توریست است اما یك امر طبیعی در عرصه سیاسی و اقتصادی همه كشورهای دنیاست ازاین رو باید راههای خروج از آنرا پیدا كرد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، سید محمد موسوی، عضو هیئت علمی پژوهشكده حكمت در یادداشتی كه آنرا در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است نوشت: شواهد در دنیا نشان داده است كه گردشگری صنعتی شیشه ای و بسیار شكننده است و به شدت تحت تاثیر تحولات بیرونی خود قرار می گیرد. یكی از مهم ترین تحولاتی كه معمولاً این صنعت را در كشورهای مختلف دنیا گرفتار چالش كرده، تحولات سیاسی و تبعات امنیتی ناشی از آن در كشورهای توریست پذیر است.
شاهد مثال كشور تركیه است كه همزمان با بحران های امنیتی و حملات مختلف تروریستی به وجود آمده بخصوص در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و همینطور كودتای نافرجام در آن كشور و به دنبال آن تیرگی روابط با غرب، مهم ترین منبع اقتصادی كشور تركیه را كه صنعت توریسم بود تحت تاثیر قرار داد و این كشور را با بحران جدی جذب توریست مواجه ساخت، به صورتی كه آمار و ارقام اداره فرهنگ و گردشگری تركیه كاهش ۳۰ درصدی توریست ورودی و كاهش ۲۵ درصدی درآمد حاصل از آنرا نشان می داد.
اما نهایتاً دولتمردان تركیه بیكار نمانده و با یافتن راهكارهای بالقوه و جایگزین به مرور مساله جذب توریست خارجی را در این كشور حل كردند. در كشورمان هم روزهای اخیر اخباری در خصوص لغو تورهای ورودی به كشور به خصوص در نوروز ۹۹ به دنبال سقوط هواپیمای اوكراینی منتشر گردید كه حتی جامعه هتلداران كشور را به واكنش وا داشت به صورتی كه حرف از تعدیل نیرو و حتی ورشكستگی هتل ها به میان آمد. اما سوال مهم اینجاست مگر چقدر از ظرفیت هتل های ما در نوروز توسط خارجی ها پر می شود؟
آن هم در تعطیلات رسمی عید نوروز در ایران كه اساسا خود مردم ما بیشتر آمار سفر را به خود اختصاص می دهند و معمولاً ظرفیت بیشتر هتل ها توسط آنها پر می شود! حتی در صورتیكه هتل ها بخش عمده ظرفیت اتاق هایشان را برای چند ماه آینده ورود توریست خارجی پیشبینی و رزرو كنند؛ خود این كار یك اشتباه بزرگ است و حتما باید برای آن یك جایگزین در نظر داشت و برای شرایط غیر قابل پیشبینی آماده بود تا كمترین صدمه پذیری درآمدی را داشته باشند.
باید توجه داشت در دنیای سفر و صنعت توریسم لغو تورهای ورودی باآنكه یك اتفاق تلخ و ناگوار برای دولت ها و جوامع میزبان توریست است اما یك امر طبیعی در عرصه سیاسی و اقتصادی همه كشورهای دنیاست و قبلاً هم از این جنس اتفاقات در كشورهای مختلف همچون تركیه به وقوع پیوسته است تجربه هم نشان داده این وقایع معمولاً موقتی و كوتاه مدت خواهند بود. نكته حائز اهمیت این است صنعت توریسم یك كشور باید برای هر اتفاقی در آینده به خصوص در حوزه گردشگری بین المللی و ورود توریست خارجی آماده باشد و كمترین صدمه پذیری ممكن را از خود نشان دهد.
به نحوی می توان اینگونه بیان كرد كه باید از درون مقام سازی شود تا به دنبال هر اتفاق گرفتار بحران و چالش جدی نشود. یكی از طریق هایی كه سیاست گذاران كشورمان باید به آن توجه ویژه داشته باشند نگاه جدی به توسعه گردشگری داخلی است. بااین حال دولت ها نه تنها در ایران بلكه در تمامی كشورهای جهان توجه خیلی كم و محدودی به گردشگری داخلی داشته اند.
یكی از علل آن وجهه بین المللی است كه گردشگری بین المللی نزد دولتمردان برای نشان دادن تبادلات تجاری و فرهنگی خود با سایر كشورها دارد اما آمار رسمی شورای جهانی سفر و گردشگری نشان داده است كه حدود ۸۷ درصد تولید ناخالص داخلی كشورمان از صنعت توریسم مربوط به سفرهای داخلی است این مهم نه تنها در ایران بلكه در كشورهای بزرگ دنیا هم همچون چین (۸۸ درصد)، آمریكا (۸۰ درصد) و حتی اتحادیه اروپا (۷۷ درصد) و استرالیا (۷۴ درصد) هم صدق می كند.
از این رو در جهت درونی سازی كردن اقتصاد و كاهش وابستگی صنعت توریسم به خارج، گردشگری داخلی می تواند بعنوان راهی برای توسعه این صنعت در داخل كشور و كاهش اثرات خارجی سیاسی-امنیتی بر كشور باشد. حتی علاوه بر توسعه گردشگری در داخل كشور، برای ورود توریست خارجی هم باید روی كشورهایی كه به صورت بالقوه كمترین اثرپذیری سیاسی را برای ورود به كشورمان دارند سرمایه گذاری كرد تا در گردشگری بین المللی كمترین صدمه پذیری را داشته باشیم.
بنابراین سیاست گذاران صنعت توریسم كشور ابتدا باید همزمان با در نظر گرفتن تهدیدهای مختلف خارجی اثرگذار بر صنعت توریسم كشور و همینطور شناخت ظرفیت های موجود گردشگری در داخل، فرصت ها و چالش های حوزه گردشگری را به صورت همه جانبه در نظر بگیرند تا با یك سیاست گذاری درست مبتنی بر واقعیات كشور تصمیم گیری كنند. باید این مهم را هم مورد توجه قرار داد كه صنعت توریسم نه تنها در كشور ما بلكه در سراسر دنیا صنعتی محدود به توریست خارجی و هتل نیست این صنعت بسیار منعطف و گسترده تر از آن است كه می توان از عوائد مختلف آن بهره برد.

1398/11/02
14:31:57
5.0 / 5
3946
تگهای خبر: بنا , توریست , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری