اولین نیروی دریایی جهان را داریوش هخامنشی ایجاد كرد

اولین نیروی دریایی جهان را داریوش هخامنشی ایجاد كرد به گزارش آثارنیوز مدیر مركز پژوهش های موسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران باستان-استرالیا اظهار داشت: طبق شواهد تاریخی مستند می توان ثابت كرد كه تاسیس اولین نیروی دریایی جهان در دوره داریوش هخامنشی بوده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آوی باخنهایمر در نشست تخصصی دریانوردی در امپراتوری هخامنشی كه به همت پژوهشكده دیرینه شناسی و دیگر ارگان های مرتبط دولتی برگزار شد، با تاكید بر اهمیت مطالعه روابط ایرانیان و منابع آبی در دوره هخامنشی بیان كرد: با وجود اسناد تاریخی و دیرینه شناسی درباره تعامل ایرانیان با منابع آبی، كمتر به نوع و ماهیت آن پرداخته شده است.
وی افزود: در واقع هخامنشیان نه تنها به مدیریت و بهره برداری از منابع رو زمینی جهان اطراف خود مشغول بودند بلكه با فرستادن ناوگان های اطلاعاتی به كاوش در دریاهای اطراف خویش، رودخانه ها و اقیانوس ها نیز می پرداختند.
او با تاكید بر اینكه اولین نیروی دریایی ثابت جهان در دوران داریوش یكم هخامنشی تاسیس شده، اظهار داشت: هخامنشیان در دوران خود در یك كشاكش ژئوپولتیك گرفتار بوده اند كه نقطه اتكا و ثقل آن دریانوردی در مدیترانه بوده است.
وی ادامه داد: در این دوران سه نیروی دریایی عظیم شامل یونانیان، فینیقی ها و مصریان عملا حكمرانی دریای مدیترانه را برعهده داشتند و چون برای هخامنشیان كه روی زمین ارتش منظم و موفقی را ایجاد كرده بودند، سیطره بر دریاها پر اهمیت محسوب شده، بنا بر این بعد از بازگشت خشایارشا از نبرد با یونانیان، سیاست آنها در كنترل این سه نیروی دریایی همواره یكی از مهمترین جنبه های روابط خارجی این شاهنشاهی باستانی بوده است.
محقق زبان شناسی خاور نزدیك موسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران باستان – استرالیا با اشاره به اینكه در دوران هخامنشیان بخش مهمی از منابع انسانی و مادی در ساحل دریاهای آزاد قرار داشت، اظهار داشت: منابع تاریخی به ما نشان میدهد كه هخامنشیان تا چه حد بر مدیریت منابع آبی تاكید داشته و چگونه به كاوش در ساحل شرقی آفریقا و سواحل رودخانه سند پرداخته اند.
وی به مطالعات صورت گرفته در مورد سكه شناسی در حوزه دریانوردی اشاره نمود و اضافه كرد: نقوش منقوش روی سكه ها به ما نشان میدهد كه ناوگان هخامنشی از چه اجزایی تشكیل و چگونه سازماندهی شده است.
باخنهایمر سرعت كشتی های دوران هخامنشی را بین 4 تا 14 كیلومتر تخمین زده و اظهار داشت: یكی از ابداعاتی كه در ساخت كشتی در دوران هخامنشی اتفاق افتاده ساخت كشتی های سه ردیف پارویی بوده كه در جنگ ها از سرعت و قابلیت دفاعی ویژه ای برخوردار بودند.




منبع:

1398/10/11
11:56:42
5.0 / 5
4435
تگهای خبر: باستانی , بنا , تاریخ , دیرینه شناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری