راه باز خوشنویسی به موزه ملی ایران

راه باز خوشنویسی به موزه ملی ایران به گزارش آثارنیوز «قلمی چند از گنجینه ملك مدنی» در موزه ملی ایران رونمایی می شود.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، نمونه های نادیده از «هنر خوشنویسی» در چارچوب نمایشگاهی با عنوان «قلمی چند از گنجینه ملك مدنی» یكم دی در موزه ملی ایران به نمایش در می آید.
در این نمایشگاه كه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در موزه مادر ایران در خیابان امام خمینی (ره)، خیابان سی تیر، موزه ملی ایران برگزار می شود، علاوه بر نمایش آثار خوشنویسی مجموعه «محمد حسن ملك مدنی» از مجموعه داران دارای مجوز از وزارتخانه میراث فرهنگی، آثاری از میرعماد، میرزا غلامرضا اصفهانی، زین العابدین اصفهانی، گلزار، اسماعیل جلایر و ملك محمد قزوینی هم به نمایش در می آیند.
آیین افتتاح این نمایشگاه با حضور غلامحسین امیر خانی، سید مجتبی حسینی – معاون امور هنری وزارت ارشاد -، سید محمد بهشتی - رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی - و با حمایت یك گالری خصوصی برگزار می گردد.
خطاطی در ایران بعد از فتح اسلام، نخست به شیوه نَسخ وجود داشت. به دنبال آن با حمایت ابوبكر بن سعد زنگی در فارس، ده ها نسخه قرآن خطی به وجود آمد. در زمان حكومت ایلخانیان، به علت نفوذ هنر چین و سلطه ی مغول ها، اوراق مُذهّب كتاب ها، اولین بار با نقش های تزیینی زینت یافت. در زمان حكومت تیموریان در ایران، خط و خوشنویسی اهمیتی ویژه پیدا كرد.
از یك سو میرعلی تبریزی خط نستعلیق را كه از تركیب خط نسخ و تعلیق به تدریج بوجود آمده بود، قوام بخشید. از جانب دیگر شاهزاده بایسنقر میرزا بعنوان مشهورترین خطاط قرآن در این دوره یاد می شود. آنچه كه بعنوان شیوه ها یا قلم های خوشنویسی ایرانی شناخته می شود بیشتر برای نوشتن متون غیر مذهبی مانند دیوان اشعار قطعات ظریف هنری یا برای مراسلات و مكاتبات اداری ابداع شده و به كار رفته است. این در شرایطی است كه خط نزد اعراب و تركان عثمانی بیشتر جنبه دینی داشته است. هرچند آنان هم برای امور منشی گری و غیرمذهبی قلم هایی را بیشتر به كار می برند، اما اوج هنرنمایی آنان - بر خلاف خوشنویسان ایرانی- در خط ثلث و نسخ و كتابت قرآن و احادیث وجود دارد.
در ایران هم برای امور مذهبی مانند كتابت قرآن یا احادیث و روایات و همینطور كتیبه نویسی مساجد و مدارس مذهبی بیشتر از خطوط ثلث و نسخ بهره می گرفتند كه نزد اعراب رواج بیشتری دارد. هرچند ایرانی ها در این قلم ها هم شیوه هایی مجزا و مختص به خود آفریده اند.




منبع:

1398/10/01
11:03:40
5.0 / 5
4504
تگهای خبر: آیین , فرهنگ , كتاب , كتیبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری