نگاهی به برجسته ترین خبرهای میراث سال ۲۰۱۹

نگاهی به برجسته ترین خبرهای میراث سال ۲۰۱۹ به گزارش آثارنیوز مجله تخصصی فرهنگی هنری «آرت نیوز پیپر» با نزدیك شدن به سال نو میلادی لیستی از مهم ترین خبرهای حوزه میراث در سال ۲۰۱۹ تهیه كرده است كه از آتش سوزی كلیسای نوتردام گرفته تا زیر آب رفتن مناطق دیدنی و تاریخی ونیز را در برمی گیرد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، بی گمان برجسته ترین خبر حوزه میراث سال ۲۰۱۹ آتشی بود كه در ماه آوریل به جان كلیسای «نوتردام» افتاد. با آنكه بیشتر آثار مذهبی و هنری این كلیسا در جریان آتش سوزی از این مكان نجات داده شدند، اما ساختار این بنای ۸۰۰ ساله به شدت صدمه دید. «امانوئل ماكرون»- رئیس جمهور فرانسه – موعد ۵ ساله را برای بازسازی این بنای تاریخی تعیین كرد اما بیشتر از هزار متخصص مرمت و بازسازی با امضای یك نامه اعتراضی نسبت به مدت زمان تعیین شده اخطار دادند و بازسازی این كلیسا را در ظرف مدت ۵ سال غیر ممكن دانستند.
قانون گذاران فرانسه در ماه جولای برای تاسیس مؤسسه ای مختص نظارت بر مراحل بازسازی و مرمت كلیسای نوتردام، رای دادند. با این وجود همچنان درباره نحوه بازسازی این بنای تاریخی اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. برای مثال، بین این كه آیا سقف این كلیسا كه از چوب درختان متعلق به قرن سیزدهم و دوازدهم ساخته شده بود، باید با چوب هایی با همان قدمت بازسازی شود یا اینكه از مواد امروزی تری همچون فولاد برای این كار استفاده شود، اختلاف هایی وجود دارد. این درحالی است كه بلافاصله بعد از آنكه دولت یك رقابت طراحی را برای مرمت مناره قرن نوزدهمی این كلیسا معین كرد، خیلی از كارشناسان مرمت و بازسازی همچون معمار ارشد مسئول بازسازی این كلیسا اعلام نمودند این مناره باید دقیقا مشابه نسخه پیشینش ساخته شود.
فعالان حوزه میراث هم به فروخته شدن غیرقانونی آثار باستانی در فیس بوك اعتراض كردند و این معضل را در سال ۲۰۱۹ در مركز توجه قرار دادند. بر مبنای نتایج یك گزارش درباره قاچاق آثار باستانی، ۹۵ گروه عرب زبان فیس بوك به خرید و فروش غیرقانونی آثار باستانی مشغول هستند. بعد از آنكه نتایج این تحقیق تیتر اخبار شد، فیس بوك ۴۹ گروه را مسدود كرد.
در این بین زمانی كه تحقیقات جدید نشان داد افزایش سطح آب ها می تواند نسبت به سال های گذشته خطرات بیشتری را به دنبال داشته باشد، تغییرات اقلیمی به یكی از مهم ترین مسائل سال ۲۰۱۹ تبدیل شد. این معضل به تهدیدی جدید برای خیلی از مكان های تاریخی و محوطه های دیرینه شناسی واقع در بخش های ساحلی كشورهای مختلف جهان یعنی از نیواورلئان گرفته تا شانگهای بدل شد. ماه گذشته، ونیز با بدترین سیلی كه از سال ۱۹۶۶ تابحال در تاریخ این شهر رخ داده است، دست و پنجه نرم كرد. شهردار ونیز این سیل را یكی از عواقب تغییرات اقلیمی دانست. موزه تاریخی «داگز»، كلیسای جامعه سن ماركو كه ساخت آن در قرن ۱۱ میلادی انجام شده، میدان اصلی و تاریخی سن ماركو همچون مناطقی در ونیز بودند كه از صدمه های سیل اخیر در امان نماندند.
با این وجود توسعه شهری همچنان بعنوان یك تهدید جدی برای محوطه های تاریخی و آثار باستانی سراسر جهان محسوب می شود؛ چونكه «صندوق جهانی بناها و آثار تاریخی» (WMF) همچنان برخی از بناها را در «فهرست مراقبت» ۲۰۲۰ - از محوطه ها و آثاری كه باید به صورت ویژه تحت نظر قرار بگیرند - منتشر نموده است.
همچون محوطه ها و مكان های تاریخی كه در این لیست قرار گرفته اند، به دره مقدس «اینكاس» در نزدیكی «ماچو پیچو» كه به علت برنامه ساخت یك فرودگاه در نزدیكی ویرانه های قرن پانزدهمی «اینكا» در خطر نابودی قرار دارد، می توان اشاره نمود.




1398/09/30
12:58:28
5.0 / 5
4152
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , بنا , بنای تاریخی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری