معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی:

بنیاد ایران شناسی بدنبال تقویت هویت ایرانی در جامعه است

بنیاد ایران شناسی بدنبال تقویت هویت ایرانی در جامعه است به گزارش آثارنیوز معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی اظهار داشت: با راه اندازی شعب بنیاد در استانهاضمن مقابله با استحاله و تهاجم فرهنگی، به تقویت هویت ایرانی و معرفی پیشینه تاریخی كشور به جوانان كمك می نماییم.


محمد بهرام زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: بنیاد ایران شناسی در عصری كه تهاجم فرهنگی به صورت فزاینده ای، هویت و فرهنگ ما را نشانه گرفته رسالت سنگینی بر عهده دارد و می تواند در پیشگیری از استحاله فرهنگی نقش آفرین باشد. وی اظهارداشت: این بنیاد مامور انجام فعالیتهای بزرگی همچون مواجهه با دو جریان استحاله فرهنگی و نفوذ دشمنان است. بهرام زاده اظهار داشت: بخش مهمی از هویت تاریخی و هویت یك ملت شناخت از گذشته است و در واقع باید بتوانیم جایگاه خودمان را در دنیا در مقایسه با دیگر ملتها بسنجیم و بشناسیم و سر فصل هایی را برای تدوین تاریخ ایرانی بر خلاف آنكه در گذشته القا شده تبیین نماییم.
وی بیان كرد: همواره در طول سال های گذشته یكی از اشكالات بزرگی كه داشتیم و همواره نگرانی های ما را در تاریخ و تمدن ایرانی دامن زده استفاده از مكاتب غربی بوده است. بهرام زاده یادآورشد: در واقع مكاتب مطالعاتی آمریكایی، فرانسوی و دیدگاه هایی كه به نگارش تاریخ بدون قلم ایرانی بوده به ما آُسیب زده كه باید برای آن تدبیر نماییم. وی ادامه داد: رهبری تاكید دارند كه تاریخ ایرانی توسط ایرانیان نگارش شود و در این راستا ما امروز در بنیاد ایران شناسی پیگیر هستیم تا آنچه نیاز جامعه ایرانی بخصوص جوانان در مقابل تهاجم مكرر فرهنگ غرب است اندیشه كرده و برنامه ریزی نماییم بنابراین باید امكان دسترسی سریعتر جوانان به این داشته ها را مهیا نماییم. بهرام زاده خاطرنشان كرد: درعین حال هویت سازی مانع خیلی از اشتباهات و بزه هایی می شود كه حتی برخی دست اندركاران كشور و مدیران اجرایی امكان دارد مبتلا به آن باشند اما كسی كه شناسنامه دارد و فرهنگ خویش را می شناسد حتما هویت دارد و كسی كه به میراث آبا و اجدادی خود اشراف دارد و برای آن ارزش قائل است نمی تواند یك مدیر متخلف باشد. وی اظهارداشت: از همین نوع نگاه در مراتب مختلف آموزش كه مهمترین فصل توسعه یك كشور به حساب می آید مورد توجه است و ما با شناخت هویت خودمان باید آنرا تعقیب و پیگیری نماییم و به این معنا اگر توانایی داشته باشیم كه كودكانمان را با تاریخ و فرهنگ و هویت خود آشنا نماییم این دستاویز فرهنگی بعنوان آموزش می تواند ركنی در كنار اركان دیگر آموزش های اجتماعی باشد تا شاهد كاهش صدمه ها باشیم.
بهرام زاده اضافه كرد: این كه چرا نمی توان همه دغدغه های هویت را بیان كرد ناشی از این است كه باید روش ما درست باشد تا نتیجه دهد، البته آنچه راجع به هویت ایرانی گاهی باعث سوء استفاده از جانب برخی افراد و گروهها از این شخصیت بزرگ جهانی شده ریاست بنیاد راجع به این مسائل برنامه هایی دارد كه اجرا خواهد شد. وی یادآورشد: دو روی سكه كه با آن مواجهیم یكی «پان ها» هستند كه هركدام تلاش دارند پاره هایی از ایران را به خود اختصاص دهند كه این یك نافهمی بزرگ است در حالیكه خیلی از بزرگان همین اقوام مانند آذری ها به یقین این حساسیت را می دانند همچون در اشعار شهریار علاقمندی به ایران و حفظ وحدت و همبستگی اقوام را بخوبی می بینید. معاون پژوه بنیاد ایران شناسی اظهار داشت: نكته دوم نئوناسیونالیسم ایرانی است كه همه اقوام غیر پارس زبان را تحت تاثیرقرار می دهد و این هجمه فرهنگی و فرهنگ اقدام ایرانی اگر سیاست از پیش تعیین شده از بیرون نباشد یك غفلت و خطای بزرگ است. بهرام زاده اظهارداشت: برخی نادانسته نظریه هایی را مطرح می كنند كه ایران شهری به خودی خود نافی فرهنگ و تمدن ایرانی نیست اما یك مخاطره است چون عقبه تاریخی بزرگی كه همه مردم این كشور پیش از تسمیه ایران، مشتركات را داشته اند. وی افزود: مولفه های اولین فرهنگ و تمدن ایرانی مثل خط و نگارش، تجارت، ذوب فلزات، اهلی كردن حیوانات و گونه های گیاهی، سفال گری و گسترش شهرنشینی مصداق جمع شدن این ملت كنار همدیگر بوده است.
معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی یادآورشد: امروز برای دفاع از تسمیه درست خلیج فارس می جنگیم اما از عقبه ای به مراتب طولانی تر از تسمیه آن و مردمی كه در این سرزمین زندگی می كردند غافلیم كه از هزاره چهارم قبل از میلاد در این دریا تجارت می كردند، یعنی زمانی كه نام ایران هم نبوده است. قزوین بهشت باستان شناسان استبهرام زاده در مورد اهمیت راه اندازی شعبه ایران شناسی در استان قزوین هم اظهار داشت: قزوین به مثابه ستون فقرات فرهنگ های اولین ایرانی به حساب می آید و بدون اغراق همه باستان شناسان دنیا، شهر قزوین را بهشت دیرینه شناسی جهان می دانند و این رویكرد فرصت طلایی است تا ما این میراث پرارزش را در همه شئون به مردم دنیا معرفی نماییم. وی افزود: نقشی كه شهر قزوین درحكومت های دینی و شیعی در دوران صفوی بازی كرده بركسی پوشیده نیست كه جا دارد آنرا به دنیا معرفی نماییم و در این راستا دانشمندان، هنرمندان و اندیشمندان می توانند در معرفی قزوین مشاركت كنند. بهرام زاده خاطرنشان كرد: استاندار قزوین دیدگاه فرهنگی خوبی دارد و مبحث اختصاص ساختمان مناسبی به شعبه بنیاد ایران شناسی و قزوین شناسی كه جوانان هم به آن رجوع كنند و دختران و پسران بتوانند از این فضا استفاده مناسبی داشته باشند در دستور كار است و در شورای برنامه ریزی هم تصمیم گرفته شده كه این تغییر صورت گیرد و با واگذاری ساختمانی مناسب، بخشی از پژوهش ها را به صورت متمركز در قزوین پیاده نماییم.
راه اندازی ۱۸ شعبه ایران شناسی در كشوروی بیان كرد: مهمترین هدف از تاسیس شعب استانی بنیاد ایران شناسی، ایجاد فضای مناسب مطالعاتی برای معرفی هویت تاریخی و فرهنگی این شهر تاریخی است. بهرام زاده خاطرنشان كرد: بنیاد ایران شناسی در ۱۸ استان كشور شعبه دارد و شعبه قزوین هم از سال ۷۵ در خانه تاریخی استاد محصص در محله آخوند تاسیس شده و از سال ۷۷ تحت عنوان بنیاد ایران شناسی فعالیت می كند. وی یادآورشد: ۳۰۰ پژوهشگر با بنیاد ایران شناسی كشور همكاری دارند و در جهان هم ۳۵۰ نهاد در این حوزه فعالیت می نمایند. معاون پژوهش بنیاد ایران شناسی ابراز امیدواری كرد با اختصاص ساختمانی مناسب به شعبه بنیاد ایران شناسی در قزوین بستر فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی در مورد هویت تاریخی و فرهنگی قزوین بیشتر از گذشته مهیا شود.


1398/09/25
14:27:59
5.0 / 5
4504
تگهای خبر: آموزش , اندیشه , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری