واكنش میراث فرهنگی به وضعیت پروژه های صاروج پارس و بام كرمان:

روی مواضع خود محكم ایستاده ایم

روی مواضع خود محكم ایستاده ایم به گزارش آثارنیوز ایسنا/كرمان مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان كرمان با تاكید برآنكه میراث فرهنگی از مواضع خود پایین نخواهد آمد، عنوان كرد: بدون تعارف اقدامات خویش را انجام می دهیم و برپایه قوانین رفتار خواهیم كرد. در حوزه پروژه صاروج پارس از راه مراجع قضایی پیگیر این مورد هستیم و موضع ما این است كه یك طبقه از این پروژه به علت عبور از حریم محدوده تاریخی اطراف آن باید كم شود و در مورد بام كرمان هم شورای فنی تهران تصمیم گیری می كند.


"فریدون فعالی" عصر امروز ۱۳ آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب كه اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان كرمان در حال رقم خوردن است، اظهار داشت: بعضی از بناهای كه ارزش معماری دارند و ثبت ملی شده اند برپایه برنامه های كه برای آنها برنامه ریزی كردیم، در چارچوب كمیسیون ماده ۲۷ قانون به بخش خصوصی واگذار خواهیم كرد تا بخشی از مرمت ها در حوزه تاریخی از این طریق صورت گیرد.
وی بیان كرد: به دنبال تشكیل انجمن دوست دارن میراث فرهنگی به صورت واحد هستیم چونكه الان در كرمان فعالیت دوستداران میراث فرهنگی به صورت جزیره ای بوده كه امیدواریم انجمن دوست داران در كرمان در آینده نزدیك تشكیل گردد.
مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان كرمان با اشاره به كویر لوت اظهار نمود: كویر لوت بعنوان یك ظرفیت جدید گردشگری در كرمان در حال مطرح شدن است به صورتی كه امسال ۵۰ درصد توریستهای خارجی استان كرمان از كویر لوت بازدید كردند و با عنایت به ثبت جهانی این اثر در سال های گذشته این كویر بعنوان یك پتانسیل و ظرفیت برای استان خواهد بود كه باید از این ظرفیت متناسب با شرایط استفاده نماییم كه در همین راستا هم در در برنامه های میراث بحث مطالعات حوزه كویر لوت و تعیین زون های تفرجی در چارچوب زون ها خدماتی را در آینده نزدیك ارائه خواهیم داد
وی به تخریب بخشی از راه دسترسی به كویر لوت در گذشته اشاره نمود و اظهار داشت: باید برای دسترسی ساده گردشگران به این منطقه بكر طبیعی، جاده كشی به كویر لوت را داشته باشیم اما باید بدانید كه جاده كشی در داخل خود كویر لوت نخواهیم داشت بلكه راه دسترسی و انحرافی خواهد بود كه در گذشته این راه با شن بوجود آمده بود كه به علل مختلف این راه دسترسی موقت از بین رفته است و برای ایجاد راه جدید از اداره راه و شهرسازی استان كرمان درخواست كرده ایم تا طرح و برنامه ای برای دسترسی به لوت را عرضه داد تا جاده بوجود آمده باردیگر زیر سیل نرود.
فعالی در بخشی دیگر از نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان كرمان با اشاره به واگذاری ۸ فضای تاریخی كرمان به بخش خصوصی به منظور مرمت و احیای این آثار، عنوان كرد: یخدان انار، خانه ایرانمنش بافت، بخش های از ارگ تاریخی راین، كاروانسرای خانه سرخ سیرجان، خانه بهادر ملك بردسیر، سه عمارت در كنار شترگلوی ماهان و خانه نیك اندیش در كرمان همچون این فضاها برای واگذاری به بخش خصوصی از راه مزایده هستند.
وی عنوان كرد: بخش های دیگری هم در چارچوب پروژه های تبصره ۱۹ در سال ۹۸ به بخش خصوصی واگذار خواهد شد و برای سال ۹۹ هم خانه های دانایی، بانك توكلی، خانه فخریه راوری، خانه هروز راور، خانه سهرج راور و قلعه انار در دستور واگذاری خواهیم داشت كه براین اساس طرح مرمت و احیای بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی را در پیش خواهیم گرفت.
مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان كرمان افزود: كار دیگر ما معرفی سرمایه گذاران به كمیته تسهیلات وزارتخانه میراث فرهنگی است كه تا هفته گذشته ۱۷۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات در چارچوب ۸ پرونده به كمیته تسهیلات تهران عرضه شدند كه از این میزان ۱۴۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در كمیته تسهیلات تهران مصوبو به بانكهای عامل معرفی شده اند ضمن آنكه باید عنوان نمود این تسهیلات در شهرهای مختلف اجرایی می شوند.
وی با بیان این مطلب كه طرح ها و برنامه های ما مشخص است، در ادامه به پروژه صاروج پارس اشاره نمود و اضافه كرد: اختلاف سلیقه و اختلاف نظری بین میراث فرهنگی و سرمایه گذار این پروژه وجود دارد كه امروز از راه مراجع قضایی پیگیر هستیم اما در نهایت تلاش ما بر این است كه قضیه دوستانه حل شود.
فعالی افزود: ارتفاع سازه صاروج پارس بلندتر نخواهد شد و هیچ اتفاق جدیدی در این خصوص نیفتاده است و یكی از اشكالات سطح اشغال است كه در فاز بعدی این فضای اشغال جبران خواهد شد.
وی در مورد پروژه بام كرمان هم عنوان كرد: پروژه تله كابین كرمان از قبل اجرا شده و برپایه بررسی های صورت گرفته هم مجوزهای لازم برای اجرای این پروژه صادر گردیده است ضمن آنكه باید عنوان نمود كه پروژه تله كابین خارج از حرایم منظری میراث فرهنگی است اما میراث فرهنگی روی كوه صاحب الزمان مشكل دارد كه پیشنهاد اصلاح پروژه داده شده است و هرگونه اقدام در حوزه كوه صاحب الزمان باید به تایید شورای فنی میراث فرهنگی تهران برسد و هیچ تصمیمی در این حوزه گرفته نشده و درحال بررسی آنها هستیم.
مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان كرمان اضافه كرد: راه دسترسی به تله كابین هم از قبل راه اندازی شده و الان هیچ طرح جدیدی برای راه دسترسی به این پروژه اصلا مصوب نشده و میراث فرهنگی روی مواضع خود ایستاده و دفاع می كند.
وی با تاكید برآنكه میراث فرهنگی از مواضع خود پایین نخواهد آمد، عنوان كرد: بدون تعارف اقدامات خویش را انجام می دهیم و برپایه قوانین رفتار خواهیم كرد. در حوزه پروژه صاروج پارس از راه مراجع قضایی پیگیر این مورد هستیم و موضع ما این است كه یك طبقه از این پروژه به سبب عبور از حریم محدوده تاریخی اطراف آن باید كم شود و در مورد بام كرمان هم شورای فنی تهران تصمیم گیری می كند.
فعالی با اشاره به پروژه صاروج پارس افزود: با قوت مباحث را پیگیری می نماییم و روی مواضع خود محكم ایستاده ایم. دستگاه قضایی با اعتبار و صلاحیتی كه دارد حق را به حق دار خواهد داد و نباید پروژه ها فرسایشی(زمان بر) شوند.
وی به دیگر پروژه های در دست اقدام میراث فرهنگی كرمان اشاره و اظهار نمود: طرح پارك گردشگری شهر كرمان هم در كمیته فنی عنوان شد و نقطه نظرات كارشناسی به شورای فنی تهران ارسال تا در این خصوص تصمیم گیری شود.
مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان كرمان با بیان این مطلب نگاه كلان ما به باغ هرندی این است كه به همشهری ها سرویس دهد، عنوان كرد: محیط پیرامونی باغ موزه هرندی (خانه قرچه داغی) به اقامت گاه گردشگری تبدیل خواهد شد همینطور بخش های دیگری هم برای این باغ تعریف كرده ایم كه در مجموع بخشی از باغ موزه هرندی تا آخر امسال آماده بهره برداری خواهد شد
وی با بیان این مطلب كه طرح ساماندهی موزه ها آماده شده است، خاطرنشان كرد: موزه حمام زنانه گنجعلی خان هم به مجموعه موزه های آداب و سنن كرمانی ها تبدیل خواهد شد.



1398/09/15
21:26:27
5.0 / 5
4126
تگهای خبر: اقامت , بنا , تاریخ , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری