كاوش دیرینه شناسی در جایی كه ناصرالدین شاه دستورش را داد

كاوش دیرینه شناسی در جایی كه ناصرالدین شاه دستورش را داد به گزارش آثارنیوز «تپه ˮنقاره چیˮ محصور شده بین زمین های زراعتی در منطقه نهاوند همدان، را نه تنها سفرنامه نویسان به چشم دیده اند، بلكه ناصرالدین شاه هم دستور كاوش این محوطه را داده بود.»


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، مهدی رهبر - سرپرست هیات كاوش محوطه باستانی «نقاره چی» - خبر داد: در جستجوهای انجام شده در تپه نقاره چی بعنوان یكی از استثنائات دیرینه شناسی كشور، شواهدی از یك دالان به عرض ۸۰ سانتی متر و یك طاق آجری كه وسعتی بیشتر از دو متر را پوشش می داده، به دست آمده است.
او با اشاره به این كه گزارش جستجوهای ابتدایی در این محوطه ی باستانی، در خاطرات سفر ناصری به وسیله محمد حسن خان اعتماد السلطنه و دكتر فوریه پزشك مخصوص شاه آمده است، درباره ی تاریخچه شروع جستجوهای دیرینه شناسی در تپه نقاره چی شهرستان نهاوند اظهار داشت: تپه باستانی نقاره چی در سال ۱۲۹۸ هجری قمری در زمان برداشت خاك برای زراعت توسط كشاورزان كشف شد و بار دوم در سال ۱۳۰۹ هجری قمری و در زمان مسافرت ناصرالدین شاه به نهاوند و به دستور او كاوش شد.
وی با بیان این كه گزارش جستجوهای ابتدایی در خاطرات سفر ناصری به وسیله «محمدحسن خان اعتماد السلطنه» و دكتر «فوریه» پزشك مخصوص شاه آمده است، اظهار نمود: به معماری تپه نقاره چی لطمه جدی وارد شده است. در سال های ابتدایی و پس از آن تا چند سال قبل هم با وجود تاكید بر نبود هیچ شی با ارزشی به جز چند قطعه استخوان در داخل تابوت كشف شده در این محوطه؛ قاچاقچیان عتیقه چندین و چند بار این تپه را زیر و رو كردند.
این دیرینه شناس پیشكسوت با اشاره به این كه هر چند یقینا قاچاقچیان هیچ شی تاریخی به دست نیاوردند، اما آن اتفاق، سبب تخریب و لطمه جدی به معماری این تپه شد، بیان كرد: تپه نقاره چی یكی از استثنائات در دیرینه شناسی ایران است، بنابراین تقاضای كاوش این تپه به پژوهشكده دیرینه شناسی عرضه و مورد موافقت قرار گرفت و دور جدید كاوش در این تپه انجام شد.
سرپرست هیئت كاوش دیرینه شناسی تپه نقاره چی همینطور درباره ی ساختار این تپه اظهار داشت: تپه نقاره چی قطری برابر ۴۰ متر و ارتفاع حدود پنج و نیم دارد كه از نظر ساختاری پدیده جدیدی است، چون طبق گزارش های زمان ناصری، در این تپه با بنایی دارای یك دالان كم عرض و طویل كه در انتهای آن به فضای دایره شكلی با طاق آجری منتهی می شود، مواجه هستیم كه تمام حجم تپه تا حدود پنج متر به وسیله گل ورز داده و آهك پر شده است.
وی با اشاره به این كه در دور جدید كاوش تا چند روز پایانی زمان كاوش هیچ موفقیتی در دستیابی به محل گور حاصل نشد، اظهار نمود: در آخرین هفته كاوش شواهدی از یك دالان به عرض ۸۰ سانتی متر به دست آمد كه دیواره های آن با سنگ لاشه و گل آهك ساخته شده بودند. همینطور مطالعه روی دیوارهای كشف شده نشان می داد كه این دیوارها حدود ۱۰۰ سانتی متر ارتفاع داشته و وجود چند قطعه آجر به صورت موردی در سطح بالای دیوارها وجود طاق آجری را روی دالان به اثبات می رساند.
این دیرینه شناس با بیان این كه، قاچاقچیان بخش زیادی از دالان را تخریب كرده اند، اظهار داشت: با این وجود در انتهای غربی دالان در عمق ۴۱۰ سانتیمتری از نقطه صفر یك طاق آجری كشف شد كه وسعتی بیشتر از دو متر را پوشش می داده است.
رهبر همینطور از تداوم جستجوهای این هیئت در فصل آینده اطلاع داد و اظهار داشت: خسارت ناشی از صدمه پذیری سقف كه زیر توده عظیمی از گل آهك قرار داشت، پایانِ زمان كاوش ادامه كار روی این گورپشته ای را به فصل بعد موكول كرد.



1398/09/13
15:42:11
5.0 / 5
4494
تگهای خبر: باستان شناسی , باستانی , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری