باكتری ها كتیبه شاپور حاجی آباد فارس را می كشند

باكتری ها كتیبه شاپور حاجی آباد فارس را می كشند آثارنیوز: در صورتیكه یك عتیقه شناس از تخریب رو به رشد كتیبه شاپور در حاجی آباد استان فارس می دهد، باز نبودن راه برای ورود گردشگران به این محوطه این شائبه را به وجود می آورد كه این نقص خود عاملی برای بی توجهی به این اثر تاریخی است.


كامیار عبدی – عتیقه شناس – كه در طول ۲۰ سال قبل بارها این كتیبه ی ساسانی را از نزدی دیده، هفته ی گذشته نیز به سراغ این كتیبه ی تاریخی رفته است، او اما وضعیت این كتیبه را بسیار بد و ناهنجار توصیف می كند.
وی در گفت و گو با ایسنا با بیان این كه كتیبه شاپور در اشكفت حاجی آباد در استان فارس را كمتر كسی می شناسد، كتیبه ای تاریخی در فرورفتگی در دل صخره كوه كه شاهِ ساسانی این كتیبه را در آن نقطه به وجود آورده است، می گوید: از ۲۰ سال قبل تا امروز كه به این كتیبه سركشی كرده ام وضعیت آن هر روز بدتر از بازدیدهای قبلی است. سیاهی های شبیه به روغن سوخته روی كتیبه ی شاپور، از باكتری هایی است كه در سنگ آهك رشد می كنند. این سنگ پر از كلسیم است، بنا بر این محل رشد باكتری هاست، كه با مُردن آنها در هر سال، سنگ به مرور سیاه می شود و همین اتفاق علاوه بر زشتی ظاهری موجب خوردگی سنگ می شود.
او با بیان این كه سنگِ آهك، سنگِ صخره ای طبیعی كوه است كه روی آنها باكتری رشد می كند، اظهار می كند: به مرور زمان باكتری ها، سنگ ها را می خورند و آن سنگ و كتیبه ای روی آنرا از بین می برند.
وی اما با اشاره به این كه اساسا راه هایی برای پیشگیری وجود دارد تا بتوان آن لكه های سیاه را برطرف كرد، می گوید: با باكتری زدایی سنگ ها و ایجاد پوششی روی ان ها، می توان از سبز شدن باكتری ها روی این سنگ ها جلوگیری كرد.
عبدی با اشاره به صحبت هایی كه مسئولان بنیاد پارسه پاسارگاد و پایگاه تخت جمشید درباره ی حفاظت از این كتیبه مطرح می كنند، اظهار می كند: می گویند با كسانی صحبت كرده اند و نمونه برداشته اند تا باكتری ها از این اثر تاریخی حذف شوند، حتی آزمایش هایی ناجام شده اند، اما در طول ۲۰ سال گذشته، هر بار كه این اثر را می بینم، آن بدتر از گذشته است.


او با اشاره به نبود تابلوی معرفی و مشخص نكردن مسیر راه برای حضور گردشگران در كنار این اثر تاریخی، اظهار می كند: هر چند در طول چند سال اخیر دور این اثر را حصار كشیده اند، اما باز هم عده ای هستند كه به آن سنگ و گلوله می زنند و موجب تخریب بیشتر این اثر شده اند. از طرف دیگر مدتی است كه فنس ها سوراخ شده و مردم به راحتی به داخل كتیبه رفت وآمد می كنند، یعنی امكان نزدیك شدن بیشتر به كتیبه توسط وندالیسم های احتمالی هم بیشتر می شود.
وی حتی از تبدیل محوطه ی اطراف این اثر تاریخی به زباله دانی خبر می دهد و می گوید: اگر این كتیبه نیز در محوطه ی نقش رستم بود، به سبب گردشگران زیادی كه هر روز از این محوطه ی باستانی دیدن می كنند، حتما به این كتیبه نیز توجه كامل می شد، اما یكی از دلیلهای بی توجهی های كنونی را نبود تابلوی اطلاعات و معرفی و نبود مسیر راه می توان دانست كه سبب شده كمتر كسی سراغ این اثر تاریخی برود.
عبدی از طرف دیگر به جاده ی خاكی و مالرویی كه به این اثر باستانی منتهی می شود، اشاره می كند و می گوید: پشت صخره ای كه این كتیبه روی آن قرار گرفته میدان تیر نیروهای نظامی است كه در زمان تمرین مشق تیر، محوطه ی اطراف آن بسته می شود و پس از اختتام كار نیز چیزی از صخره می بینیم، سوراخ های باقی مانده از گلوله ها روی بدنه ی این اثر تاریخی است.







منبع:

1398/09/12
14:36:59
5.0 / 5
4344
تگهای خبر: باستانی , بنا , تاریخ , تخت جمشید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری