نصب تله كابین، جنگل هیركانی را از فهرست میراث جهانی خارج می كند؟

نصب تله كابین، جنگل هیركانی را از فهرست میراث جهانی خارج می كند؟ آثارنیوز: در صورتیكه تنها حدود پنج ماه از ثبت جهانی جنگل های هیركانی می گذرد، مسئولان استان گلستان به دنبال نصب تله كابین در محدوده ثبت جهانی شده هیركانی هستند. بگفته رئیس شورای عالی جنگل این اقدام می تواند فاكتورهای ثبت جهانی هیركانی را با مشكل مواجه كند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، بتازگی سه نماینده دستگاه های میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط زیست در استان گلستان از استاندار این منطقه درخواست كرده اند كه موانع و مشكلات پیش روی نصب تله كابین كبودوال در علی آباد كتول را رفع كند چونكه قسمتی از پارك جنگلی كبودوال استان گلستان در منطقه ثبت جهانی شده جنگل های هیركانی قرار دارد و نصب تله كابین در آن با مخالفت شورای عالی و شهرسازی كشور روبه رو شده است.

كامران پور مقدم - رئیس شورای عالی جنگل - در این باره به ایسنا اظهار داشت: در گذشته پارك جنگلی كبودوال در علی آباد كتول محدوده كوچكی بود كه توسط شهرداری استان اداره می شد. بعد از مدتی تصمیم گرفتند كه از ظرفیت های تفرجی این پارك جنگلی استفاده كنند بدین سبب حدودا در سال ۹۲ طرحی را در چارچوب پارك جنگلی به شورای عالی وقت سازمان جنگل ها فرستادند كه با تعیین شرط و شروطی با كلیت آن موافقت شد.

وی افزود: به موازات این اقدام پیگیری هایی برای ثبت جهانی جنگل های هیركانی در حال انجام بود. بدین جهت بازدیدكنندگان و ارزیابان یونسكو قسمتی از جنگل های هیركانی را بعنوان هسته مركزی حفاظت و ثبت میراث جهانی انتخاب كردند و اطراف آنرا بعنوان زون (منطقه) ضربه گیر تعیین كردند كه قسمتی از پارك جنگلی كبودوال نیز در زون ضربه گیر قرار گرفت.

رییس شورای عالی جنگل با اشاره به اینكه در زون ضربه گیر میراث جهانی ثبت شده جنگل های هیركانی می توان اقدامات اكوتوریسم سازگار با طبیعت و با رعایت استاندارها انجام داد، اشاره كرد: با این وجود نصب تله كابین در این پارك جنگلی می تواند فاكتورهای ثبت جهانی را با مشكل مواجه كند.

پورمقدم اشاره كرد: سازمان جنگل ها و شورای عالی جنگل به هیچ عنوان از طرحی كه به ثبت جهانی جنگل های هیركانی لطمه وارد كند، حمایت نخواهد كرد. طرح اولیه برای نصب این تله كابین به شرط عدم قطع درخت و قرار بود از فناوری هایی استفاده كنند كه به جنگل لطمه وارد نكند اما بعد از ثبت جهانی نمی توان به راحتی با نصب تله كابین در این محدوده موافقت نمود.

به گفته رئیس شورای عالی جنگل پیشنهاد سه دستگاه محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی این بود كه محدوده نصب تله كابین تغییر پیدا كند اما در شورای راهبردی مدیریت ثبت جهانی با این پیشنهاد نیز مخالفت شد و درحال حاضر نیز تنها به فعالیت هایی در پارك جنگلی كبودوال مجوز داده می شود كه سازگار با طبیعت باشند و به جنگل صدمه ای وارد نكنند. از طرف دیگر مسائل فنی نصب تله كابین نیز باردیگر باید بررسی شود همین طور سازمان جنگل ها نیز به این استان اعلام نموده است كه با هرگونه اقدامی كه میراث جهانی منطقه را به خطر بیندازد، مخالفت است.





منبع:

1398/08/18
14:47:13
5.0 / 5
4508
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری