گزارش آثارنیوز

وضعیت نامناسب سنگ های تاریخی دولتخانه صفوی در قزوین

وضعیت نامناسب سنگ های تاریخی دولتخانه صفوی در قزوین به گزارش آثارنیوز سنگ های تاریخی در عمارت دولتخانه صفوی شهر قزوین در حال سقوط از میز نمایش آنها و در محیطی كه استانداردهای لازم را ندارد نگهداری می شوند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، بخشی از عمارت دولتخانه صفوی در شهر قزوین به نمایش تصاویر قدیمی و سنگ های تاریخی از دوره های مختلف كه در بناهای مختلف شهر كشف شده اند اختصاص پیدا كرده است. در بخش عكسخانه این عمارت از بازدیدكنندگان نفری دو هزار تومان ورودیه گرفته می شود تا آنها بتوانند وارد شده و از تصاویری قدیمی قزوین بازدید كنند این تصاویر نشان داده است كه شهر قزوین در گذشته چه بناهایی داشته و الان اثری از آنها نیست.
در بخش های دیگر همچون راهروی آن سنگ های تاریخی كه معمولا سنگ قبر بوده اند هم بدون هیچ توضیحی گذاشته شده و هر لحظه امكان دارد در این راهروی باریك پای بازدیدكنندگان كه در ایام تعطیل تعداد آنها بیشتر می شود، به آنها برخورد كند و باعث صدمه به این سنگ ها شود. در بین آنها تعدادی شیرهای سنگی و كندو(ظرف بزرگ سفالی برای نگهداری آذوقه) و ظروف سفالی دیگر هم دیده می شود. در بخش دیگری روی میزهای چوبی شیب دار تعدادی سنگ های كوچك و بزرگ قرار داده است. این سنگ ها بدون هیچ حفاظی به نحوی قرار گرفته اند كه هر لحظه امكان سقوط آنها توسط بازدیدكنندگان وجود دارد.
یكی از مسؤلان این موزه در گفتگو با بازدیدكنندگانی كه از این وضعیت تعجب كرده و سوال می كردند پاسخ می داد: بارها به مسؤلان میراث فرهنگی گفته ایم كه هم امكان دارد این سنگ ها سقوط كرده و بشكنند و هم مردم به آنها دست می زنند و به مرور جای دست آنها روی سنگ سیاه می شود. ولی كسی توجهی نمی نماید.
غیر از اینكه سنگ ها روی میز و راهروها نمایش داده می شوند؛ برخی آثار دیگر هم در ویترین ها قرار داده شده است كه آنها هم نه دما و نه نور مناسبی دارند حتی شیشه های ویترین ها هم باز هستند. تصاویر نشان داده است به وضعیت مهمترین عمارت قزوین در انتهای خیابان سپه توجهی به آن نمی گردد. سنگ سردرشرقی مسجد جامع قزوین یا آثار یافت شده از امامزاده اسماعیل همچون این آثار است.


منبع:

1398/08/01
17:07:33
5.0 / 5
4115
تگهای خبر: استاندارد , بنا , تاریخ , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری