مدیركل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری توضیح داد:

مجوزهایی مبهم برای خانه كافه، هاستل و هتل بوتیك

مجوزهایی مبهم برای خانه كافه، هاستل و هتل بوتیك به گزارش آثارنیوز مدیركل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اختیار و مسؤلیتی برای صدور مجوز «خانه - كافه ها» ندارد.


سیدجواد موسوی درباره مراجع صادركننده مجوز خانه های تاریخی و قدیمی كه به رستوران، كافه و یا اقامتگاه تبدیل می شوند، به ایسنا اظهار داشت: مجوز «خانه -كافه» را وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نمی دهد. ما مجوزها را برپایه مصداق هایی كه در بند «ب» و «ج» آئین نامه ایجاد، اصلاح، تكمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری تصویب شده، صادر می نماییم.
وی در پاسخ به بلاتكلیفی خانه - كافه ها برای گرفتن مجوز فعالیت و نامشخص بودن مرجع صادركننده این مجوز در شرایطی كه خیلی از این كافه ها در خانه های تاریخی و یا ثبت شده در لیست میراث ملی راه اندازی شده اند، اظهار نمود: در آن آئین نامه حدود ۲۹ مصداق در زیرمجموعه تاسیسات گردشگری تعریف شده كه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز آنها را صادر می كند. «خانه -كافه» در ذیل این مصادیق نیامده است.
مدیركل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری همینطور درباره تكلیف مجوز «هاستل» ها كه شمار آنها هم درحال افزایش است اما با مقاومت هتلداران و برخوردهایی از جانب اداره اماكن نیروی انتظامی برای ادامه فعالیت با این عنوان رایج جهانی در ایران روبرو شده است، اظهار داشت: «هاستل ها» در مصادیق آئین نامه ایجاد، اصلاح، تكمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری تعریف نشده است و این اقامتگاه ها معمولا با عنوان «مهمان پذیر» از این وزارتخانه مجوز می گیرند.
موسوی درباره تكلیف مجوز «هتل بوتیك» ها كه تعداد آنها هم درحال افزایش است، اظهار داشت: این اقامتگاه ها درحال حاضر با عنوان دیگر همچون «اقامتگاه یا هتل سنتی» از این وزارتخانه مجوز می گیرند اما در اصلاحیه آئین نامه ایجاد، اصلاح، تكمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری انواع هتل همچون «هتل بوتیك» تعریف شده كه در دریافت مجوز مشكلی نداشته باشند. اما این اصلاحیه باید نخست در شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری تصویب شود تا مصوبه هیات دولت را دریافت كند.
در آئین نامه ایجاد، اصلاح، تكمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری مصوب ۱۳۷۰ كه در سال ۱۳۹۴ اصلاح گردید «تاسیسات گردشگری» این گونه تعریف شده است: «واحدهایی كه بعد از دریافت مجوزهای لازم از سازمان (وزارتخانه) و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر تأسیس یا فعالیت می كنند:
۱ـ هتل، متل و مهمانپذیر. ۲ـ مراكز اقامتی خودپذیرایی شامل هتل آپارتمان ها، زایرسراها و خانه مسافرها. ۳ـ اقامتگاه های بوم گردی و اقامتگاه های سنتی. ۴ـ مراكز تفریحی و سرگرمی گردشگری. ۵ ـ مجتمع ها، اردوگاه ها و محوطه های گردشگری. ۶ ـ مراكز گردشگری سلامت از قبیل مجتمع های سلامت تندرستی و آب درمانی و هتل بیمارستان. ۷ـ محیط ها و پارك های طبیعت گردی و گردشگری روستایی و عشایری. ۸ ـ مراكز گردشگری ساحلی و دریایی. ۹ـ واحدهای پذیرایی و انواع غذاخوری های منفرد بین راهی موجود. ۱۰ ـ تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی. ۱۱ـ واحدهای پذیرایی واقع در پایانه (ترمینال) فرودگاه ها، پایانه های مسافربری زمینی برون شهری، دریایی و ریلی. ۱۲ـ واحدهای پذیرایی واقع در پایانه های مسافری مرزی كشور. ۱۳ـ سفره خانه های سنتی. ۱۴ـ مناطق نمونه گردشگری. ۱۵ـ دهكده های سلامت. ۱۶ـ دفاتر یا شركت های خدمات مسافرتی و جهانگردی. »



1398/07/15
11:15:26
5.0 / 5
4445
تگهای خبر: آئین , اقامت , تاریخ , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری