مركز گردشگری دانشجویان ایران بررسی كرد

گردشگری در ایران می تواند اشتغالزا باشد؟

گردشگری در ایران می تواند اشتغالزا باشد؟ به گزارش آثارنیوز در نشست مركز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران درباره این كه آیا گردشگری در ایران می تواند اشتغالزا باشد بحث شد.


به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مركز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران، بیست ونهمین نشست علمی ـ تخصصی با مبحث «گردشگری و اشتغال؛ آینده ای برای همه» از جانب مركز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران با حضور شهرود امیرانتخابی ـ مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان ـ، حرمت الله رفیعی ـ رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ـ و محمدرضا اكبری ـ استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه گردشگری ـ به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار گردید كه به بررسی وضعیت اشتغال در گردشگری ایران اختصاص داشت.

اگر گردشگری اشتغالزا است چرا آمار بیكاری در گیلان بالاست؟
شهرود امیرانتخابی ـ مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان ـ با طرح این سوال كه آیا گردشگری در كشور می تواند اشتغال زایی كند؟ اظهار داشت: با عنایت به تعریف شغل باید اظهار داشت كه شرایط و ضریب اشتغال در حوزه گردشگری سطح كشور چیست؟ برای نمونه راهنمای گردشگری كه باید بعنوان یك شغل مطرح شود، در استان های شلوغی مثل گیلان این حرفه متأسفانه شغل محسوب نمی گردد و هم اكنون این استان با دارا بودن ظرفیت های بسیار بالای طبیعی و تاریخی جزء چهار استان اول كشور در میزان بیكاری است.
او اضافه كرد: آمارها می گوید با ۵۰ میلیون تومان می توان یك شغل در استان ها ایجاد كرد، درحالی كه در واقعیت با ۵۰۰ میلیون تومان می توان شغل ایجاد كرد. حالا در استان گیلان آن چیزی كه مشخص است با هر ۲۵۰ میلیون تومان می شود یك شغل ثابت ایجاد كرد.
امیرانتخابی افزود: در تعطیلات نوروز ۱۰ میلیون توریست به این استان سفر كردند. درحالی كه این آمار بیشتر در جهت نشاط اجتماعی تعریف می شود اما بیشتر مردم برای تغییر آب وهوا به این استان می آیند و حتی در آن اقامت هم ندارند، در نتیجه نباید در محاسبات مربوط به تعداد گردشگران ورودی، روی این اعداد تاكید كرد. با این تفاسیر در استان گیلان با اعداد واقعی گردشگری، نمی توان اشتغال زایی داشت و بیشتر صدمه برای استان است تا شغل ایجاد شود.
او تصریح كرد: با عنایت به ظرفیت بالای گردشگری در استان گیلان هنوز هیچ اتفاق مثبتی صورت نگرفته و اشتغال زایی چشم گیری نداشته است.
او اظهار داشت: با وجود ۱۰۸۰ اثر تاریخی ثبت شده در ایران همچنان در این عرصه ضعف وجود دارد و اگر وزارتخانه به داد میراث فرهنگی نرسد، باری سنگین بر دوش دولت خواهد ماند.
مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اضافه كرد: اگر نتوانیم برای میراث تاریخی كاربری ای همچون كاروانسراها و حمام های تاریخی و مانند آن تعریف نماییم ـ درحالی كه سالانه مقادیر زیادی هزینه صرف مرمت آنها شود ـ بدون هیچ سوددهی ای اساسا متضرر خواهیم شد. ازاین رو با واگذاری این ابنیه می توان در این بخش اشتغال زایی و كارآفرینی كرد. برای نمونه افرادی كه خانه های تاریخی دارند به علت ثبت آنها در لیست میراث ملی اقدامی برای رسیدگی به آنها یا سرمایه گذاری نمی كنند، در حالیكه می توانند از آنها درآمدازایی داشته باشند.

شغل ایجاد می شود اما در چه شرایطی؟
حرمت الله رفیعی ـ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ـ هم اظهار داشت: متأسفانه هنوز صنعت مظلوم گردشگری بعد از 40 سال، جایگاه خویش را پیدا نكرده است.
او با انتقاد از عملكرد ساختارهای اجرایی و پشتیبان گردشگری در كشور و با بیان این كه دوایر دولتی باید مراكز دولتی خدمات گردشگری را به بخش خصوصی واگذار كنند، اظهار نمود: رشد اقتصاد در گروه گردشگری می باشد. تا سال قبل فقط سه پرواز از عمان ایر به ایران داشتیم اما الان بالغ بر 40 پرواز فقط از كشور عمان به ایران وجود دارد، پس می شود روی آن برنامه ریزی كرد.
رئیس هایت مدیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی كشور افزود: بخش عمده ای از اقتصاد و محصولات ما از كشور چین تأمین می شود، همین كشور بالغ بر ۱۵۰ میلیون نفر گردشگر خروجی دارد ولی متأسفانه ما از این بازار بزرگ استفاده نمی نماییم.
رفیعی با اشاره به اظهارات مقامات گردشگری كشور درباره ایجاد 400هزار شغل در ازای ورود ۱۰ میلیون گردشگر، اظهار داشت: بله شغل ایجاد می شود، اما این در شرایطی محقق خواهد شد كه دولت سیاستگذاری آنرا به بخش خصوصی واگذار كند، همان گونه كه همه كشورهای توسعه یافته در بخش گردشگری در این راه گام نهاده و توفیق یافته اند.
او هرچند اشاره نمود كه دولت به بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف گردشگری نزدیك شده است و افزود: پیشنهاد دادیم دولت باید در سفرهای خارجی خود غیر از عقبه دولتی، عقبه خصوصی برای بستن تفاهم نامه و قراردادها داشته باشد، چون این بخش خصوصی است كه می تواند تسهیل گر و كمك حال باشد.
رفیعی با انتقاد از عملكرد دولتمردان در حوزه تبلیغات گردشگری اظهار داشت: دولتمردان در حوزه تبلیغات گردشگری بسیار ضعیف عمل كرده اند. كدام استاندار تابحال درمورد جاذبه های گردشگری درآمدزای استانش تبلیغات گسترده هوشمند، مناسب و همه جانبه كرده و برنامه ریزی برای جذب گردشگر داشته است؟ تبلیغ وظیفه انجمن های صنفی نیست، هر چند انجمن صنفی در این زمینه كارهایی كرده است.

زنگ خطر بوم گردی ها به صدا درآمده
محمدرضا اكبری ـ استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه گردشگری ـ با اشاره به شعار امسال روز جهانی گردشگری با عنوان «گردشگری و اشتغال؛ آینده ای برای همه» اظهار داشت: متأسفانه هنوز در بحث آموزش در حوزه گردشگری نقص داریم و نتوانسته ایم مزیت های گردشگری را برای اجتماع و اقتصاد تبیین نماییم. متأسفانه دانشجویان و استادان بحث های تامل برانگیزی در این عرصه نداشته اند.
او افزود: متأسفانه به این رشته در دانشگاه ها پژوهشی و عملی پرداخته نمی گردد، برای مثال بوم گردی كه درحال حاضر در حال گسترش است و بسیار به آن توجه و تاكید می شود، كم كم فرهنگ و ساختار روستاها را نابود می كند، چون بدون مطالعه و برنامه ریزی برای توسعه بوم گردی اقدام می نماییم.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: نهادها متأسفانه پس از 40 سال هنوز نتوانسته اند چالش های خویش را با صنعت توریسم برطرف كنند و بیشتر از ۶۰ درصد مشكلات گردشگری از جانب این نهادهای دولتی است.
او اضافه كرد: بعد از ۴۰ سال هنوز سند استراتژیك توسعه گردشگری نداریم، چطور می توانیم مسیر افق ۱۴۰۴ را طی كنیم؟
او تصریح كرد: برای بهبود وضعیت گردشگری باید خیلی از هزینه های سنگین همچون هزینه عوارض ورودی یا عوارض هتل ها حذف شود. برای نمونه استان همدان عوارض تمامی هتل هایش را حذف كرده است كه غیرمستقیم سبب افزایش جذب توریست می شود و به تناوب آن مالیات استان افزایش می یابد.
این پژوهشگر حوزه گردشگری اظهار داشت: سایر صنایع نشت اقتصادی زیادی دارند، اما گردشگری كمترین نشت را دارد چون كه گردشگری محرك اقتصادی و اجتماعی به حساب می آید و شتاب دهنده است و در نتیجه وقتی در كنار سایر خدمات قرار می گیرد تأثیرات بسیار مثبت اقتصادی به دنبال دارد.
اكبری خاطرنشان كرد: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر داشته های كشور است و از آن جایی كه گردشگری مبتنی بر داشته های كشور است، می تواند موتور محرك كشور باشد و در واقع گردشگری عین اقتصاد مقاومتی است كه در توسعه فعالیت اقتصادی می تواند مؤثر باشد و كشور را از سایر كشورها و فعالیت ها بی نیاز كند. استراتژی توسعه گردشگری می تواند یكی از مهم ترین راه های مقابله با تحریم های پیش روی ایران باشد.
یعقوب زاده ـ رئیس مركز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران ـ هم كه این نشست را برگزار كرده بود، با اشاره كوتاهی به فعالیت های این مركز گردشگری اظهار داشت: این مركز دارای ۱۶ سال سابقه فعالیت در حوزه گردشگری و ۳۰ شعبه در دانشگاه های سراسر كشور است كه تابحال اردوهای تخصصی علمی و فناورانه در سراسر كشور برگزار كرده است.
او با اشاره به اهمیت مبحث گردشگری در سطح دانشگاه ها بیان كرد: تابحال ۲۸ نشست توسط مركز گردشگری و همینطور سایر استان ها و شعب مركز با هدف ایجاد چالش در این عرصه برگزار شده است كه مباحث مطرح شده در این جلسه ها به صورت خبر در رسانه های خبری و به صورت كتابچه و كتاب سال از مجموعه مقالات مطرح شده در نشست ها منتشر خواهد شد.
یقوب زاده اضافه كرد: با عنایت به اساسنامه جهاددانشگاهی بنا داریم برنامه هایی را علاوه بر اجرا در دانشگاه ها، در سطح عمومی هم برگزار نماییم، همچون برنامه هایی همچون مسابقه عكس «ایستاگردی» با مبحث جاذبه های گردشگری ایران كه به تازگی فراخوان آن از راه سایت مركز اعلام شده است.



1398/07/12
13:54:59
5.0 / 5
4081
تگهای خبر: آموزش , اقامت , بنا , پرواز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری