رییس اسبق سازمان صنایع دستی كشور:

با پشتیبانی از صنایع دستی محرومیت ها را از بین ببریم

با پشتیبانی از صنایع دستی محرومیت ها را از بین ببریم آثارنیوز: رئیس اسبق سازمان صنایع دستی كشور معتقد می باشد كه رسیدن به صادرات 2 میلیارد دلاری نیازمند همگرایی تمام قوا و نهادهایی است كه به صورتی می توانند با حوزه صنایع دستی مرتبط باشند.


علی یزدانی ـ رئیس اسبق سازمان صنایع دستی كشور ـ در گفت وگویی با ایسنا درباره وعده علی اصغر مونسان (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در خصوص صادرات ۲ میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۴، با اشاره به اینكه «صنایع دستی یك هنر و صنعت ملی محسوب می شود»، اظهار نمود: این حوزه جای كار بسیاری در كشور دارد. هنر و صنعتی كه در اقصی نقاط كشور و حتی در دورترین و محروم ترین نقاط نیز می تواند منشا اثر و در عین حال در عرصه های جهانی نیز مطرح باشد.
او افزود: اگر بخواهیم به چنین هدفی كه تا سال ۱۴۰۴ برسیم باید همه مسئولان كشور در تمام قوا همگرایی لازم در جهت صیانت و پشتیبانی از صنایع دستی داشته باشند؛ البته دولت در این زمینه مصوباتی هم دارد. همانند اینكه اگر دستگاه ها بخواهند هدیه بدهند باید حتما از صنایع دستی استفاده كنند، ولی نیاز است كه بیشتر از اینها به حوزه صنایع دستی توجه گردد و اینچنین تفكری را می تواند بعنوان مثال در صنعت خودرو نیز پیاده سازی و در داخل خودرو ها از صنایع دستی بهره برد.
این كارشناس صنایع دستی با اشاره به اینكه «البته این مساله نیازمند صبوری بیشتر صاحبان صنعت و حمایت جدی از هنرمندان صنایع دستی است»، اشاره كرد: بر این اساس فكر می كنم در حوزه قانون گذاری، اصلاح فرآیندها و تامین منابع برای پشتیبانی از این تولیدات و ارائه تسهیلات ارزان قیمت باید اصلاحاتی صورت بگیرد. در حوزه صنایع دستی می توان با رقم های كم مشاغل فردی، جمعی و حتی خانوادگی ایجاد كرد. در واقع در این عرصه با منابع محدود می توان مشاغل بزرگی را در كشور ایجاد كرد و با پشتیبانی از تولیدكنندگان صنایع دستی خیلی از محرومیت های خانواده ها را از بین برد.
یزدانی با تاكید بر ضرورت متمركز شدن پراكندگی مدیریت در حوزه صنایع دستی، اظهار نمود: هم اكنون حوزه فرش زیر نظر وزارت صنعت، قسمتی از مشاغل خانگی در وزارت كار و بخشی بعنوان صنایع دستی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی است. اما الان كه وزارت خانه ای برای این امر در نظر گرفته شده، بهتر است این پراكندگی برطرف شود و همگی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بگیرند.
مدیر اسبق سازمان صنایع دستی كشور اشاره كرد: بدین سبب در صورتی می توان به هدف صادارت ۲ میلیارد دلاری رسید كه با شرایط آن نیز برقرار شود. بعنوان مثال مواردی همچون حمایت مجموعه های غیردولتی همانند حمایت شهرداری ها كه نقش تعیین كننده ای در تخصیص مكان برای عرضه محوصلات صنایع دستی دارند، تخصیص وجود مستقل برای صنایع دستی، حمایت بانك ها، اصلاح سیاست های دولت در امتداد فراهم كردن تسهیلات لازم و تسهیل حضور گردشگران در كشور همچون مواردی است كه در كنار هم می توانند به رسیدن به این میزان صادرات صنایع دستی كمك كنند.




منبع:

1398/06/30
15:01:51
5.0 / 5
4343
تگهای خبر: خودرو , زمینه , صنایع دستی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری