انتقاد به وزارت میراث فرهنگی از صندلی خالی ایران در اجلاس روسیه

انتقاد به وزارت میراث فرهنگی از صندلی خالی ایران در اجلاس روسیه به گزارش آثارنیوز عدم حضور نمایندگان ایران از وزارت میراث فرهنگی در رویداد گردشگری سازمان جهانی جهانگردی كه اخیرا در روسیه برگزار شد، بعضی از فعالان گردشگری را به انتقاد از این وزارت خانه واداشت.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، اخیرا برخی از فعالان صنعت توریسم یادداشت نوشته و برخی دیگر مصاحبه كردند و یا گلایه خویش را به مسولان این وزارتخانه اعلام داشتند و گفتند حالا كه این سازمان به وزارتخانه تبدیل گشته توقع بیشتری از آن می رفت اما در مقابل این صحبتها ولی تیموری معاون گردشگری كشور دلیل عدم حضور خویش را همزمانی این اجلاس با ایام محرم دانسته بود از طرفی گفته بود كه افراد دیگری در این برنامه از ایران حضور داشتند منظور او سازمان ها و نهادهایی است كه مستقلا برای عضویت در این اجلاس اقدام نموده بودند و هیچ ارتباطی با وزارتخانه نداشتند. عدم حضور نمایندگان دولتی ایران درحالی بود كه به قول فعالان گردشگری عملا فرصتهای زیادی برای آموزش و یا گفتگو با كشورهای دیگر از دست رفت.
در این باره مصطفی سروی عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران به خبرنگار مهر اظهار داشت: بیست و سومین دوره از بزرگترین رویداد سیاست گذاری گردشگری در سن پطرزبورگ در حالی پایان یافت كه در بین هزاران دستاورد خود برای شركت كنندگان سهمی به ایران نرسید.
گردشگری ایران انگار تنها از یك قانون پیروی می كند. قانونی خود ساخته ای كه می گوید هر جا نباید باشیم هستیم و هر جا باید باشیم نیستیم.
وی اظهار داشت: با چه تحلیلی نمایندگان و فعالان این صنعت كه عمر و جان و سرمایه خویش را برای آن گذاشته اند و از آن هم بالاتر نمایندگان گردشگری ایران تصمیم میگیرند كه در مجمع عمومی و شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری كه مرجع سیاستگذاری ها و تصمیم گیریهای كلی گردشگری در جهان است شركت نكنند.
وی درادامه اظهار داشت: این در درحالی است كه در اجلاس سازمان جهانی گردشگری كشورهای مختلف می توانند نهادهایی را معرفی كنند كه درخواست عضویت كرده اند. از ایران هم برخی از سازمانها حضور داشتند كه بعنوان اعضای وابسته شناخته شدند. مانند غار علیصدر و یا سازمان منطقه آزاد كیش و قشم. این اعضا می توانند از كمك های مادی و معنوی استفاده كنند. همینطور بعضی از این اعضا برای گرفتن امتیاز بهره می گیرند. بعنوان مثال نهاد عرضه دهنده گواهی گردشگری حلال با دانشگاهی در واشنگتن تفاهمنامه همكاری امضا كرد.
سروی اظهار داشت: كشورها در این جلسات تجربه های خویش را در حوزه گردشگری بیان می كنند بعنوان مثال چهار كشور اعلام نمودند كه روی یك محصول مشترك كار می كنند تا بتوانند برای گردشگری نوظهور در آینده، محیط زیست و... فعالیت داشته باشند یا اینكه ۲۰ استارت آپ جدید از ۱۲ كشور خویش را معرفی كردند و قرار شد تا در نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا جوایزی به ده نفر برتر داده شود. همینطور بین كشورها جلسات رو در رو برگزار می شد تا به تفاهمنامه هایی برسند یا اینكه كشور قطر و عربستان روی ویزا و تسهیلاتی كه بوجود آورده بودند مانور زیادی دادند.
وی اضافه كرد: در اجلاس روی موضوعاتی مانند هوشمندسازی، آموزش، نقش زنان، حاشیه نشینی در كشورها، توسعه پایدار و گردشگری روستایی و بسیاری دیگر از موضوعات تاكید و آموزش داده شد حتی گفتند كه در جهان روی بوم گردی كار می شود اما این بوم گردی ها از مسیر اصلی خود منحرف شده است به واقع باید روستایی ها بتوانند خودشان برای گردشگری و توسعه پایدار منطقه ای كه زندگی می كنند فعالیت كنند اما حالا مشاهده می شود افرادی خارج از آن روستا و منطقه ورود می كنند. اما ایران در این اجلاس حضور نداشت تا در زمانی كه از گردشگری پایدار صحبت میشد یا وقتی از نو آوری و بهینه سازی حرف زده شد یا در زمان رای گیری ها و تصمیم سازی ها نقشی نداشته باشیم. نرفتیم تا وقتی از آموزش در بخش گردشگری و برنامه كمك های مالی و معنوی صحبت میشد حضور نداشته باشیم ما همین جا ماندیم تا وقت بیشتری داشته باشیم كه قوانین و بخشنامه های وضع نماییم تا سمن های بخش خصوصی را با هم مشغول نماییم.
وی افزود: ما محدودیت هایی جهت شركت در بعضی از جلسات داشتیم چون عضو كمیته رای گیری نبودیم ازاین رو نمی توانستیم از همه موضوعات مطرح شده آگاه شویم. اما از ایران هیچ كسی حضور نداشت درحالی كه كشورهای دیگر حتی اگر نیامده بودند حداقل یك نماینده فرستادند ما نماینده هم نداشتیم. نماینده كشورها در تلاش هستند تا بتوانند از تسهیلات و امتیازات عضو بودن در این اجلاس استفاده كنند.
نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران بیان كرد: صندلی ایران در اجلاس خالی ماند در كنارش صندلی عراق بود و این خالی ماندن به چشم می آمد. نبود هیچ نماینده ای از ایران وجهه خوبی ندارد این یك نوع بی اعتنایی است به دعوت كنندگان.
۶۵ وزیر یا معاون از سراسر جهان حضور پیدا كرده بودند ۹۶ كشور از۱۲۰ كشور عضو در سطح عالی شركت داشتند طبق آمار اعلام شده۱۱۰۰ شركت كننده در اجلاس حاضر شدند.
وی درباره حضور اعضای وابسته از ایران هم اضافه كرد: اعضای وابسته كه قبلا عضو شده بودند و یا اخیرا درخواست داده بودند به جای خودشان آمدند ازاین رو نمی توان گفت اگر از وزارت میراث فرهنگی نماینده ای حضور نداشت در عوض این اعضا بودند. همینطور گفته شده بود كه موضوعات مطرح شده قبلا در اجلاس باكو تصمیم گیری شده و در روسیه به تصویب میرسد اما این دو ربطی به هم ندارند اگر این طور بود همه كشورهایی كه در باكو حضور داشتند به روسیه نمی رفتند.



1398/06/28
12:12:11
5.0 / 5
4211
تگهای خبر: آموزش , خدمات , روستا , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری