در حسرت ویترین

در حسرت ویترین به گزارش آثارنیوز سال 97 در هفته میراث فرهنگی بود كه مدیركل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  وعده كمك بلاعوض برای ایجاد موزه خصوصی به منظور نگهداری آثار با ارزششان اطلاع داد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا كارگر شعار و برنامه های سازمان میراث فرهنگی را حفظ میراث فرهنگی توسط همه مردم می داند و از كسانی سخن گفته كه در طول سال ها و نسل در نسل مبادرت به جمع آوری آثار با ارزش كه بخشی از میراث فرهنگی كشور است، كرده اند.

وی خاطرنشان كرد: دولت برای ایجاد موزه به صاحبان این آثار كمك بلاعوض خواهد نمود. تمام ویترین ها، نورپردازی ها، سیستم های مداربسته و... به صورت مجانی برپایه بودجه ای كه به استان داده می شود تأمین خواهد شد و در اختیار موزه خصوصی قرار می گیرد. حتی آنها می توانند از تعرفه آب، برق و گاز فرهنگی استفاده كنند كه بسیار به آنها كمك خواهدكرد.

كارگر علاوه بر این امكانات به ایجاد كافی شاپ، رستوران، فروشگاه و... هم اشاره نمود كه صاحب موزه خصوصی در كنار بلیت فروشی می تواند از آن بهره برد.

با این وجود شاهد می باشیم كه فردی به نام «علیرضا سهرابی» مجموعه دار همدانی است كه گنجینه ای پرارزش از آثار تاریخی و هنری را بعد از سالها تلاش و صرف هزینه گردآوری كرده، این مجموعه آثار كه به قول اهل فن، دارای ارزش فراوانی است، الان در شرایط نامطلوبی نگهداری می شود.

او چند سالیست دغدغه ویترینی شدن مجموعه گرانبهایش را دارد و با وجود پیگیری های فراوان و وعده های داده شده، این مهم همچنان چشم انتظار تصمیم مسؤلان استانی است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در اینباره در گفتگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه سال 1395 در خصوص اختصاص فضایی برای تبدیل مجموعه علیرضا سهرابی به موزه خصوصی اظهار نمود: این مصوبه در جهت پیشگیری از خروج این مجموعه از شهر همدان بوده و هم اینك این مورد در حال بررسی است و جلسه ای با حضور مقامات عالی استانی در این رابطه تشكیل شد.

كامران گردان افزود: با عنایت به اینكه مسؤلان مرتبط شهرهای یزد، اصفهان، خرم آباد، قزوین و... از مجموعه سهرابی بازدید كرده و حاضر هستند فضایی مناسب در اختیار این مجموعه دار قرار دهند، لازم است در این مورد اقدام جدی صورت گیرد.

وی با توضیح اینكه سهرابی اصرار دارد این موزه در همدان تأسیس شود، بیان كرد: مقرر شده است كه شهردار همدان مبحث را بررسی نموده و نظرات و پیشنهادات خویش را صریحا به شورا آورد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان افزود: شورای اسلامی پیگیر است كه مكانی را با همكاری و هماهنگی سهرابی و حفظ مسائل امنیتی به این مجموعه دار اختصاص دهد و ابتدا خانه پوستی زاده بعنوان گزینه ای در شورا مطرح و تصمیم گیری شود.

گردان اضافه كرد: این تصمیم می تواند در مورد واگذاری موقت این بنا باشد تا بعدا جابجایی انجام گیرد اما هنوز در این زمینه اقدام قطعی انجام نشده و شورا منتظر نتایج بررسی شهردار است.

وی با اشاره به اینكه مجموعه سهرابی به ویترین و قفسه بندی نیاز دارد، عنوان كرد: این مسأله نیازمند حدود 60 تا 70 میلیون تومان هزینه است كه با توجه با خواسته استاندار همدان، سازمان میراث فرهنگی تجهیز ویترینها را بر عهده گرفته است.

این مقام مسئول با توضیح اینكه مانعی برای تبدیل خانه پوستی زاده به موزه سهرابی وجود ندارد، خاطرنشان كرد: بعد از بررسی های شهردار، نامه وی به كمیسیون و صحن شورا خواهد رفت و اگر شورای شهر به این مورد رأی مثبت دهند، این مكان واگذار می شود و اگر اعضا رأی ندهد، اقدام دیگری انجام می گیرد.

وی درباره كاربری خانه پوستی زاده به خانه بومگردی اظهار داشت: خانه پوستی زاده مكانی متعلق به شهرداری است كه ثبت تاریخی شده و كاربری بومگردی شدن آن پیشنهادی بود كه سلماسی، عضو شورا به كمیسیون داد و تنها نظر یك عضو از شورای شهر بوده است.

گردان خاطرنشان كرد: شورای شهر در بحث خانه بومگردی وظیفه ای ندارد و این مطلب بر عهده بخش خصوصی است كه بتواند به نحو احسن آنرا اداره كند و معمولا شهرداری در بخش خصوصی سازی و اینگونه موارد موفق نبوده است.

ویترینی شدن مجموعه سهرابی از دو منظر مهم است

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان هم در اینباره به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: ویترینی شدن مجموعه سهرابی از دو منظر مهم است؛ یكی اینكه ایجاد موزه در استان همدان به لحاظ شاخص های گردشگری و ماندگاری توریست اقدام مثبت فرهنگی است كه در صنعت توریسم استان تأثیر مثبت دارد.

علی مالمیر افزود: نكته بعدی حمایت و كمك به مجموعه داران بخش خصوصی است كه بتوانند موزه خصوصی ایجاد كنند و در كنار دولت و موزه های حاكمیتی و موزه های دولتی، ظرفیتهای خصوصی استان را پای كار آورند و به امر موزه داری و فعالیت در حوزه گردشگری مبادرت ورزند.

وی با اشاره به اینكه سهرابی، مجموعه ای پرارزش و متنوع با تعداد زیادی اشیای هنری دارد، اضافه كرد: وی علاقمند است كه مردم از این ظرفیت بهره مند شوند و بتوانند از این آثار بازدید كنند و از سوی دیگر این مجموعه می تواند برای علاقمندان آثار و اشیای موزه ای كه به استان سفر می كنند، جالب باشد و به رشد گردشگری كمك نماید.

مالمیر توضیح داد: شهری مثل تبریز دارای انوع موزه های خصوصی است كه توسط بخش خصوصی و دستگاه های مختلف بوجود آمده است و به رشد صنعت توریسم این شهر كمك فراوان می كند.

وی با تشریح اینكه یكی از بهترین كاركردهایی كه می توان برای احیای بنای تاریخی متصور شد، موزه داری است، اظهار نمود: كاربری موزه و موزه داری، هم شأن با بناهای تاریخی است ازاین رو به لحاظ احیای بنای تاریخی هم این مورد یكی از متناسب ترین كاربری هایی است كه می توان برای بناهای تاریخی در نظر گرفت.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان درباره تبدیل بنای پوستی زاده به موزه سهرابی هم خاطرنشان كرد: این بنا از چند بُعد دارای اهمیت است؛ مورد نخست اینكه نسبت به بناهایی كه در اختیار میراث فرهنگی یا دستگاه های دیگر است به لحاظ وسعت برای این موزه مناسب تر است.

وی افزود: علاوه بر این، بنای فوق به لحاظ موقعیت مكانی كه هم در مركزیت گردشگری شهر همدان یعنی منطقه و محور تپه هگمتانه، باباطاهر و نزدیكی به مركز شهر است هم حائز اهمیت می باشد.

موقعیت خوب خانه پوستی زاده برای موزه شدن

این مقام مسئول با تاكید بر اینكه خانه پوستی زاده از موقیعت خوبی برای موزه شدن برخوردار است، بیان كرد: این بنا به لحاظ امنیتی كه در كنار سایت هگمتانه و كلانتری میدان عین القضات قرار دارد هم مورد توجه است همینطور سایتی كه بعدا موزه منطقه ‎ای در آن شكل می گیرد موقعیت مناسبی به آن داده است.

وی با اشاره به اینكه استفاده از این بنای تاریخی در چارچوب موزه می تواند ظرفیتی را فراهم آورد كه بنا بهتر دیده شود، عنوان كرد: میراث فرهنگی، شهرداری و دستگاه های دیگر از اقدامات فرهنگی این چنینی حمایت می كنند.

مالمیر افزود: علاوه بر میراث فرهنگی، شهرداری هم در این مورد وظیفه مند است و برخی از اعضای شورای شهر نظر مثبتی در اینباره دارند، در ضمن میراث فرهنگی آمادگی دارد از تمامی ظرفیت خود در برای كمك به مبحث بهره گیرد.

وی تاكید كرد: میراث فرهنگی نه تنها از مجموعه سهرابی بلكه مجموعه داران دیگر را هم حمایت می كند چون كه باید از ظرفیتهایی استان و ظرفیتهای دولتی و عمومی بگونه ای بهره گیریم كه مجموعه داران بتوانند مجموعه هایشان را نمایش دهند.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه اضافه كرد: میراث فرهنگی در زمینه ویتریتی شدن این مجموعه قول داده است كه از تمام ظرفیتها برای بخش تجهیزات استفاده نماید و با كمك استاندار از این قضیه حمایت خواهیم كرد.

مالمیر در انتها خاطرنشان كرد: می توان برای بناهای تاریخی كاربریهای زیادی در نظر گرفت، همانگونه كه برای این بنا كاربری خانه بومگردی هم می توان متصور شد اما سازمان میراث فرهنگی استفاده موزه ای را هم شأن تر از كاربری اقامتی می داند و اعتقاد دارد خانه پوستی زاده برای موزه مناسب تر است.

باید تابوی شهر همدان كه شهر نشدنها نام گرفته است، شكسته شود

علیرضا سهرابی هم در ادامه با اشاره به اینكه بیشتر از 30 سال از بهترین دوران زندگی را صرف مجموعه داری كرده است، به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: این مجموعه شامل آثار هنری مانند نسخ خطی، انواع مهرها، تابلوهای نقاشی، سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، انواع فلزات، كلكسیونی از سازهای موسیقی سنتی ایرانی و... است.

وی افزود: با جمع آوری این آثار، رسالت كار مجموعه داری خویش را انجام داده ام و در این راستا از اصحاب فرهنگی و افرادی كه صاحب اندیشه و دارای حس وطن پرستی و وطن دوستی هستند انتظار دارم گام های مثبتی در جهت ویترینی شدن این مجموعه بردارند.

این مجموعه دار آثار هنری با توضیح اینكه این مجموعه به فرهنگ، هنر و جغرافیای ایران و همدان متعلق می باشد، عنوان كرد: وظیفه من خرید و حفظ این آثار بوده است و بعد از این افراد تأثیرگذار حوزه اندیشه و فرهنگ و هنر همدان می توانند این مجموعه را بعنوان یكی از شاخص ترین فعالیتهای حوزه مدیریتی خود و بعنوان مجموعه ای بی نظیر در سطح كشور ثبت كنند.

وی در ادامه با اشاره به اینكه مجموعه دار به شخصی می گویند كه آثار خویش را در میراث فرهنگی كشور ثبت كند و پروانه مجموعه داری بگیرد، خاطرنشان كرد: مجموعه فوق با حمایتهای استاندار، شهرداری، اعضای شورای اسلامی شهر همدان، مدیركل میراث فرهنگی و تمامی هنرمندان، منتظر اتفاق فرهنگی مثبتی در استان همدان است چون كه عملی شدن این امر، از تعهد دولتمردان به جایگاه آنها خبر می دهد.

وی اضافه كرد: مسؤلان استانی قطعا با انجام فعالیتهای فرهنگی، هنری كه جزء رسالت و شعارهایشان است، مخالف نخواهند بود ازاین رو امیدوارم با ویترینی شدن این مجموعه، تابوی شهر همدان كه شهر نشدنها نام گرفته است، شكسته شود.

این فعال فرهنگی در ادامه عنوان كرد: اصحاب علم و كارشناسان میراث فرهنگی ارزش مجموعه فوق را می دانند؛ بعنوان مثال كتاب قانون و كتاب پزشكی مصور موزه آرامگاه بوعلی سینا، دو قطعه از آثار پرارزش این مجموعه است كه تأثیر مثبتی در گردشگری این مكان تاریخی داشته است.

وی اذعان كرد: از افرادی كه این مجموعه را درك نمی كنند و ناآگاهانه مبادرت به نشر اكاذیب در مورد من و مجموعه ام می كنند، دلخور نیستم اما امیدوارم روزی به این فهم برسند كه تنها چیزی كه در دنیا به روشی خاص می تواند انسان را به آرامش برساند هنر و آثار هنری است كه در مجموعه بنده موجود است.

سهرابی درباره خانه پوستی زاده هم اظهار نمود: این مكان تاریخی مانند قدم اول برای این فعالیت فرهنگی است و بعد از این قدم، قدمهای بلندی پیش روی خواهم داشت.

وی افزود: امیدوارم در آینده ای نه چندان دور به كمك مدیران ارشد استان و بخصوص استاندار كه همواره حامی فعالیتهای هنری بوده است، بزرگترین فضای مجازی سه بُعدی ایران را راه اندازی كنم كه قدمی در جهت معرفی و پیشرفت استان همدان خواهد بود.

همدان فاقد موزه خصوصی است

این فعال فرهنگی با توضیح اینكه در سطح كشور 550 موزه خصوصی وجود دارد و همدان هنوز فاقد موزه خصوصی است، بیان كرد: امیدوارم ویترینی شدن این مجموعه مقدمه ای برای افتتاح موزه های تخصصی مثل موزه سكه، مردم شناسی و... باشد.

وی تصریح كرد: موزه و موزه داری فعالیتی فرهنگی است كه توجیه اقتصادی ندارد و فقط بر مبنای علاقه و اشتیاق می توان آنرا توجیه كرد.

این مجموعه دار آثار هنری اظهار داشت: اگر ویترینی شدن این مجموعه تا مدت كوتاهی در همدان عملی نشود انگیزه ای برای زدن موزه در همدان نخواهم داشت و سریعا اجناس را به استانهای همجوار و یا استانهایی كه مشتاق هستند، انتقال خواهم داد.

به نظر می رسد همه مسؤلان استان موافق راه اندازی موزه داری خصوصی هستند وبر موزه شدن خانه پوستی زاده هم اتفاق نظر دارند، پس چه چیز سبب شده هنوز این امر محقق نشود؟

گزارش از: آزاده صفی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان




1398/06/26
14:43:06
5.0 / 5
4690
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری