برگزاری آیینی 300 ساله در زواره بعلاوه فیلم

برگزاری آیینی 300 ساله در زواره بعلاوه فیلم به گزارش آثارنیوز یك فعال میراث فرهنگی اظهار داشت: نخل كه نماد تابوت و نخل گردانی نماد تشییع جنازه حضرت سید الشهدا(ع) و یاران باوفای ایشان است، در زواره اصفهان بر اثر شواهد و قرائن كه سینه به سینه نیز بیان شده، قدمت بیشتر از 300 ساله دارد كه با ساخت حسینیه ها و ایجاد صفه نخل، نخل بندی و نخل گردانی، این آیین منظم تر و بیشتر قوت گرفت.


محسن هادی طحان زواره در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آیین سنتی - مذهبی 300 ساله نخل بندی در شهر تاریخی زواره اظهار داشت: نخل این نماد مقدس كه مورد احترام همه مردم می باشد، از چوب تهیه شده است و بوسیله پارچه پوشیده و تزیین می شود و بستن پارچه ها و آماده سازی آن به نخل بندان مشهور است.
مراسم نخل گردانی مردم زواره در روز عاشوراوی اضافه كرد: آیین نخل بندان زواره در حسینیه بزرگ هر ساله چند روز به شروع محرم و ترجیحا آخرین جمعه منتهی به محرم انجام می شود. این مراسم سنتی - مذهبی بامداد زود با زیارت عاشورا روبروی صفه نخل و سپس با پذیرایی و صبحانه پخش نذری مختصری كار آغاز می شود و درانتها مراسم هم آش نذری توزیع می گردد.
به گفته این فعال میراث فرهنگی، همراه با بستن نخل ۱۸ بیرق یا (كُتَل) كه با پارچه پوشیده می شود و در جلد(جلوی) نخل به حركت درمی آید. این ۱۸ بیرق نماد جوانان بنی هاشم(ع) است.

هادی طحان اضافه كرد: در نخل بندان زواره دو علم كه به گوشواره مشهور است نیز با پارچه بسته می شود و دو طرف نخل در حركت در می آید و اینها نماد حضرت علی اكبر(ع) و حضرت عباس(ع) هستند.
وی افزود: در جلو نخل یعنی پیشانی، ۲۰عدد قبه فلزی نصب می شود كه نماد خیمه های امام حسین(ع) است.
وی اشاره كرد: برادران خدامی كه نسل در نسل از صدها سال پیش سُكان دار این آیین می باشند، به كمك دیگر خادمین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و افراد دیگر كه هر كدام وظیفه مشخصی دارند، این آیین را انجام می دهند.

این فعال میراث فرهنگی افزود: بستن نخل بوسیله پارچه های رنگی كه اصولا افراد از گذشته تا به امروز نذر این كار كرده اند، انجام می شود و بستن پارچه ها به نخل همراه با روضه های سنتی و اذكار و توسل به ائمه و حضرت سید الشهدا (ع) انجام می شود كه هنگام كار زمزمه می شود و افرادی هم بلند می خوانند.
هادی طحان اضافه كرد: امسال تلاش داریم با عنایت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و تلاش دوستداران میراث فرهنگی بخصوص آقای مشهدی مسئول محترم میراث فرهنگی شهرستان اردستان و آقای دكتر تراب زاده كه انصافا یكی از علاقمندان آیین های سنتی مذهبی هستند و زحمت كشیدند در این مراسم شركت كردند و به شدت پیگیر این آیین ها هستند، نخل بندان و نخل گردانی، ثبت میراث ناملموس شود.

گفتنی است طبق یك سنت دیرینه چند روز مانده به آغاز ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا«ع» در دو حسینیه بزرگ و كوچك زواره آیین نخل بندان انجام می شود.
در این مراسم خادمین آقا اباعبدالله الحسین «ع» پارچه های رنگی اهدایی مردم را به نخل چوبی قدیمی به سبك خاصی می بندند و آنرا برای محرم آماده می كنند.

در هنگام بستن نخل روضه و ذكر مصیبت نیز انجام می شود.
بسیاری از مردم با متوسل شدن به امام حسین«ع» و شهدای كربلا در محل صفه نخل حاجت روا شده و اعتقاد خاصی به نخل دارند.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی كند.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4


منبع:

1398/06/09
20:56:46
5.0 / 5
4816
تگهای خبر: آیین , تاریخ , دانلود , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری