معاون گردشگری:

هتل ها تا مهر ۹۸ نباید گران كنند

هتل ها تا مهر ۹۸ نباید گران كنند به گزارش آثارنیوز معاون گردشگری با بیان این كه نرخ هتل های كشور یك مرتبه و در انتها شهریور هر سال تعیین می شود، متذكر شد: هتل ها اجازه ندارند قیمت ها را گران تر كنند.


به گزارش ایسنا، هزینه یك شب اقامت در هتل های ایران از ۱۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان برای یك نفر است كه این قیمت متاثر از متغیرهایی چون موقعیت جغرافیایی، ستاره هتل و زمان سفر است. قیمت هتل ها هر سال با آغاز نیمه دوم سال، افزایش می یابد كه شاخص اثرگذار بر آن نرخ تورم است. بر این اساس برآورد جامعه هتلداران ایران در مهرماه سال قبل برای دوره ی یك ساله، افزایش نرخ ها از ۲۰ تا ۳۰ درصد بود. هرچند این میان نوسانات قیمت كالاهای اساسی و خدمات، هزینه های اقامت را هم بالا و پایین كرد.
در فرودین ماه امسال همزمان با تعطیلات نوروزی مسؤولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام نمودند كه برای كنترل هزینه سفر قرار نیست هتل ها افزایش نرخ داشته باشند. درحالی كه هتل ها شش ماه قبل از آن، افزایش را اعمال كرده بودند. همین بهانه ی گران نشدن در نوروز سبب شد برخی هتل ها با آخر تعطیلات، قیمت ها را تكانی بدهند. بررسی ها نشان داده است درصد افزایش قیمت برخی هتل ها در مقاطعی بیشتر از نرخ مصوب بوده است. هرچند كمبود مسافر در زمان های دیگر سبب شد روی همان قیمت ها، تخفیف هایی اعمال شود كه متولیان برای انكار گرانی قیمت خدمات هتل، معمولا نرخ های تخفیف خورده را استناد قرار می دهند.
هتل همچون كالاهایی است كه افزایش قیمت خدمات آن متناسب با افزایش سطح درآمد اكثریت جامعه صورت نمی گیرد، از همین رو همچنان نقش كالایی لوكس را ایفا می كند كه حذف و یا كمرنگ شدن آن در مسافرت، محتمل می آید.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در گفتگو با ایسنا درباره افزایش نرخ اقامت در هتل كه در كنار حمل و نقل، هزینه سفر را برای خانوار ایرانی گران كرده است و لزوم كنترل آن، اظهار نمود: نرخ اقامت در هتل های ایران سالی یك مرتبه در انتها شهریورماه تعیین می شود، در كمیته ای كه نمایندگان هتلداران كشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف كننده در آن حضور دارند. بر مبنای همین تصمیم گیری، هتل ها اجازه ندارند در طول سال نرخ اقامت را بالاتر از حد تعیین شده، تعیین كنند.
او علت گرانی در هتل های برخی شهرها را كمبود زیرساخت در آن منطقه و نابرابری عرضه و تقاضا دانست و درباره لزوم مداخله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای كنترل قیمت ها، اظهار داشت: به صورت كل مداخله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نرخ كار حرفه ای نیست اما در شرایطی كه با كمبود هتل مواجهیم، حرفه ای هم نیست قیمت اقامت در هتل ها را آزاد نماییم، چون با این كار هتل ها را به سرنوشت شركت های هواپیمایی گرفتار كرده ایم كه به خاطر ظرفیت نابرابر عرضه و تقاضا، قیمت ها و سفرهایشان با چالش روبرو شده است.
وی بیان كرد: ایده ی ما درحال حاضر برای سامان دهی قیمت ها، برابر كردن عرضه و تقاضا است.
معاون گردشگری به نقطه ضعف دیگری در هتلداری اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه برخی هتل های كشور خصولتی هستند. هدف این گروه نه تنها جذب مسافر است كه چون نیروهایشان مانند كارمندان دولت حقوق دریافت می كنند، ترجیح می دهند مسافر هم كمتر داشته باشند تا هزینه هایشان كمتر شود.
تیموری بیان كرد: باآنكه نرخ هتل ها متاثر از شرایط اقتصادی حال حاضر است و باید آنها را درك كرد، اما لازمه بهبود وضعیت قیمت ها این است كه حفره های این صنعت را از بین ببریم.




منبع:

1398/05/25
11:07:44
5.0 / 5
4085
تگهای خبر: اقامت , بنا , خدمات , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری