طرح شان برای خانه ایرانی همدانی ها چیست؟

طرح شان برای خانه ایرانی همدانی ها چیست؟ آثارنیوز: یكی دوبار مهندسان نقشه كش از طرف مالكِ چند ساله ی خانه ی «ایرانی» بنا را بررسی كردند و حالا هم حكم تخلیه ی این خانه ی تاریخی برای كانون بازنشستگان آموزش و پرورش همدان به دست شان رسیده، حكمی كه به دنبال اقداماتِ قبلی این مالك، احتمال تخریب این خانه ی قاجاری را تشدید می كند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، هر چند كاربری های بنای قاجاری خیابان شریعتی در همدان زیاد نبوده اند، اما با هر بار تغییر كاربری، این خانه نامِ جدیدتری به خود گرفت، چه از زمان ساخت كه نام مالك اش را گرفت، یعنی «حاج شیخ تقی ایرانی» ملقب به «وكیل الرعایا» كه حدود ۱۱۰ سال قبل خانه - مدرسه را ساخت و به خانه «ایرانی» مشهور شد، چه پیش از انقلاب كه مدتی در اختیار دادگستری استان بود و چه پس از انقلاب اسلامی یعنی از حدود ۵۰ سال قبل كه «مدرسه آزاد» در این بنای تاریخی پا گرفت و پرونده ی ثبتی اش راهفتم اسفند ۱۳۸۶ به شماره ۲۱۶۲۸ به همین نام در لیست میراث ملی ثبت كردند.
اما هیچ كدام از این ها دردی از حكمی كه مالك خانه گرفته تا ساكنان كنونی اش یعنی صندوق بازنشستگی آموزش و پرورش همدان را از خانه بیرون كند، دوا نمی نماید. حكمی كه به واسطه ی اقدامات قبلی بنیاد مستضعفان كه از سال ۱۳۸۰ سند این بنا را دارد و در صدد تخلیه ی خانه است ذهنیتِ احتمال تخریب خانه را تشدید می كند.



نشانه ها تخریب خانه ایرانی توسط مالك را تائید می كنند؟
غلامرضا خانی نور - رئیس كانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان همدان - در گفت و گو با ایسنا، می گوید: این بنای تاریخی حدود ۱۱۰ سال پیش و توسط «حاج شیخ تقی ایرانی» یا «وكیل الرعایا» ساخته شده است. این مكان دو بار به مدرسه تبدیل گشته، یك دفعه در سال ۱۳۰۰ بعنوان مدرسه تغییر كاربری داد و حدود ۵۰ سال قبل نیز برای بار دوم تا سال ۱۳۹۵ بعنوان مدرسه استفاده می شد، تا سال ۱۳۹۵ كه به سبب قدیمی بودن مدرسه كاربری آموزشی آن كنسل و كانون بازنشستگی آموزش و پرورش همدان در آن بنا مستقر شد.
او با بیان این كه مالك این خانه ی تاریخی پیش از انقلاب یك شخص حقیقی بود كه با مهاجرت اش به خارج از كشور، همه ی ملك های وی همچون این خانه مصادره شدند، افزود: با عنایت به قدمت بالای ساختمان، از سال ۱۳۹۵ آموزش و پرورش اجازه ی كاربری آموزشی به این بنای تاریخی نداد، بدین سبب می توانست كاربری دیگری برای آموزش و پرورش داشته باشد كه این كانون از سال ۹۵ در این بنا مستقر شد، از طرف دیگر برخی كاربری های دیگر موازی با این كار و آموزش و پرورش مانند انجمن های علمی معلمان و آموزش ضمن خدمت آنها و موارد مشابه در این بنا انجام می شوند.
وی اما با اشاره به این كه سند این ملك از سال ۱۳۸۰ در اختیار مالك كنونب قرار گرفته است، ادامه می دهد: مدتی قبل افرادی از مهندسان آن بنیاد برای نقشه برداری به مدرسه آمدند، حالا نیز حكم تخلیه ی این بنا به دست ما رسیده و از طرف دیگر مبلغ ۶۸ و نیم میلیون تومان از این كانون كه یك انجمن مردمی است و محل درآمدی ندارد، اجرت المثل خواسته اند و می گویند كه این مدرسه برخلاف حكمی كه دارد و باید فقط كاربری آموزشی داشته باشد در طول ۲۰ سال قبل كاربری غیرآموزشی داشته در صورتیكه از سه سال قبل كاربری اموزشی آن گرفته شده و مدارك آن موجود است و قبل از این مدرسه ایثارگران بوده است.



یك بار خانه ایرانی را مزایده گذاشتند، اما به فروش نرفت
حسین زندی - فعال میراث فرهنگی همدان - نیز، در گفت وگویی با ایسنا، می گوید: این خانه ی تاریخی قدری در خیابان كشی های سال های گذشته با تغییر و تحولاتی روبه رو شد، اما این بنا همچنان سالم باقی مانده و این سرپا ماندن خودرا مدیون آموزش و پرورش است كه هر سال هزینه ی جداگانه ای برای مرمت و ساماندهی آن هزینه می شود.
او با بیان این كه از چند سال قبل مالك بنا درخواستِ تخلیه ی ملك را از آموزش و پرورش دارد، ادامه می دهد: مالك كنونی اش یك دفعه نیز این ملك را به مزایده گذاشت، اما به فروش نرفت، بنا بر این حالا حكم تخلیه ی این بنای تاریخی صادر گردیده است. حتی صحبت از تخریب و نوسازی این بنای تاریخی بود در صورتیكه تا كنون آموزش و پرورش فقط به فكر حفاظت از این مدرسه بوده است.
وی با آگهی نسبت به این كه وضعیت این مدرسه می تواند مانند خانه ی تاریخی «نراقی» كه در راه همین مدرسه ی تاریخی است، بشود، ادامه می دهد: مالك بنا هیچ رسیدگی به این خانه تاریخی نداشته و عمارت «نراقی ها» نیز در معرض تخریب است.


بر طبق این گزارش؛ از طرف دیگر از سال ۹۶ تا امروز نامه نگاری های زیادی بین آموزش و پرورش، بنیاد مستضعفان و میراث فرهنگی برای حفاظت از این خانه یا حتی تخلیه ی این بنای تاریخی رد و بدل شده است.
اواسط سال قبل در نامه ی مدیرعامل رئیس هیات بازنشستگان اموزش و پرورش همدان به سعیدی كیا - مدیر عامل سابق بنیاد مستضعفان -، با اشاره به پیشینه ای این بنای تاریخی، درخواست شده بود تا این ملك به آموزش و پرورش همدان برای ارائه خدمات بازنشستگان واگذار شود و رونوشتِ این درخواست به میراث فرهنگی استان همدان فرستاده شد.
نهم تیر امسال علی مالمیر - مدیر كل میراث فرهنگی استان همدان - در نامه ای به غلامرضا خانی پور - مسئول كانون بازنشستگان آموزش و پرورش همدان-، علاوه بر تاكید بر ضرورت حفاظت از این اثر تاریخی درخواست نمود تا نسبت به تامین اعتبار برای پژوهش، حفاظت و مرمتِ این بنای تاریخی اقدام مورد نیاز صورت گیرد تا از لطمه های بیشتر به این بنا جلوگیری شود.
همچنین مالمیر ۱۵مرداد نیز در نامه ای به رئیس اداره اموزش و پرورش ناحیه یك همدان درخواست توجه به پژوهش، حفاظت و مرمت این اثر تاریخی را داشت.





1398/05/21
15:30:14
5.0 / 5
4407
تگهای خبر: آموزش , بنا , بنای تاریخی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری