گزارش آثارنیوز به نقل از مهر؛

فقدان دستورالعمل مشترك برای خاموش كردن آتش بحران در بناهای تاریخی

فقدان دستورالعمل مشترك برای خاموش كردن آتش بحران در بناهای تاریخی آثارنیوز: حادثه آتش سوزی در میدان حسن آباد و نحوه برخورد با بناهای تاریخی آن در حل بحران، نشان داد هنوز سازمان میراث فرهنگی و آتش نشانی ضوابطی مشترك برای مواجهه با حوادثی مانند آتش سوزی ندارند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، اگر آتش بحران به جان میراث فرهنگی بیفتد كسی نمی داند باید چطور آنرا حل كرد. آتش سوزی میدان حسن آباد تهران جدیدترین حادثه بعد از آتش سوزی بازار بزرگ تبریز بود. این آتش سوزی در حالی رخ داد كه ایستگاههای آتش نشانی شهید اصغری در جوار این میدان قرار گرفته به تبع این انتظار وجود داشت كه سریعتر برای خاموش شدن آتش اقدام گردد. اما این اتفاق نیفتاد چون نیروهای این ایستگاه به دو محل دیگر(بازار و خیابان قصرالدشت) اعزام شده بودند و البته در زمان استاندارد از ایستگاه دیگر نیروهای آتش نشانی خودرا به میدان حسن آباد رساندند. هر چند هنوز آتش نشانی علت اصلی این اتفاق را مشخص نكرده ولی طبق گفته محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران، طبقه دوم ساختمان تاریخی میدان بطور كامل درگیر آتش شد. خرپای چوبی از بین رفته و سقف طبقه بالا نیز بطور كامل فرو ریخته است. همین طور به سبب استفاده از آب زیاد برای خاموش كردن آتش، در بعضی از نقاط طبقه اول، آوارهایی ریزش كرده است. المانِ شرقی این ضلع از ساختمان كلاه فرنگی نیز از بین رفته و المان بخش غربی هم حدودا سالم می باشد. در واقع حدود ۴۰ درصد از بدنه بنا لطمه دید. معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت كه آب زیاد و دودزدگی های به بنا لطمه وارد كرده است. در زمان وقوع آتش سوزی، نیروهای امدادی با آب به خاموش كردن بنا اقدام نمودند. این ساختمان در بعضی از نقاط چوبی بوده و برخی دیگر باعث شده تاهمانطور كه معاون میراث فرهنگی تهران گفت لطمه بیشتری به بنا وارد شود. در واقع می توان اظهار داشت كه گویا سازمان آتش نشانی برای خاموش كردن همه بناهای تاریخی با هر مصالحی از یك الگوی تكراری استفاده می نماید. از جانب دیگر سازمان میراث فرهنگی نیز هنوز با سازمان آتش نشانی درباره نحوه برخورد با چنین موارد بحرانی تا كنون جلسه ای نداشته است تا به یك همفكری برسد. در این میان قصور مردمی كه با این بنای در حال سوختن عكس یادگاری می گرفتند هم كم نبود آنها به جریان كند خاموش شدن آتش كمك كردند و مانع فعالیت نیرویهای امدادی شدند. همان روزهای اول وقوع حادثه، حجت نظری عضو شورای شهر تهران گفته بود كه نخست اینكه چرا ساختمانی كه به ثبت ملی رسیده و جزو آثار فاخر ملی و قسمتی از هویت شهری ما شمرده می شود، باید به محل فروش ابزار و یراق بدل شود؟ دیگر اینكه چرا سیستم های به روز اطفا و آگهی حریق در این ساختمان ها نصب نشده بود و نظارت لازم توسط شهرداری صورت نگرفت؟ بنظر می رسد لازم است شهرداری تهران با هماهنگی اتاق اصناف و دیگر متولیان امر، نسبت به تغییر كاربری های نامتجانس در بافت تاریخی و فرهنگی اقدام نماید. بگفته نظری، ابهام دیگری كه برای خیلی از شهروندان ایجاد شده، میزان تخریب با عنایت به نزدیكی ایستگاه آتش نشانی است. آتش سوزی در ضلع شمال غربی میدان حسن آباد رخ داد و در مجاورت محل حریق، یعنی دیوار به دیوار این ساختمان، ایستگاه شماره یك آتش نشانی قرار گرفته است. برای خیلی از مردم این سوال مطرح شده كه آیا آتش نشانی دیر برای اطفای حریق وارد عمل شده یا شدت توسعه حریق در دقایق اولیه بسیار بالا بوده است؟ یا این پرسش مهم كه اگر آتش در بافت تاریخی بازار به جان اماكن و ابنیه بیفتد، آیا سازمان آتش نشانی می تواند با این ابزار و امكانات آنرا مهار و اطفا كند؟ در این مورد نیز از معاونت خدمات شهری و مدیرعامل آتش نشانی می خواهم كه مستندات خودرا ارائه نمایند.
وی یاد آور شد: آموزش ها و امكانات تخصصی لازم برای اطفای حریق در اماكن تاریخی و دارای ارزش ملی و میراثی به آتش نشانان و امدادگران ارائه شود. چون گاهی نحوه خاموش كردن آتش، خود امكان دارد به بناهای با ارزش لطمه بیشتری وارد كند. مثلاً در همین موضوع، پرسش مطرح می شود كه آیا بهتر نبود بجای آب، از كف برای خاموش كردن آتش استفاده گردد تا احتمال ریزش ساختمان به واسطه سنگین شدن بنا، كمتر شود؟محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاری جلسه ای پیرامون بررسی حادثه و عملكرد آتش نشانی با حضور مسئولان شهری و میراثی آگاهی داد و اظهار داشت: مقرر است این جلسه را اداره كل میراث فرهنگی استان تهران با حضورشهردار منطقه برگزار كند. وی ادامه داد: مدیران بناهای تاریخی حاكمیتی با آتش نشانی هماهنگ هستند تا در زمان وقوع حادثه سریعا به محل اعزام شوند مانند كاخ گلستان كه با ایستگاههای بازار و اطرافش هماهنگ است. همین طور كمیته بحران نیز داریم كه در بعضی از پایگاههای میراث جهانی یك ضوابط كلی را در مواقع بحران و پس از بحران ارائه كرده است. طالبیان اظهار داشت: ما باید با آتش نشانی درباره چارچوب برخورد با حوادث در بناهای تاریخی صحبت نماییم آنها نظرات تخصصی خودرا دارند ما هم ملاحظاتی در بناهای میراثی داریم كه باید رعایت شود. وی ادامه داد: ما هنوز ضوابطی برای خاموش كردن آتش سوزی در بناهای تاریخی نداریم كه آنرا به آتش نشانی اعلام نماییم. این اقدام باید صورت گیرد. البته اداره كل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی این كار را انجام داده و یك مشاور طرح جامعی را نوشته كه می توان از آن بهره برداری نمود. اداره كل میراث فرهنگی استان تهران می بایست جلسات منظم با آتش نشانی داشته باشد تا یك دستورالعمل جهت استفاده از مواد و نحوه اقدام مشترك داشته باشیم. هر چند دستورالعمل های داخلی وجود دارد ولی باید به صورت مشترك نیز داشته باشیم تا سازمانهایی كه از بیرون كمك می كنند بدانند باید چه مواردی را رعایت نمایند.


منبع:

1398/05/11
15:47:57
5.0 / 5
4128
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری