درخواست استاندار گلستان

حق مردم آق قلا را با برگزاری جشن هیركانی ادا كنید

حق مردم آق قلا را با برگزاری جشن هیركانی ادا كنید به گزارش آثارنیوز استاندار گلستان اظهار داشت: مردم شهرهای سیل زده گلستان امسال عید و شادی نداشتند پس برای ادای دین به آنها جشن ثبت جهانی جنگل های هیركانی را در این استان برگزار كنید.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، هادی حق شناس استاندار گلستان در نشست خبری مدیران كل میراث فرهنگی و استانداران استان های در رابطه با پرونده جنگل های هیركانی كه قبل از ظهر روز دوشنبه (۳۱ تیرماه) در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: ما به دنبال ثبت جهانی دیوار گرگان هستیم. همینطور ۲۰ درصد از جنگل های هیركانی در این استان قرار دارد.
وی افزود: ما می خواهیم جشن ثبت جهانی جنگل های هیركانی در استان گلستان برگزار گردد. دو شهر از شهرهای این استان در عید نوروز درگیر سیل بودند. مردم این شهرها ۲۰ روز از خانه یشان بیرون بودند. آنها به شادی نیاز دارند. با برگزاری جشن ثبت جهانی، دِین مان را به مردم این شهرها ادا نماییم.
استاندار گلستان اضافه كرد: همه مسائل حفاظت از جنگل های هیركانی به بودجه ختم نمی گردد. وقتی منطقه بُعد بین المللی می گیرد، نقطه عطفی است تا هر سازمانی به خود اجازه دخالت در این مناطق را ندهد. الان دیگر همه می دانند كه جنگل های هیركانی ثبت جهانی شده است و هر تخریبی در آن قابل جبران نیست. سنسورهایی كه در پارك جنگلی نصب شده است، در جوگیری از آتش سوزی های بعدی تأثیر دارد اما كافی نیست.
حق شناس خاطرنشان كرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی در مورد حضور گردشگران در جنگل ها مطالعات جامعی دارد؛ این مورد باید اجرایی شود.
در ادامه این برنامه احمد حسین زادگان استاندار مازندران هم اظهار داشت: بیشتر از آنكه دولت از جنگل های هیركانی محافظت كند، مردم در حفاظت از آن نقش دارند. استان های شمالی از ساده ترین امكانات اطفای حریق محروم است. اگر حفاظت از جنگل تنها به عهده دولت گذاشته شود، ما اول می گوییم كه باید امكانات لازم را به ما بدهید. حسگر هوشمند برای ارتقای فضای نظارتی در حفاظت از منابع طبیعی لازم داریم اما زمانی كه پای مردم وسط بیاید، آنها با هر امكاناتی از این جنگل محافظت خواهند كرد. حتی طرح خروج دام با وجود اینكه در معیشت مردم تأثیر می گذاشت، اما به خوبی با همراهی آنها انجام شد. ازاین رو ما باید حمایت مردم را در حفاظت از جنگل همیشه داشته باشیم.
وی افزود: در حفاظت از این جنگل، سازمان محیط زیست و جنگل ها به تنهایی نمی توانند كاری انجام دهند. تا گشت هوایی، پهپاد، بودجه و منابع در نظر گرفته نشود، سازمان جنگل ها قادر نیست از این مناطق حفاظت كند. حالا میراث ما را دهیاری ها، مردم و شوراها حفظ می كنند.
استاندار مازندران با اشاره به اینكه طرح از كرانه تا كویر به منظور هم پوشانی و هم افزایی فعالیت استان های همجوار در دست اجراست اضافه كرد: به ازای هر هزار هكتار، یك نفر از نیروی سازمان جنگل ها برای حفاظت وجود دارد ازاین رو باید تعداد سمن ها را جهت استفاده از نیروی انسانی آنها در حفاظت از جنگل بیشتر نماییم.
كامران پورمقدم معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری هم در این برنامه اظهار داشت: ارتباط تنگاتنگی با سازمان میراث فرهنگی برای تدوین برنامه ویژه حفاظت داریم. از این فرصت بعنوان دستمایه ای برای حفاظت از كل جنگل ها در مورد حضور گردشگران استفاده خواهیم كرد. طرح تنفس جنگل در حال اجرا می باشد و هرگونه بهره برداری از جنگل ممنوع شده است. همینطور سازمان جنگل ها طرح مدیریت پایدار جنگل را در دستور كار دارد كه از سال ۹۹ در كل محدوده به اجرا درمی آید.

1398/05/02
11:38:20
5.0 / 5
4619
تگهای خبر: فرهنگ , گردشگران , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری