گزارش مهر از یك طرح گردشگری

شكست نمایندگی برای گردشگری، رایزنان فرهنگی جایگزین می شوند؟

شكست نمایندگی برای گردشگری، رایزنان فرهنگی جایگزین می شوند؟ به گزارش آثارنیوز طرح نمایندگی اطلاع رسانی گردشگری ایران در خارج از كشور شكست خورد حالا باید دید برای تبلیغ ایران از ظرفیت رایزنان فرهنگی كه مهمترین وظایف شان معرفی ایران است استفاده می شود یا نه.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، تبلیغ و معرفی جاذبه های ایران در خارج از كشور هزینه زیادی دارد و بنا بر این سازمان میراث فرهنگی در ایران نمی تواند به تنهایی این تبلیغات را انجام دهد. گاهی باید از بخش خصوصی و یا گاهی از بخش دولتی كشورهای دیگر برای این كار بهره ببرد. بنا بر این سازمان میراث فرهنگی در سال ۹۲ مبادرت به اجرای طرحی به نام نمایندگی اطلاع رسانی ایران در خارج از كشور كرد. در این طرح باید فردی موجه و فعال از بخش خصوصی كه در آن كشور زندگی و فعالیت گردشگری می كرد، روابط قوی و محكمی با مسئولان دولتی و خصوصی آن كشور داشت و می توانست از فیلترهای مختلف نهادهای دولتی در ایران مانند سازمان میراث فرهنگی، وزارت خارجه و غیره عبور كند انتخاب می شد تا در نهایت تمام تلاشش را برای معرفی ایران در آن كشور كند. قرار بود در اجرای طرح نمایندگی های اطلاع رسانی ایران در خارج از كشور از ظرفیت ایرانی ها خوش نامی كه در دیگر كشورها زندگی می كنند استفاده گردد چون این افراد سال ها در آن كشورها زندگی كرده اند و با خصوصیت ها و فرهنگ مردم آنجا آشنا هستند بنا بر این خیلی راحت تر می توانند ارتباط برقرار كنند و اثرگذار باشند. بر اقدامات نماینده ها نظارت خواهیم داشت مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری وقت سازمان میراث فرهنگی معتقد بود: ایرانیان در دفاتر نمایندگی اطلاع رسانی گردشگری كشورمان، كارآیی بیشتری نسبت به كارمند رسمی كه از ایران با عنایت به محدودیت هایی به آنجا فرستاده شود خواهد داشت بنا بر این از ظرفیت ایرانی های خارج از كشور در این زمینه بهره می بریم و بر اقدامات آنها نظارت خواهیم داشت. این اقدام از جانب سازمان میراث فرهنگی به عهده كانون جهانگردی و اتومبیلرانی گذاشته شد و بر همین مبنا توافقنامه ای بین آن دو به امضا رسید. بر طبق این توافق نامه سه ساله دفاتر و نمایندگی های اطلاع رسانی گردشگری در خارج از كشور با مشاركت كانون جهانگردی ایجاد شدند و هر بار هم قرارداد كانون با تأیید سازمان میراث فرهنگی با نماینده ها تمدید می شد. هماهنگی برای برگزاری تورهای آشناسازی توریستهای خارجی با جاذبه های گردشگری ایران، تهیه گزارش از جاذبه های گردشگری كشورمان، برگزاری نمایشگاه های مختلف و … از مهمترین راهكارهای اجرایی این توافق نامه اعلام گردید. افزایش و ریزش نمایندگی ها دو سال بعد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به افزایش تعداد نمایندگی های اطلاع رسانی ایران در كشورهای هدف جذب گردشگر از ۱۰ به ۲۵ دفتر تا آخر سال اطلاع داد و اظهار داشت: سال قبل مطالعه ای را با عنایت به پتانسیل های كشور انجام داده و ۴۰ كشور را بعنوان بازار هدف تعیین كردیم. رحمانی موحد با اشاره به دسته بندی این ۴۰ كشور در گروه های ۱۶ تایی اظهار داشت: در حال برنامه ریزی عملیاتی برای ۱۶ كشور اول هستیم و هرگونه تبلیغات برای جذب توریست از این كشورها به صورت علمی انجام می شود چونكه در صورتیكه در فرایند نهایی تمام اجزا تبلیغات اجرا نشود این عمل خود به ضد تبلیغ تبدیل می شود. وی با اشاره به اینكه هم اكنون ۱۰ نمایندگی اطلاع رسانی بعنوان رابط سازمان میراث فرهنگی در كشورهای هدف تعیین شده است، بیان كرد: تعداد این نمایندگی ها تا آخر سال به ۲۵ مورد می رسد. در این فاصله بعضی از افراد برای فعالیت های در نظر گرفته شده مناسب نبودند و به تبع آن قراردادی هم امضا نشد ازاین رو بعضی از این افراد از دایره فعالیت كانون حذف شدند و در نهایت افرادی در كشورهای ژاپن، چین، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، آلمان، عمان و… باقی ماندند. بعضی از آنها تنها توانستند دستیار كانون برای برگزاری پاویون ها باشند و برخی دیگر هیچ فعالیتی نداشتند. بعضی از این نماینده های اطلاع رسانی ارتباطات قوی با مراكز گردشگری سفارت خانه ها و مراكز تجاری داشتند و از آنجائیكه چند سالی در آن كشور اقامت می كردند، آشنا به فرهنگ و زبان مردم آنجا بودند. بنا بر این برخی از آنها می توانستند وظایف كانون را در خارج از كشور انجام دهند این نمایندگی ها درواقع دستیاران و یا بازوان كانون بودند تا با عنایت به ارتباطات آنها بتواند پاویونی در نمایشگاه های خارجی داشته باشد. اولویت افراد حفظ منافع خودشان بود باآنكه این طرح از همان اول با نیت تبلیغ گردشگری ایران اجرا شد اما در ادامه به راههای دیگری انجامید. این نمایندگی ها كه بیشترشان آژانس مسافرتی داشتند در قبال داشتن عنوان نمایندگی ایران، هیچ هزینه ای دریافت نمی كردند و در بیشتر اوقات این گله را داشتند كه حتی كانون جهانگردی و اتومبیلرانی بسته های تبلیغی و بروشور هم به آنها نمی دهد كه بتوانند ایران را در نمایشگاه های خارجی تبلیغ كنند. اما از آنجائیكه خودشان یك پای ثابت نمایشگاه های خارجی بودند می توانستند اعلام كنند كه این آژانس و یا مدیرعاملش نماینده گردشگری ایران در آن كشور است و این عنوان تبلیغاتی برای آنها به صرفه بود حتی اگر بابت آن قرار نبود پولی از سازمان میراث فرهنگی گرفته شود. در كشورهای دیگر معمولاً به داشتن عنوان دولتی افراد توجه زیادی می شود بنا بر این می توانستند از این عنوان بهره برده و به ملاقات های مختلف و برنامه های متفاوتی بروند. كمااینكه چنین اتفاقی به وفور رخ می داد و طبیعی جلوه می كرد. از طرفی این ترفند تبلیغی می توانست برای فروش بالای آژانس گردشگری خودشان هم به صرفه باشد. بعد از مدتی این طور برآورد شد این افراد كه البته بعضی از آنها گرفتار حاشیه هایی هم شدند بیشتر به سود و منفعت كار خود می اندیشند و با استفاده از این نام بعنوان نماینده ایران به ملاقات های رسمی دعوت می شوند. این حاشیه ها معمولاً سو استفاده از این عنوان بود. برخی دیگر هم در كنار تبلیغ آژانس و یا فعالیت های خود از این نام استفاده تبلیغی می كردند در واقع اقدامی برای اطلاع رسانی گردشگری انجام نمی شد. اخیرا هم یكی از آنها همایشی را در ایران برگزار كرده و اعلام نمود كه تورهای گردشگری المپیك می تواند از راه آژانس او هماهنگ شود. از جانب دیگر بعضی از سفرای ایران در آن كشور اصلاً آنها را نمی شناختند و یا راه اندازی دفتر اطلاع رسانی گردشگری در خارج از كشور را قبول نداشتند. رایزنان فرهنگی همان وظایف نمایندگان را داشتند عملكرد این نماینده های اطلاع رسانی گردشگری و نداشتن استراتژی برای فعالیت های آنها باعث شد تا ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام نماید كه از فعالیت آنها راضی نیست و این طرح را متوقف اعلام نمود و در سال جدید قرارداد آنها تمدید نشد. البته همچنان بعضی از نماینده ها بر این باور هستند كه تمدید نشدن قرارداد لزوماً به مفهوم اتمام پروژه نیست! تیموری در گفتگویی با خبرنگار مهر از روند جدیدی اطلاع داد و اظهار داشت كه باید بتوانیم با فرآیند جدید این طرح را با سازمانهای دیگر اجرا نماییم بنا بر این تا آن زمان این اقدام متوقف است. یكی از نهادهای یاد شده تیموری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. این سازمان افرادی را به نام رایزن فرهنگی در كشورهای مختلف فعال كرده كه دقیقاً همان وظایف نمایندگی های اطلاع رسانی گردشگری را هم بر عهده داشتند با این تفاوت كه این افراد به خاطر انجام وظیفه، بودجه های ارزی در اختیار دارند و یك دفتر و یا ساختمان در كشور مقصد برای آنها مشخص شده است. یكی از این وظایف رایزنان، كمك به جذب توریستهای خارجی و معرفی ایران در كشور مقصد ذكر شده است. این دقیقاً همان چیزی بود كه سازمان میراث فرهنگی از نمایندگان اطلاع رسانی گردشگری می خواست انجام دهند.

1398/04/11
13:31:48
5.0 / 5
4311
تگهای خبر: اقامت , بنا , توریست , زمینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری