كبوترها حتما تاریخچه این ساعت را می دانند!

كبوترها بیشتر به این ساعت توجه می كنند تا

كبوترها بیشتر به این ساعت توجه می كنند تا آثارنیوز: برایش از واژه سال ها استفاده می نمایند، عددی یادشان نمی آید كه بگویند چند سال است منحصربه فردترین ساعتی كه احیانا آلمانی ها بیشتر از ۱۵۰ سال پیش ساخته اند، روی هشت و ۳۰ دقیقه، خاموش شده و حالا شده مكان فضولات كبوترها!


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، خیابان مولوی، تقاطع خیابان تشكری موحد امروزی را بیشتر از ۱۵۰ سال پیش، «میرزا احمدخان مشیرالسلطنه» در همان سال هایی كه به مقام صدارت و وزارت رسد، برگزید تا مسجد- مدرسه ای به نام خودش بسازد، پس از مدتی هم ساعت بزرگِ منحصربه فردی كه اخیرا به كشور وارد شده بود را به سمت خیابان و در بالای نقاره خانه اش نصب كرد و همان شد كه تا سال ها و حتی امروز مسجد را به نام «مسجد ساعت» می شناسند، اما چه فایده كه امروز كمترین توجهی به آن نمی گردد.



با دیدن ساعت گریه كردم / فضولات كبوترها، ساعت را اُكسیده كرده
محمد ساعتچی - تعمیركار ساعت های قدیمی و پرارزش - كه در طول یكی دو سال قبل چند بار جهت بررسی این ساعت به این مسجد كه این روزها بیشتر به نام مسجد «مشیرالسلطنه» یا «الاقصی» شناخته می شود، رفته، در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار می كند: وقتی برای آخرین بار ساعت را دیدم، گریه كردم، آن یكی از باعظمت ترین ساعت های دست ساز جهان است، كه اساسا هیچ گاه نباید بازنشسته شود.
او با بیان این كه ساعت های بزرگ دنیا، كارخانه ای برای ساخت ندارند، ادامه می دهد: ساعت مسجد مشیرالسلطنه یكی از باارزش ترین ساعت های صنعتی جهان است، این نوع از ساعت ها كه در عمارت شمس العماره كاخ گلستان، سفارت انگلیس، شركت نفت آبادان یا حتی راه آهن تهران هم وجود دارند، به صورت دست ساز توسط سازنده اش درست شده است، چون او همه زمان خویش را برای ساخت چنین ساعت بزرگی گذاشته و فرصت تكرار ان را نداشته است.
وی با تاكید بر این كه، این ساعت به علت یكی بودن اش، با ارزش است، وضعیت امروز ان را بسیار نامناسب می داند و می گوید: با وجود عظمت این ساعت و ارزشمندی اش، اتاقك تنظیمات آن به محل زباله دانی و فضولات كبوترها تشبیه شده است.
ساعتچی ادامه می دهد: متأسفانه به علت زیادی بیش از اندازه فضولات كبوترها روی چرخ دنده ها و دستگاه ساعت، تمام دستگاه های آن ساعت اُكسیده شده اند.
او هر چند اطلاعات دقیقی از سازنده و زمان ساخت این ساعت ندارد، اما اضافه می كند: برپایه بررسی هایی كه تا كنون انجام داده ام احتمال ۷۰ درصد این ساعت، در كشور آلمان ساخته شده است.
ساعتچی سال قبل هم به ایسنا اظهار داشته بود: تا كنون حدود ۶ بار این ساعت قدیمی را از نزدیك بررسی نموده ام و حتی به میراث فرهنگی استان تهران نسبت به ضرورت تعمیر این ساعت تاكید كرده ام، اما متأسفانه تا كنون كسی به این درخواست جواب نداده است.
به نقل از او، اما هنوز هیچ درخواست یا تمایلی برای تعمیر و نجات این ساعت اعلام نشده است و كاری نمی توان برای آن كرد.
در بخش بالای ساعت كتیبه ای به این مضمون هنوز وجود دارد «سلطان قاجار الله و السلطان مظفرالدین خلد مكه، در عهد دولت سلطان عادل و كامكار مظفرالدین شاه قاجار خلد الله ملك حسب الفرمایش جناب مستطاب اشرف افخم مشیرالسلطنه وزیر خزانه و بیوتات دام ظله العالی اتمام پذیرفت سنه ۱۳۲۱»






منبع:

1398/03/27
17:49:18
5.0 / 5
4942
تگهای خبر: سفارت , شركت , فرهنگ , كتیبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری