ساتبیز مجسمه مسروقه را به خانه بازگرداند

ساتبیز مجسمه مسروقه را به خانه بازگرداند به گزارش آثارنیوز حراجی « ساتبیز» مجسمه متعلق به سال ۱۴۵۰ را بعد از آن كه دریافت این مجسمه ربوده شده و نباید در سال ۱۹۹۸ فروخته می شد، به فرانسه بازگرداند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از تلگراف، این مجسمه مرمرین كه فرشته «میكائیل» را به تصویر می كشد و توسط مجسمه سازان بریتانیایی قرون وسطی ساخته شده، در سال ۱۹۶۹ از یك كلیسا ربوده شد و الان حراجی ساتبیز می خواهد این اثر را به فرانسه بازگرداند.
بعد از آنكه این اثر ربوده شد، به طریقی از لندن سر درآورد، سپس در حراجی « ساتبیز» به یك مجموعه دار خصوصی بریتانیایی به فروش رسید. بازگشت این اثر گران بها به فرانسه به مدد چشمان تیزبین دكتر «لوید دِبیر»، كارشناس مجموعه آثار اروپایی اواخر قرون وسطی در موزه بریتانیا امكان پذیر شد.
دكتر « لوید دِبیر» در گفت وگویی با « ساندی تلگراف» بیان كرد: «در برخورد با تصویر قدیمی این مجسمه جا خوردم. زمانی كه برای انجام تحقیقاتی به « نرماندی» سفر كرده بودم، در آرشیو موزه آثار باستانی « روآن» به تصویری از مجسمه «میكائیل» برخوردم كه آنرا بعنوان اثری مسروقه در سال ۱۹۶۹ ثبت كرده بود. با خودم فكر كردم قبلاً این مجسمه را در یك مجموعه ناشناس بریتانیایی دیده بودم. با این مجموعه دار تماس گرفتم و گفتم، فكر می كنم اثری كه شما از آن نگهداری می كنید سال ها قبل از یك كلیسای فرانسوی ربوده شده است. از آنجائیكه مالك این مجموعه خصوصی متوجه شد، اثری كه می پنداشت به صورت قانونی به دست او رسیده است، چنین تاریخچه تاسف باری دارد، تصمیم گرفت این اثر را كه از حراجی ساتبیز خریداری نموده بود به همان حراجی بازگرداند و مسئولیت بازگشت این مجسمه به فرانسه را هم به همین حراجی محول كرد.»
وی ادامه داد: «این نوع مجسمه بسیار نادر به حساب می آید چون كه اغلب این آثار در دوره اصلاحات پروتستانی از بین رفتند و بسیاری دیگر تكه تكه شدند، اما این مجسمه به همراه رنگ آمیزی و طلاكاری هایش سالم باقی مانده است.»
مجسمه «میكائیل» توسط حراجی « ساتبیز» به مبلغ ۶ هزار پوند به فروش رسید. ارزش آن امروزه حدود ۱۰ هزار پوند برآورد می شود. ساتبیز مبلغ دریافتی در هنگام فروش این مجسمه را به خریدار آن بازگرداند و بازگشت این اثر را با همكاری وزیر فرهنگ فرانسه به این كشور ترتیب داد.



1398/03/13
14:56:45
5.0 / 5
4220
تگهای خبر: باستانی , تاریخ , تصویر , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری