معاون میراث فرهنگی كشور مطرح كرد:

ارسال 5 پرونده میراث ناملموس به یونسكو

ارسال 5 پرونده میراث ناملموس به یونسكو آثارنیوز: معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: 5 پرونده میراث ناملموس مانند یلدا، عود، مهرگان، مینیاتور و آئین تادئوس مقدس برای ثبت جهانی به یونسكو ارسال شده است كه از این تعداد 14 پرونده به صورت مشترك ثبت می شود.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور در نشست خبری كه به مناسبت روز جهانی موزه ها و میراث فرهنگی قبل از ظهر امروز برگزار شد، اظهار داشت: ۵ پرونده شب عید برای یونسكو ارسال شده است كه منتظر هستیم اگر اشكالی به آن وارد است، پرونده ها را اصلاح نماییم. این پرونده ها شامل یلدا، مهرگان، مینیاتور و عود و آئین تادئوس مقدس است. كه پرونده عود مشتركا با سوریه، مهرگان با تاجیكستان، مینیتاتور با كشورهای ترك زبان و آئین تادئوس مقدس با كشور ارمنستان به صورت چند ملیتی بسته خواهد شد و برای ثبت جهانی به یونسكو نمایش می شود.
طالبیان اضافه كرد: هیچ سالی چنین توفیقی نداشتیم كه چهار پرونده با كشورهای مختلف به صورت مشترك ثبت نماییم. در حوزه میراث ناملموس نیز پرونده جنگل های هیركانی نمایش شده است. تیرماه امسال در شهر باكو این پرونده مورد بررسی قرار می گیرد. امكان دارد برای ثبت جهانی این پرونده گرفتار چالش شویم چون كشور آذربایجان در سال ۲۰۱۵ این پرونده را داده بود و چون ما اعتراض كردیم ریفر شد.
معاون میراث فرهنگی كشور اشاره كرد: اعتراض ما بر این مبنا بود كه ۹۵ درصد جنگل های هیركانی در ایران قرار دارد و ما خواستیم تا این پرونده به صورت مشترك ثبت گردد. از آن زمان از آذربایجان خواستیم در این پرونده مشاركت كند. توافق با آنها سخت بود. بدین سبب فكر كردیم كه مستقل این پرونده را ارسال نماییم اما از آنجائیكه اجلاس میراث فرهنگی در باكو برگزار می گردد امكان دارد این پرونده گرفتار مشكل شود.
وی در ادامه بیان كرد: ۳۲ هزار و ۴۷۸ اثر ملی در لیست ثبت شده كه ۱۹۸۳ اثر آن ناملموس، ۵۷۰ اثر طبیعی، ۱۳۲۲ اثر منقول است. همین طور تا اختتام دولت دهم دو هزار و ۱۲۲ پرونده حریم ثبت شده بود كه در دولت یازدهم و دوازدهم یك هزار و ۳۶۸ پرونده دیگر هم ثبت گردید. در ۵ سال اخیر ۶۵ درصد ثبت جرایم نسبت به گذشته رشد داشته است.
طالبیان با اشاره به اینكه اگر پرونده دو تار ایرانی در كلمبیا بتواند ثبت جهانی شود، امسال تعداد آثار میراث ناملموس ایران بیشتر خواهد شد، تصریح كرد: امسال طرح پشتیبانی از مالكان بهره بردار در مجلس رأی آورد. این اتفاق مهمی در حوزه میراث فرهنگی بود. همین طور نخستین سامانه پرونده الكترونیك مرمت آثار به وجود آمده است.
معاون میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: ۱۲ موزه از موزه های كشور به صورت هیئت امنایی اداره خواهد شد. امسال ۸ موزه دیگر باید برای هیئت امنایی شدن معرفی شوند تا اگر درآمدی دارند به خودشان برگردد. این موزه ها شامل موزه هایی خواهند بود كه درآمد چشمگیرتری نسبت به بقیه دارند.
وی اضافه كرد: حدود ۱۲ هزار لوح هخامنشی به شیكاگو فرستاده شده بود. اخیراً مجوز ورود هزار و ۷۸۰ لوح هخامنشی به ایران داده شده است. ما نسبت به این مساله اعتراض كردیم و گفتیم كه باید تمام الواح به ایران بازگردد. اگر مؤسسه شیكاگو به این مسئله رسیدگی نكند ما شكایت می نماییم. با این وجود گرفتن مجوز برای همه الواح و ارسال جز به جز آنها به ایران زمان بر است.



منبع:

1398/02/31
14:35:48
5.0 / 5
4972
تگهای خبر: آئین , بنا , فرهنگ , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری