معاون میراث فرهنگی كشور در گزارش آثارنیوز:

تعطیلی بعضی از آثار تاریخی به علت وقوع سیل، نگرانی از حیات آثار

تعطیلی بعضی از آثار تاریخی به علت وقوع سیل، نگرانی از حیات آثار به گزارش آثارنیوز معاون میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: بعضی از بناهای تاریخی كه حضور مردم در آنجا باعث مشكل برای خودشان و بنا می شود را تعطیل خواهیم كرد مانند كاخ سعدآباد، سازه های آبی شوشتر و تكیه معاون الملك.


محمد حسن طالبیان به خبرنگار مهر اظهار داشت: ادارات كل میراث فرهنگی استان ها در حالت آماده باش هستند. تنها استان خوزستان هست كه بخش های روستایی آن هم اكنون تخلیه شده است. باید ببینیم در ایام آینده چه وضعیتی پیش خواهد آمد. وی ادامه داد: سیلاب در رودخانه های كارون، كرخه و دز باعث خواهد شد تا آثار تاریخی موجود در بستر این رودخانه ها هم صدمه ببیند. میزان خسارت به این بستگی دارد كه سیلاب تا چه مدت طول بكشد. وی با اشاره به اینكه نگران آثار تاریخی كرمانشاه هستیم اظهار داشت: آثار تكیه معاون الملك به مخزن موزه بزرگ كرمانشاه منتقل شده است. تكیه معاون الملك كرمانشاه و سازه های آبی شوشتر تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند. در شهر دزفول هم برای بعضی از آثار اخطار جدی اعلام گردید. هر كجا كه حضور بازدید كننده باعث تهدید فرد و یا بنا شود، آنجا را تعطیل خواهیم كرد. مانند كاخ سعدآباد تهران. معاون میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: بیشترین خسارت وارده در استان گلستان و شهرستان گمیشان بوده است ولی وضعیت بناهای تاریخی بقیه استان ها را هنوز نمی دانیم. در استان لرستان پل های تاریخی صدمه دیده اند. در استان خوزستان هم بناهای تاریخی مشكل پیدا كرده اند. در شوشتر و ایذه آثار جهانی آب كارون و دز و پل تاریخی آسیاب آباد و آثار وابسته ای كه در جریان بستر آب هستند، گرفتار مشكل خواهند شد.
وی درباره آثار تاریخی گلستان هم اظهار داشت: برج قابوس در استان گلستان به روی مردم باز است. اما اگر مسئله ای وجود داشته باشد بلافاصله با هماهنگی استان آن مجموعه ها را تعطیل می نماییم. جایی كه تجمع مردم سبب شود به خودشان و یا بنا صدمه برسد حتماً تعطیل خواهد شد. تا محوطه خشك شود و حفره هایی را كه در اثر بارندگی بوجود آمده را پر كنند. وی با اظهار نگرانی از آثار تاریخی لرستان اضافه كرد: در استان لرستان ما نگران یكی از پل های تاریخی هستیم. پل كلهر ارتفاع بلندی دارد و زمین اش شسته شده است. اگر اتفاقی برای آن بیفتد هزینه مرمتی بالایی دارد و مرمتش كار سختی است. امیدواریم بلایی بر سر آن نیاید. بقیه پل ها مانند رشكان و.. را می توان رسیدگی كرد. اما مرمت این پل پرزحمت است. طالبیان بیان كرد: مشكل تنها سیل نیست بلكه بارش های شدید هم بعضی از خانه های تاریخی و بناها را هم تخریب كرده است. استان ها برآوردهایی را داده اند اما باید در سطح ملی آنها را جمع بندی نماییم تا متوجه شویم در سطح كشور چقدر خسارت به آثار تاریخی وارد شده است. طالبیان بیان كرد: میزان خسارت سیل را به دولت اعلام خواهیم كرد همینطور اداره های میراث فرهنگی در استان ها هم میزان خسارت های وارد شده را به ستاد بحران همان استان اعلام نموده اند تا كمك اضطراری بگیرند. چون بلافاصله بعد از آخر بارندگی ها باید مرمت های اضطراری و اساسی در بناهای تاریخی صدمه دیده انجام گیرد. وی اظهار داشت: قبل از این شدت خسارت ها تا این حد نبوده است. اما حالا حجم تهدید سیل گسترده است. دولت باید بعنوان شرایط اضطراری سهمی برای بناهای تاریخی در نظر بگیرد. برای گرفتن این كمك های اضطراری بعد از آخر تعطیلات میزان خسارت وارده و اعتبار مورد نیاز را به دولت اعلام می نماییم.

1398/01/14
21:58:53
5.0 / 5
4285
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , تاریخ , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری