اثرهای گردشگری كه به هیچ زبانی معرفی نشده اند!

اثرهای گردشگری كه به هیچ زبانی معرفی نشده اند! آثارنیوز: یك كارشناس گردشگری معتقد می باشد قرار نگرفتن شناسه و تابلوی معرفی كننده اثر گردشگری در بیشتر ابنیه و آثار تاریخی و طبیعی مازندران، یكی از بزرگترین مشكلات پیش روی این صنعت در این استان است.


محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با ایسنا، مشكلات گردشگری این استان خصوصاً در مناطق مسافرخیز و پرتردد را نقص اطلاع رسانی و معرفی یا Present دقیق و درست اماكن گردشگری برشمرد و اظهار نمود: مهمترین چالشی كه مسافران و گردشگران در شهرهای استان با آن مواجهند نبود تابلو و آدرس مشخص برای دسترسی و رسیدن به مكان هدف گردشگری می باشد.
وی با اشاره به شهرستان های توریست پذیر استان خصوصاً غرب مازندران، نقص آدرس و نبود تابلوی راهنما در این شهرها را مهم ترین مشكل بحث توریسم در این مناطق عنوان و اشاره كرد: تابلوهای راهنمای مناطق هدف گردشگری باید میزان مسافت و آدرس درست مكان را معرفی كرده و حداقل به دو زبان فارسی و انگلیسی قابل رؤیت باشند.
این كارشناس گردشگری با ابراز گلایه از قرار گرفتن شناسه و تابلوی معرفی كننده اثر گردشگری در بیشتر ابنیه و آثار تاریخی و طبیعی استان مازندران اشاره كرد: باید كنار هر اثر تاریخی یا طبیعی یك شناسه یا تابلو نصب شود تا مردم علاوه بر دسترسی به اطلاعات دقیق از آن، یقین كنند كه این اثر گردشگری شامل كاخ، بنا، مسجد، پل، مدرسه و غیره دارای قدمت و ماهیت فرهنگی و تاریخی است؛ همان گونه كه در شهرهای توریستی ایران نظیر شیراز، اصفهان، یزد و غیره تابلوی معرفی به چند زبان در كنار اثر نصب شده و جزئیاتی از مشخصات آن را برای مخاطب بیان می كند.
نقشه های گردشگری به روز نشده اند
اورمزدی با انتقاد از نقشه های گردشگری كه هر ساله در اختیار مسافران قرار می گیرد عمده نقصها این نقشه ها را به روز رسانی نشدن و جامع و كامل نبودن و گرافیك نامناسب آنها، عنوان و اشاره كرد: علاوه بر این نقشه ها، باید امكانات موبایلی در هر شهرستان وجود داشته باشد تا سهولت دسترسی به اطلاعات را برای گردشگران مهیا كند.
اورمزدی، قابلیت تلفن های همراه و نقش آن در زندگی بشر را گزینه و امكانی مغتنم برای معرفی اماكن گردشگری هر منطقه دانست و اضافه كرد: این توانایی كه مسافر بتواند به محض ورود به شهر گردشگری تمام آنچه را كه نیاز دارد بوسیله گوشی همراه خود بدست آورده و از امكانات و نقاط متنوع شهر بهره مند شود فرصتی مقتضی است كه باید در دستور كار قرار گیرد.
وی با اشاره به اینكه مسافران به دنبال راحت ترین گزینه برای دسترسی به اطلاعات در زمینه آدرس دهی، امكانات شهری، نقاط گردشگری، مسافت و تصاویر منطقه هدف گردشگری هستند، اظهار داشت: ظرفیت تلفن های هوشمند امروزی دقیقا همان گزینه ای است كه می تواند مخاطب یا توریست را با منطقه آشنا كرده و تمام اطلاعات مورد نظر وی را تامین كند.
اورمزدی از یك قاعده كلی در مباحث صنعتی و گردشگری سخن گفت و با ذكر مثالی اشاره كرد: هر كشور، دولت، منطقه و یا هر فعالیتی كه بتواند محصول خودرا به درستی معرفی كرده و نمایش كند موفق تر خواهد بود مانند فروشنده ای كه بتواند توضیحات كافی و قانع كننده به خریدار نمایش كرده و او را مشتاق به خرید كند.
وی، روزمرگی را یكی دیگر از چالش های حوزه گردشگری معرفی نمود و اضافه كرد: انجام یكسری از كارهای روتین در حوزه گردشگری مانند چاپ نقشه، پیام تبریك شهردار و استاندار و تبلیغات ناموزون و غیرجذاب نمی تواند موجب جذب حداكثری توریست شده و باید پكیج های نوروزی و تابستانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و با دقت و ظرافت بیشتری تنظیم شوند.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه، سوژه رفع نقص های زیرساختی گردشگری در حوزه اطلاع رسانی را بسیار كم هزینه برشمرد و اشاره كرد: برطرف نمودن این نقایص با اندكی تدبیر، هم افزایی و خرد جمعی نیاز به هزینه گزافی نداشته و براحتی قابل پوشش و جبران است و تنها به هماهنگی بین دستگاه های ذیربط نظیر شهرداری، دهیاری، بخشداری، راه و شهرسازی و اداره میراث نیاز دارد.
تحقق سند گردشگری نیاز به حمایت دولت و مشاركت مردم دارد
این استاد دانشگاه و كارشناس توریسم روستا، با اشاره به اینكه تحقق سند گردشگری نیاز به حمایت دولت و مشاركت مردم دارد، اشاره كرد: اگر سند جامع محقق شود روستاهای كشور نیاز به تخلیه سكنه و فرار از بحران بیكاری نداشته و اقتصاد بومی و توسعه روستایی بهبود خواهد یافت.
اورمزدی به لطمه خرید و فروش ملك در روستاهای هدف گردشگری، اشاره و اشاره كرد: ضرورت انجام فعالیت های مكمل گردشگری در روستاها مانند اقامتگاه های بوم گردی، صنایع تبدیلی و توسعه صنایع دستی با افزایش كارگاه ها می تواند مانع توسعه ساخت و سازهای بی رویه شده و بالطبع عرصه های جنگلی باز در امان خواهند ماند.
وی، گردشگری را دارای شاخص، استاندارد و فاكتورهای مخصوص دانست و با آگهی به اینكه اگر این صنعت در راه خود هدایت نشود تنها نام و لغت گردشگری را یدك خواهد كشید اظهار داشت: زمانی می توانیم مسیرهای جدید برای گردشگری معرفی نماییم كه همه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری گردشگری را در اختیار داشته باشیم.
نگاه مثبت كشورها به اماكن گردشگری ایران
این كارشناس و مجری تورهای گردشگری از نگاه مثبت كشورها به ایران در حوزه توریسم سخن به میان آورد و اشاره كرد: بعضی از مسافران خارجی كه به ایران سفر می كنند حتی بیشتر از ایرانی ها و بومیان به منطقه هدف گردشگری اشراف دارند كه این بیان كننده عدم شناخت ما نسبت به ظرفیت ها و پتانسیل های مستعد خویش است.
اورمزدی افزود: اگر به این باور برسیم كه می توان از ظرفیت توریست خارجی روزی 100 تا هزار دلار درآمد كسب نمود بیكاری از بین می رود بدین سبب نگاه مسئول باید به این سمت تغییر پیدا كند و با حمایت دولت شركت ها و آژانس های های مسافرتی با معرفی اماكن گردشگری در راه توسعه این صنعت گام بردارند.



1397/12/25
11:41:35
5.0 / 5
4294
تگهای خبر: آثار تاریخی , استاندارد , اقامت , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری