رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران انتقاد كرد:

از دردسرهای مالیات بر ارزش افزوده تا برخوردهای پلیسی

از دردسرهای مالیات بر ارزش افزوده تا برخوردهای پلیسی آثارنیوز: رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران به نحوه محاسبه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده كه هزینه تمام شده سفر گران تر كرده است، انتقاد نمود و اظهار داشت: مطابق قانون خیلی از خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف اند اما مأموران مالیاتی آنها را لحاظ و دریافت می كنند.


امیرپویان رفیعی شاد در گفت و گو با ایسنا به برخورد نامناسب مأموران مالیات با مؤدیان اشاره نمود و اظهار داشت: هیأت سه نفره ای كه برای كنترل اسناد و مدارك به دفاتر خدمات مسافرتی بازگشت می كنند متأسفانه ماده ۱۸۱ قانون مالیات را دستاویز قرار داده اند تا هجمه وارد كنند. درحالی كه در این قانون صراحتاً ذكر شده «هیأت های بازرسی حسب مورد با مجوز مرجع صالح قضائی با عضویت نماینده دادستان یا دادگستری، كلیه دفاتر، اسناد و مدارك، اطلاعات و سوابق مالی نزد مؤدیان را مورد بازرسی قرار می دهد و یا در صورت ضرورت با نمایش رسید آنها را به اداره امور مالیاتی ذی ربط انتقال می دهد» اما بیشتر این مأموران سپس بازگشت به آژانس ها تمام مدارك و اسناد را همراه خود می برند تا «كتمان واقعیت در مورد مالیات» را كشف كنند.
او این برخورد مأموران مالیاتی را كه در انتهای سال شدت گرفته، «پلیسی» و «قهریه» خواند و به نحوه محاسبه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده انتقاد نمود و اضافه كرد: این نوع مالیات بیشتر برای رفاه حال مردم در نظر گرفته شده است اما نحوه نادرست دریافت آن، نه تنها هزینه های تمام شده سفر را افزایش داده، بلكه در این شرایط سخت اقتصادی فشار دیگری را به مردم تحمیل كرده است.
وی توضیح داد: مالیات بر ارزش افزوده یك دفعه روی بلیت هواپیما محاسبه شده، درحالی كه در مواد قانونی در رابطه با آن صراحتاً قید شده بخش های حمل و نقل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف اند. این مالیات یك دفعه به هزینه هتل اضافه می شود و نهایتاً در بسته سفر و هزینه تمام شده لحاظ می شود. وقتی سوژه این مالیات افزایش رفاه مردم است چرا باید مردم چندین بار فقط یك نوع مالیات را پرداخت كنند.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران تصریح كرد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده صراحتاً ذكر شده كه فقط محصولات تولید داخل كشور مشمول این نوع مالیات می شود، بدین سبب حمل و نقل و تمام خدماتی كه در خارج از كشور به مسافر نمایش می شود از پرداخت این مالیات معاف است اما مأموران مالیات آنرا دریافت می كنند و هنگام محاسبه به هر بهانه دفاتر خدمات مسافرتی را علی الرأس تشخیص می دهند و درآمد كل سال آنها را مشمول این مالیات می كنند.
او اظهار داشت: دفاتر خدمات مسافرتی این فعال گردشگری افزود: متأسفانه مأموران مالیات دفاتر خدمات مسافرتی را اشتباه گرفته اند. چطور می شود برای یك آژانس كوچك و نوپا كه در طبقه چهارم یك ساختمان، دفتر اجاره ای و نیروی كار محدود دارد، ۲ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده باشد، مگر فروش سالانه این دفتر چقدر است كه این رقم را تشخیص داده اند؟ این تازه گوشه ای از مشكل آژانس های كوچك است، برخورد با دفاتر برند و بزرگ بدتر از این ها است. دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری كار خاصی انجام نمی دهند كه مأموران مالیاتی نسبت به آنها حساس شده اند.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدات مسافرتی و گردشگری استان تهران متذكر شد: آژانس های گردشگری واسطه ای بین مصرف كننده و تولیدكننده هستند كه بعنوان كارآفرین و بازوی دولت، ملاحظات قانونی را در پرداخت مالیات همیشه در نظر گرفته اند، با این برخوردها آنها را تخریب و بیكار نكنیم. یقین بدانیم تحریم آنقدر تهدید جدی نیست كه بیكار كردن جماعتی تهدید است.
وی افزود: بیشتر از ۲۰۰۰ دفتر مسافرتی و گردشگری در استان تهران فعالیت دارند كه با این روند به تعطیلی محكوم هستند، جوابگوی نیروهای شاغل در این دفاتر و خانواده های آنها چه كسانی خواهند بود!؟ شعار كاهش نرخ رشد بیكاری با این روند كاری و برخوردهای دولتی، آیا منافاتی ندارد؟
رفیعی شاد از مسؤولان امور مالیاتی كشور درخواست نمود برای اصلاح این برخوردها و قوانین و آئین نامه های موجود جدی و سریع اقدام نمایند.



1397/12/13
12:56:36
5.0 / 5
4071
تگهای خبر: آئین , خدمات , سفر , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری