نشان نوروز به محمد میرشكرایی اهدا شد

نشان نوروز به محمد میرشكرایی اهدا شد به گزارش آثارنیوز نشان نوروز به محمد میرشكرایی تدوینگر و پژوهشگر پرونده ثبت جهانی نوروز اعطا شد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، مراسم جشن جهانی نوروز با حضور سفرای كشورهای خارجی، دبیركل ملی یونسكو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر امور خارجه در سالن همایش های برج میلاد بامداد روز نهم اسفندماه در آستانه فرا رسیدن نوروز باستانی برگزار گردید.
در این مراسم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به همراه مسئولان سازمان میراث فرهنگی و دیگر مقاماتی كه حضور داشتند، نشان نوروز را به محمد میرشكرایی پژوهشگر و تدوینگر پرونده جشن جهانی نوروز اعطا كردند.
محمد میرشكرایی هم در سخنانی كوتاه اظهار داشت: افتخار می كنم كه پژوهشگر فرهنگ نوروز بوده و سال ها وقتم را برای نوروز گذاشته ام. حالا نوروز جشنی است كه همه به آن افتخار می كنند.
در ادامه حجت الله ایوبی دبیر كمیسیون ملی یونسكو در سخنانی به اشعار حضرت مولانا و دعای مولانا در حق بزرگان اشاره و اظهار نمود: حضرت مولانا برای بعضی از بزرگان دعا كرده است همچون برای فردی كه در این مراسم حضور دارد.
وی خطابش به ظریف بود و اظهار داشت: در دنیایی كه پر از اخم، كینه و غضب بیشتر از لبخند است، حیف است كه لبخند نزنیم و حیف است كه در میان جهانیان حضور نداشته باشیم. مردان سخت مجازند كه با زبان عقل با هم حرف بزنند.
ایوبی اضافه كرد: از امسال به بعد، هر سال نوروز جهانی را گرامی خواهیم داشت.
سپس علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حالی سخنرانی كرد كه مردم حاضر در سالن، با تشویق های پی درپی، مانع سخنرانی طولانی وی می شدند.
مونسان با این وجود به سخنانش ادامه داد و اظهار داشت: در تاریخ بشریت، مردمانی بوده اند كه نتوانستند از آزمون های جهانی زنده بمانند؛ نوروز تنها آئینی است كه هیچ وقت نابود نشده است. نوروز تعصبی به قومیتی ندارد. كدام قوم را می شناسید كه به مفاهیم آن دست نیافته باشد؟ از آسیای میانه تا خاور دور، از شبه قاره هند تا بین النهرین، همه و همه تاریخ بلند خویش را در نوروز زنده نگه داشته اند. جمعیتی ۴۰۰ میلیون نفری از نوروز ارتزاق می كنند؛ از حمل و نقل و نساجی گرفته تا مایحتاج دیگر. همه اینها یعنی رونق گردشگری بین كشورهایی كه نوروز را می ستایند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان كرد: نوروز وجه مشتركی است كه می توان از آن بعنوان عامل فرهنگی برای برقراری گفتمان فرهنگی در جهت همگرایی منطقه ای بهره برد و می تواند آغازی برای بازیابی هویت مردم و اندیشه دولت های منطقه در جهت دوستی و اتحاد باشد.
همچنین در این مراسم علیرضا قربانی، «منسوم ابراهیم او» از آذربایجان و عارف جعفری از افغانستان به اجرای موسیقی زنده و نوروزخوانی پرداختند.

1397/12/10
19:42:55
5.0 / 5
4650
تگهای خبر: آئین , اندیشه , باستانی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری