راویان سفر به جنوب می روند

راویان سفر به جنوب می روند به گزارش آثارنیوز روایتگران سفر كه تابستانِ یك شهر مرزی را در شمال غربی به قصه درآوردند حالا مقرر است زمستانِ شهری در جنوب غربی را به متن و تصویر بكشند.


دزفول گرام با دعوت از سفرنگاران برای معرفی جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی از ۲۱ تا ۲۴ اسفندماه برگزار می گردد. آرش نورآقایی، ایده پرداز این رویداد مهم ترین انگیزه ی اجرای ایم جشنواره ی سفرنگاری را تولید محتوا دانست و به ایسنا اظهار داشت: ارزش تولید محتوا تا سال ۲۰۲۱ به ۴۲۱ بیلیون دلار می رسد، درحالی كه ما خویش را برای رسیدن به بخشی از این گردش مالی آماده نكرده ایم و تاكنون از این سهم بی بهره بوده ایم، هرچند كه اولین دوره تخصصی تولید محتوا توسط فصلنامه «گیلگمش» اخیرا برگزار شده است و ادامه هم خواهد داشت، اما در كل تولید محتوا نقطه ضعف گردشگری ایران به حساب می آید.
مدیر مسؤول فصلنامه گیلگمش افزود: ایده جشنواره سفرنامه نگاری از این فصلنامه برآمد كه هدف اصلی آن جریان سازی مثبت در گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و محیط زیست است. ایده ما از این باور برخاست كه باید تولید محتوای خلاقانه داشته باشیم. در اولین گام «ماكوگرام» را برگزار كردیم كه با مشاركت قابل توجهی روبه رو شد و در مدت زمان بسیار كوتاهی محتوای متنوعی تولید شد. در آن رویداد یك مفهوم را با شركت كنندگان در بین گذاشتیم كه تمام یافته ها و دانش خویش را همزمان در فضای مجازی منتشر كنند و طبق تفاهم نامه ای امتیاز اثرشان به منطقه آزاد ماكو واگذار شود كه البته خودشان هم بعنوان صاحب اثر می توانستند از آن استفاده كنند.
او اظهار داشت: ندیده ام مشابه این ایده را در جای دیگری اجرا كنند و فكر می كنم برای اولین بار ما آنرا در ایران و در شهر ماكو اجرا كردیم و حالا آنرا در دزفول برگزار می نماییم. می خواهیم این رویداد را در همه شهرهای ایران برگزار و برای هر یك متناسب با خصوصیت هایی كه دارد تولید محتوا نماییم. پس از آن وارد فاز بین المللی می شویم، هرچند كه در ماكوگرام تجربه مشاركت خارجی ها را داشتیم اما تعداد آنها به اندازه ای نبود كه بین المللی تلقی شود. لازم است كه محتواها به زبان انگلیسی بیشترتولید شود كه البته مشاركت تا كنون كم بوده است.
نورآقایی درباره تفاوت های دزفول گرام با جشنواره سفرنگاری، اظهار داشت: تقریباً شاهد اتفاق مشابهی خواهیم بود با این تفاوت كه داوری آثار و محتواها از زمان ثبت نام انجام می شود، یعنی این دفعه نقطه آغاز قبل از سفر خواهد بود. هدف این است كه فرهنگ مطالعه و سوژه یابی قبل از سفر در تولیدكنندگان محتوا رواج یابد، چون كه در تولید محتوا قصه گویی اهمیت زیادی دارید و وقتی مطالعه باشد و سوژه قبل از سفر پیدا شود، می توان به نتیجه بهتر و تولید محتوای مؤثری رسید، مخصوصاً آن كه این رویدادها در زمان كوتاهی برگزار می گردد و زمان برای یافتن قصه و یا سوژه كم است.
وی افزود: بخش منتخب مردم در دزفول گرام همانند ماكوگرام وجود دارد، برای همین از حالا در شهر دزفول به مردم اطلاع رسانی می شود تا بهترین محتوای تولید شده از نگاه آنها انتخاب گردد.
عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری درباره چگونگی انتخاب شهرها برای اجرای این رویداد، توضیح داد: ما با خیلی ها صحبت كرده ایم و برای هر شهری روشی خاصی را درنظر داریم اما در نهایت انتخاب شهر به باور مسؤول آن منطقه بستگی دارد. به زعم ما این شیوه تولید محتوا، خلاقانه ترین، چابك ترین و متنوع ترین با صرف هزینه و زمانی كم است. خیلی از افرادی كه در این رویداد شركت می كنند مخاطبان خویش را دارند، بستر معرفی را از قبل آماده كرده اند، گاهاً از عكاسان و نویسنده های شناخته شده هستند، ازاین رو بهترین ایده برای تولید محتوا است. یقیناً اگر همین مسؤولان بخواهند محتوا تولید كنند باید هزینه های بیشتری را بپردازند.
وی افزود: در ماكوگرام بیشتر از ۲ هزار عكس تولید شد، كلیپ ها، فیلم ها و نوشته های بسیاری هزمان در فضای مجازی منتشر گردید كه وقتی نام ماكو را در فضای مجازی جست وجو می كنید با محتوای متنوعی را می یابید.
نورآقایی درباره ایده بین المللی شدن این رویداد، اظهار داشت: خوزستان، اصفهان، سیستان و بلوچستان و سمنان استان هایی هستند كه برای آنها طرح های گسترده و متفاوتی آماده شده است. مثلاً درباره اصفهان قصه های گفته نشده محور رویداد است چون برای این شهر محتوا به اندازه ای تولید شده اما لازم است آنچه تاكنون گفته نشده، روایت شود و یا برای شهر دیگری درنظر است كمتر سراغ متن برویم و بیشتر به تصویر و یا حتی انیمیشن متكی شویم.
او درباره بستر فعالیت مشاركت كنندگان رویداد دزفول گرام، اظهار داشت: با عنایت به ضوابط، قوانین و محدودیت های كشور در دزفول گرام فیسبوك و تلگرام حذف شده و بیشترین مشاركت در اینستاگرام، وبلاگ و وب سایت با مسؤولیت حقیقی و حقوقی بوده است.
وی افزود: هدف ما فقط شبكه های مجازی مثل اینستاگرام نیست، می خواهیم در وبلاگ هم كه مدت ها است در ایران كمرنگ شده، حضور قوی و پررنگ تری داشته باشیم. برای همین تلاش می نماییم در دزفول گرام به این بخش بیشتر توجه نشان دهیم.
جشنواره سفرنگاری از ۲۱ اسفندماه به مدت سه روز در دزفول برگزار می گردد كه ۴۰ نفر برگزیده از اولین مرحله داوری در این رویداد حضور خواهند داشت و در عین معرفی جاذبه های گردشگری این شهر به رقابت با یكدیگر می پردازند.



1397/12/09
15:50:09
5.0 / 5
4646
تگهای خبر: تاریخ , تصویر , جشنواره , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری