سریالی برای پشتیبانی از میراث فرهنگی

سریالی برای پشتیبانی از میراث فرهنگی آثارنیوز: تهیه كننده سریال «خاك گرم» درباره اهمیت لوكیشن های تاریخی سریال ها اظهار داشت: متاسفانه همكاران ما كه به این اماكن تاریخی و ثمین می روند، اصول امنیتی و نگه داری از این میراث را رعایت نمی كنند و پل های پشت سر خودرا خراب می كنند.


فریبا توكلی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه سریال «خاك گرم» درباره میراث فرهنگی و هویت ملی است، اظهار نمود: داستان این سریال پایه دیرینه شناسی واقعی دارد. پس از زلزله بم، ارگ بم كه تخریب می شود، مرمت كاران می روند كه این بنا را احیا كنند و در آنجا توسط دكتر شهریار عدل متوجه بستری می شوند. دانیال حكیمی در این سریال نقش شهریار عدل را بازی می كند و برای یادبود او، اسم دانیال حكیمی را شهریار گذاشتیم.
او افزود: مرمت كاران پس از اینكه متوجه یك لوح در آنجا می شوند، با اینكه فكر می كنند قدمت ارگ بم دو هزار ساله است، لوح را زمان بندی می كنند و متوجه می شوند قدمت ارگ ۶ هزار سال است. داستان سریال «خاك گرم» بر این اساس شكل گرفته و منابع ما برمبنای تحقیقات و منابع ثبت شده است. در واقع ما با هماهنگی دیرینه شناسی پایگاه جهانی بم و سازمان میراث فرهنگی برای تصویربرداری اقدام كردیم.
این تهیه كننده اظهار داشت: حتی رُخ را در یكی از تصاویر سریال نشان دادیم اما اجازه ثبت مستقیم تصویر از آنرا نداشتیم اما من خواهش كردم كه تصویرش باشد؛ البته كسی نمی تواند تشخیص دهد كدام است. آقای كارگر، روابط عمومی میراث فرهنگی كل كشور با ما همكاری كردند. ابتدا برای مجوز ارگ بم مشكل داشتیم و من به دكتر كارگر توضیح دادم و اجازه تصویربرداری اماكن را به صورت كتبی دریافت كردم؛ بدین سبب ما هم كوشیدیم تمام نكات حین تصویربرداری را رعایت نماییم و آسیبی نزدیم. ما افرادی كه در آنجا كار می كردند را جزو تیم خود حساب كردیم. به نظرم مهم ترین بخش پیوند رسانه و میراث فرهنگی اینجا شكل گرفت و امیدوارم مردم از خروجی كار راضی باشند.
توكلی بیان كرد: ما در تیتراژ پایانی سریال شناسنامه لوكیشن را آورده ایم تا مردم بدانند برای مثال آن خانه ای كه دانیال حكیمی و فرشته سرابندی حضور دارند، خانه نیست و هم اكنون آثار ملی است و میراث فرهنگی در آن كار كرده كه به خانه گفتمان كرمان تبدیل گشته است. ما در این لوكیشن ها وسیله بردیم و دكور زدیم. همین طور خانه ای كه در بم به ما دادند، باغ دولت آباد است. بازیگرانی كه با ما به كرمان آمدند باورشان نمی شد كه این استان تا این حد زیباست و می گفتند چرا تلویزیون نمایی از این استان به ما نداده است.
او بیان كرد: چیزی كه اهمیت دارد این است كه من بعنوان برنامه ساز توانستم در دل مردم نفوذ كنم و مهمترین فاكتوری كه می توانیم كار نماییم برای جذب اعتماد مردم است. ما نیامدیم كه كار نماییم و برویم بلكه مردم را شریك آن برنامه ای می نماییم كه مقرر است از رسانه ملی پخش شود تا مخاطبان احساس همدلی كنند و بدانند كه ایران در تهران و شمال خلاصه نمی گردد.
سریال «خاك گرم» به كارگردانی جواد ارشاد و به تهیه كنندگی فریبا توكلی از چهارشنبه (۲۴ بهمن ماه) آغاز می شود و در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای هر شب سپس بخش خبری ساعت ۲۱ روی آنتن می رود.



1397/11/27
14:07:19
5.0 / 5
4280
تگهای خبر: بنا , تاریخ , تصویر , دیرینه شناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری