نمایش شاهكارهای هنری كاخ گلستان برای اولین بار

نمایش شاهكارهای هنری كاخ گلستان برای اولین بار آثارنیوز: شاهكارهای هنری مجموعه میراث جهانی كاخ گلستان با عنوان فرش های بیرجند و نگاره های نسخه خطی هزار و یك شب 17 بهمن به نمایش گذاشته می شود.


به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی كاخ گلستان، مسعود نصرتی مدیر مجموعه میراث جهانی كاخ گلستان اظهار داشت: در نمایشگاه برگزیده ای از فرش های منطقه بیرجند ۱۱ تخته قالی و قالیچه در چادرخانه كاخ گلستان به نمایش گذاشته می شود. فرش های بافت خراسان جنوبی مشهورترین فرشهای ایران در گذشته بوده كه تاریخچه بافت آن به دوران حكومت شاهرخ میرزا در هرات باز می گردد. در این زمان شهرهرات پایتخت این سلسله بوده و شهر نقاشان و مینیاتوریست ها لقب گرفته است بطوریكه این شهر در تمام زمینه های هنری همچون قالی بافی فعال بوده است.
وی اضافه كرد: از مراكز مهم قالی بافی خراسان می توان به شهرهای قاین، بیرجند، مود و درخش اشاره نمود كه فرشهای ریز بافت دارند؛ یكی از طرح های معروفی كه مورد استقبال بافنده بیرجندی قرار گرفته طرح ماهی درهم است؛ نقش های این طرح بطور معمول در زمینه های روشن بافته می شود. همین طور بافت فرش هایی با طرح های لچك و ترنج در زمینه بسیار پرگل، قرمز رنگ و بته ای سرتا سری باز در این ناحیه متداول بوده است.
مدیر مجموعه میراث جهانی كاخ گلستان اشاره كرد: در جنوب بیرجند در بخش مود فرش هایی با گره فارسی بر روی تار و پود پنبه ای در همه اندازه ها بافته می شد؛ بافنده های خوش سلیقه این محل با به كار بردن كمی ابریشم سفید یا فیروزه ای در پیرامون نقش های طرح، به فرش های خود حالت برجسته و خوش آیندی می دادند. همین طور طرح دلخواه آنها طرح ماهی درهم و یا هراتی بوده كه پیوسته بر روی فرش های خود استفاده می كردند، نمونه ای از این نوع بافت در نمایشگاه فرش بیرجند به نمایش گذاشته می شود.
نصرتی درباره فرش های اصیل منطقه خراسان اظهار داشت: یكی از اصیل ترین و بهترین فرش های خراسان در منطقه درخش واقع در نواحی جنوبی این استان بافته می شود؛ بعضی از فرش های قدیمی این منطقه با نقشه ای اصیل و باشكوه، آن چنان كه در بافت های كردستان باز مشاهده می شود، با نقش بته های سرتاسری بافته شده اند.
وی در ادامه اضافه كرد: این بته های دوقلو كه در جرگه نقاشان به نام بته مادر و بچه شهرت دارد، در ردیف های موازی تمامی سطح فرش را پوشانده است، همین طور به شكل دانه های تسبیح و كنار هم چهار گوشه قالی را دور زده و حاشیه را می سازد. بیشتر رنگ های به كار رفته در فرش های درخش، قرمز، سرمه ای، سبز مغز پسته ای روشن و نارنجی است.
مدیر مجموعه میراث جهانی كاخ گلستان اظهار نمود: فرش های خراسان با گره های تركی و فارسی بافته می شود، طرح های متداول در قالی بافی خراسان بیشتر در سبك طرح های گل دار شامل شاه عباسی، لچك ترنج، شاه عباسی افشان، سلسله ای، نقش گلدانی، بته ای سرتاسری، تصویری و از همه مهم تر هراتی است؛ سبك هندسی باز در قالی بافی خراسان رواج گسترده ای دارد.
نمایش منتخبی از نگاره های نسخه خطی هزار و یك شب
نصرتی از نمایش ۳۰ نگاره نسخه نفیس خطی هزار و یك شب با موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی برای اولین بار آگاهی داد و اضافه كرد: نگاره های این كتاب توسط ابوالحسن غفاری(صنیع الملك) با همكاری ۳۴ نفر از شاگردانش انجام شده است. در سراسر دنیا تنها ۲۱ جلد نسخه خطی اصلی از كتاب هزار و یك شب موجود است كه یك نسخه آن در ۶ جلد در پایگاه میراث جهانی نگهداری می شود و دارای سه هزار و ۶۰۰ نگاره است.
وی اشاره كرد: در حاشیه برگزاری این نمایشگاه از كتاب چاپی نفیس هزار و یك شب با ۲۷۰ نگاره كه منتخبی از نگاره های شش جلد است در ۱۴۵ صفحه رونمایی می شود. این كتاب پژوهشی توسط كاخ گلستان انتشار یافته و مقرر است به زبان انگلیسی هم چاپ شود.
نمایشگاه «فرش های بیرجند» و «نگاره های نسخه خطی هزار و یك شب» ساعت ۱۱ هفدهم بهمن افتتاح و به مدت یك هفته از ساعت ۹ تا ۱۶ در مجموعه میراث جهانی كاخ گلستان واقع در میدان ارگ میزبان علاقه مندان هنر ایرانی است.

1397/11/19
02:30:15
5.0 / 5
4221
تگهای خبر: تاریخ , تصویر , توریست , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری